Jump to content

QL BP800 baugthruster sluttet å virke. Tips til feilsøking

Sandebukta

Recommended Posts

Har en QL Volvo Penta BP 800 24 volt baugthruster som brått sluttet å virke.

Båten var på land for båtpuss og ble satt ut igjen etter en uke. Det var mye båter og bra med vind på ventebrygga på slippen, så thruster ble brukt flittig over en periode på et drøyt minutt. Men brått ble det helt dødt! Lurer på tips til hva som kan ryke helt brått og samtidig gjøre at det er helt dødt - ikke en lyd når bryter trykkes inn.

Jeg har sjekket at det er nok spenning og fulladet batteriene uten bedring. Men kan ikke utelukke lav spenning i gjerningsøyeblikket. Hovedsikringen og strømforsyning er ok. Sikring på styrekabler/brytere er ok. Jeg har holdt på med signalkabler og kontakter en stund, skrudd til, sprayet wd40 osv. Plutselig ga thrusteren et kort støt, før den døde igjen, permanent. Likevel rart om irring og dårlig kontakt slår til midt i en manøver når alt fungerte opprinnelig.

Regner med at belte, brytepinne, aksling og propell kan utelukkes siden det er helt dødt, ikke en lyd? Av ytre ting som båten har blitt påført i forbindelse med episoden, kan jeg ikke komme på noe annet enn 1. spraying av propell med Jotun drevspray og 2. ganske hard bruk ved avgang fra kai. Verdt å nevne: jeg har tidligere hatt mer moderne varianter av slikt utstyr og dette med retningsforandringer med thruster er ikke noe jeg har vært særlig bevisst på. Kanskje er disse eldre utgavene mindre beskyttet av elektronikken, at man skal vente så og så lenge med å trykke fra en retning til en annen? Der kan jeg ha syndet. 

Forslag til videre feilsøking ev hvilke komponenter som kan ryke på grunn av bruken som beskrevet?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Har målt 26v på thrusteren med motor av og mer med motor på tomgang. Trenger en hånd før jeg får målt mens bryter er inne. Med fulladede batterier og motor i gang, kom det ett støt og deretter helt dødt som sist. Får måle og sjekke kabler videre. Var mye børstestøv på motordeksel og kabler. Er det mulig å komme til børstene på denne uten å demontere motor? 

Redigert av Sandebukta (see edit history)

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...