Komodo
Familiesnekke skrev for 12 timer siden:Takk for tipset, men jeg vil gjerne ha så lite volum på utstyret som mulig, men jeg ser jo at jeg bør ha noe for å dybdejustere; og da holder det vel med blybelte og vest kanskje?
Du kan klare deg greit uten bly og vest, men det kommer an på flaskas vekt under vann, og din egen vannfølelse. Men svømmeføtter må du ha. Vannfølelse er egentlig det viktigste stikkordet her.
Familiesnekke skrev for 12 timer siden:Jeg fant heller ikke 4liter flaske på FINN…
Det ligger mange firelitere og slenger i kjellere rundt om kring. Usikker på hvor mange jeg har, men i alle fall et par stykker.
Her er et sett du kan dele, da har du to. Ulempen er at disse er litt tyngre i vannet siden det er 300 bars.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178119138
Familiesnekke skrev On 20.6.2022 at 0.45:Jeg lurer derfor på om noen har god erfaring med noe lite (/smått) dykkerutstyr, som gir en arbeidsro i 10-20 min under vann?
....
De har dykkerflasker helt ned i 0.5 liter (20bar), som kan pumpes opp igjen med manuell pumpe.
Regner med at det skulle stått 200 bar, ikke 20?
Det høres jo forlokkende ut med ei lita flaske på 0,5 liter, som blir veldig lett å dra med seg rundt. Men jeg tror du har litt urealistiske forventninger til hvor lenge du kan puste på ei slik flaske. Det er fort gjort å bli litt lurt av James Bond eller andre actionhelter som svømmer rundt og sloss med skurker og hai mens de puster fra en slik flaske, som ikke er større enn en gammeldags vestflaske.
Husk at hvis du skal jobbe under båten for eksempel med å skrape rur eller å skjære ut tauverk fra propellen, øker luftforbruket drastisk i forhold til å bare sveve vektløs bortover bunn. Et lavt luftforbruk under rolige forhold er 15 l/min, et normalt forbruk er 20 l/min. Når man skraper rur av propellen er det arbeidsdykking hvor du samtidig må jobbe for å holde deg i riktig posisjon, da må du fort regne med 40 liter i minuttet. Som nevnt lenger opp er jo lungesprengning det man absolutt skal være mest forsiktig med helt oppunder overflata, det betyr at du ikke skal holde puste overhode, og da går det virkelig unna på lufta!
En flaske på 0,5 liter/200 bar vil gi deg ca 100 liter fritt avgitt luft, litt avhengig av hvor full du klarte å få den. Dersom den ikke er toppet opp, må du regne med at trykket synker til 175 bar når den er kald. Da har du 175*0,5=87,5 liter luft. Med et forbruk på 40 liter i minuttet il den holde mindre enn to minutter innen trykket er så lavt at andretrinnet på ventilen din ikke klarer å gi mer luft.
Realistisk sett bør du har 40 l/min * 20 min = 800 liter til rådighet. Ved 200 bar tilsier det at du må opp i ei fire liters flaske. Det er da forutsatt at flasketrykket er 200 bar etter at den er nedsenket i sjøvann og avkjølt, at dybden tilsvarer 0 meter, og at du puster flaska helt tom. Faller trykket under 200 bar, eller du går dypere enn 0 meter, eller du ønsker å ha noe reserve igjen etter avsluttet dykk, så spiser det av de 20 minuttene.
Dersom du er på 10 meters dyp er det omgivende trykket doblet, det betyr også at luftforbruket er doblet, og tiden halvert. Skal du ned på den dybden er det også ok å ha litt luft igjen på flaska til oppstigningen. Noen har vært inne på og nevnt teknisk dykking lenger opp her, og da snakker vi om å kalkulere helt andre marginer. I ei grotte regner vi 1/3 inn, 1/3 ut, og 1/3 i reserve. Snur etter å ha brukt opp en tredjedel altså. Ved dyp vrakdykking med dekompresjon og evt. flere gassbytter på vei opp kan det være helt andre måter å beregne gassen på.
Nå er det imidlertid mange år siden jeg har drevet med dyp dykking, dykker kun på grunt vann nå, og kun alene. Allikevel bruker jeg alltid et 2x10 300 bar flaskesett, evt. et 2x6 300 for grunnere og kortere sommerdykk.
Edit:
Har lovet å gjøre et moringsdykk i morgen, men sitter her med kjempevondt i ryggen og lurer på om det går