Jump to content

Kalesje på eller av for å legge på impregnering.

Leon KAD502

Recommended Posts

Skal legge på impregnering i morgen. Har alltid tatt av kalesjen før, men for enkelthetens skyld så tenkte jeg på om det utgjør noen forskjell om den er av eller på når impregneringa påføres. Jeg tenkte å la den være på, utgjør det noen forskjell?

Redigert av Leon KAD502
slettet et ord for mye (see edit history)

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Olevine skrev 22 minutter siden:

For effekten av impregneringen gjør det nok ingen forskjell. Jeg har pleid å gjøre det sånn de gangene jeg har impregnert. Bare vær forsiktig så det ikke kommer impregnering på vinduene i kalesja.

Ja, det vet jeg, og jeg spurte vel ikke etter det, gjorde jeg :smiley:

zooper skrev 8 minutter siden:

Når kalesjen er på, vil duk og sømmer være strukket. Bare gjetning, men jeg tror du vil mette duk og sømmer bedre.

Det er tanken min også. Impregneringa vil jo trenge mer ned og inn i stoffet, tenker nå jeg da.

Mvh. Leon

Jeg synes det er lettest og mest logisk å impregnere med kalesjen montert. Jeg legger på impregneringen med pensel. Det går jo absolutt lettest når den er strukket. Kalesjen på tresneka var veldig lekk i fjor. Etter grundig vask og et penselstrøk med impregnering er den helt tett i år . .

Jeg brukte silikonbasert impregnering. Vet ikke om det er best, men det var det jeg hadde fra før. Ser at Biltema selger olje/parfinbasert impregnering på sprayflaske. Jeg tror ikke sprayflaske er hensikstmessig eller praktisk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Olevine skrev for 23 timer siden:

Jeg kjøpte impregnering hos en kalesjemaker for et par år siden, og fikk beskjed om å legge på tynt for best effekt. Det tyder kanskje på at det ikke bør påføres to strøk (jeg vet det ikke var det du spurte om, men likevel)

Da jeg kontakten produsenten så fikk jeg beskjed om å mette stoffet godt ?

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

Ja det viser seg stadig at det er ulike, og til dels motsatte meninger om hva som er riktig. Også fra fagfolk. Det samme gjelder impregnering med eller uten silikoninnhold. For noen er dette nærmest bannlyst mens andre igjen påstår at uten så blir det ikke tett kalesje. Ikke alltid så enkelt å vite.

Virker for meg som at ved tradisjonell impregnering skal stoffet helst mettes, men ved nano impregnering skal det legges på tynt. I alle fall slik har det vært på de jeg har brukt de siste 10-15 årene som jeg husker.

Jeg impregnering med kalesjen på båten. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...