Bitteliten
PADI: Pay in Advance. Die Immediately
Man skal ha respekt for opphold under vann - men ikke gjør det farligere enn det er tenker jeg. Men skal man dykke med trykkluft bør man i det minste ha open water PADI. Da lærer man seg i det minste teknikker på å overleve under vann og man får litt basic trening. De fleste lungeskader skjer på grunt vann.
Har selv hatt nødoppstigning med buddy fra 12 meter. Vi hadde vært nede i 5 minutter da noe klikka og vi måtte avbryte (kombo utstyrsklikk og høyt stress). Gikk helt fint det - fordi vi begge pusta ut hele veien oppover - og ikke hadde noe særlig nitrogen i blodet ennå. Var uaktuelt å forlate buddyen da vi var i åpent vann med mye strøm.
Dette bildet tok jeg på Rosali Möller i Rødehavet. På vei opp fra maskinrommet - vi var nede på 44,5 meter inni maskinrommet. Nitrox, single purpose dykk. Jeg var no deco hele veien. Buddyen bikka 6 min på stopp på 5 min. Jeg hadde med 12x232 stage med nitrox - som vi ikke trengte. Fantastisk fint dykk. ca 50 minutter totalt om jeg husker rett.
Dykking er høy risiko. Ikke når man har kontroll. Men når noe uventet skjer så er det fort litt dramatisk. Og da må man ha trening og kompetanse. @Komodo vet det godt med egne erfaringer (alle ikke like lystige ) han dykker mye - og bør lyttes til