Jump to content

Feste for dekksbånd?

Hurley 20

Recommended Posts

Hei, jeg skal feste dekksbånd på min lille seilbåt for å kunne kroke meg fast under seilas. Spørsmålet mitt er hva er et godt feste for dekksbåndet? U-bolt eller pad-eyes? Er de pad-eyes man får kjøpt hos biltema for dårlig greier? https://www.biltema.se/en-se/boat/deck-equipment/boat-fittings/padeye/padeye-2000040912

Kanskje disse? https://www.marineshop.no/seldèn/135019/seldèn-pad-eye-folding

De burde vel også ha en bakplate? 

Takk! 

Mine dekksbånd har øye i den ene enden, så jeg hektet de bare på kryssholtene foran. Bak er de festet i hver sin rekkestøtte med en skikkelig knute. 

Ulempen med min løsning er at båndene går nede på dollbordene. Da er det mulig å falle i vannet (eller i hvert fall over rekka) hvis man er koblet til le dekksbånd. For å redusere risikoen kobler jeg meg derfor alltid på lo dekksbånd, for jeg regner med at det er større sannsynlighet for at et fall ender nede på le side enn over rekka på lo side.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Styrkemessig tipper jeg BT er helt OK. Men lag skikkelig backing til innfestingen, og er det sandwichdekk må du bore kun gjennon øverste laminatet først, fjerne skum rundt hullet (feks. med en bøyd spiker i drillen) og fylel hele hullet med epoxy som du lar herde før du borer opp helt igjennom. 

Benytt fester som allerede eksisterer på båten, som pullerter, mast, osv. Jeg har flere liner jeg kobler meg på, og en løpeline med klatrekarabin på vesten med flere løkker som justerer lengden på løpelina. Mine liner går langs senter på båten, slik at jeg ikke skal kunne dette over bord.

• 2 uker senere...

Det er absolutt et poeng som er underkommunisert.

Mye av hensikten med sikkerhetsliner er at de skal være festet så langt inne på dekk, og selen være så kort, at man ikke skal nå over rekka.

Faller man over bord i fart i dårlig vær (som det gjerne er når man bruker line), er det ikke lett å komme seg om bord igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...