Hobbymek Startet 20.Juni.2022 Del på Facebook Startet 20.Juni.2022 Hei, jeg får ikke til min Evinrude 90hk v4 modell nr BE90TLERO. Når den er kaldt å spesielt senket ned i sjøen må jeg kinne den varm. Går mellom 1-1,5 batteri hver gang kaldt start. Når den blir varm starter den på en halv omdreining. Har rengjort forgassere, skiftet coiler, tennplugger, tank, blærer, slanger men blir aldri betre. Av og til kutter den å svive på sjøen å da må jeg til med startgass for å starte igjen 🙈 står meget fast på hva som er neste steg. Har tenkt litt på bensinpumpe men usikker på om dette symptomet vil stemme overens 🙈😊 håper det er noen kyndig å hjelpsomme her 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Det høres ut som den ikke får nok bensin når den er kald. Men fungerer fint varm. Fungerer soken som den skal. Fungerer det å pumpe med gassen par ganger før du startet. Er ikke sikker om pumping fungerer på påhenger forgassere😎 Men den trenger mer mat når den er kald for å klare å komme i gang Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 (redigert) ut fra motorkoden som oppgis så ser det ut som en 94 modell https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/evinrude/1980-/1980-1998 Kjenner ikke så veldig godt til disse motorene men mener de har prime start istedetfor choke. Dvs en anordning som sprøyter bensin inn i innsuget en eller annen plass. Noen motorer har automatisk, andre manuell , feks ved å trykke inn tenningsnøkkel mens man kinner. Kan høres ut som at denne ikke gir den bensinen den skal en med samme issue: Redigert 20.Juni.2022 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jcberg Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 (redigert) 99% sikker på at disse har elektrisk primer som aktiveres når du trykker nøkkelen inn i kontrollboksen. Dette har samme funksjon som choke (mer bensin ved kaldstart). Bruker du følgende startprosedyre når motor er kald? 1. Pump til belgen på slangen er hard. 2. Tomgangshendel (oppå kontrollboks) ca i halvstilling. 3. Trykk nøkkel INN, hold i 2 sekunder og vri om mens du fortsatt holder den inne. Hvis det ikke virker med den startprosedyren må du begynne å feilsøke på primersystemet. Usikker på om det er sikring på den, men det er greit å sjekke. Så er det greit å sjekke at hendel står i rett posisjon, skal stå akkurat som på bildet, dvs ligge paralellt med kroppen til primer solenoiden. Så kan du sjekke etter irring på kontaktpunkter. Den koster noen tusen den her, så greit å utelukke alt annet først. Hvis du tar av slange som går til forgasser og setter strøm på direkte (da skal det komme bensin) får du også utelukket feil i krets med nøkkel/bryter. Redigert 21.Juni.2022 av jcberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Hobbymek skrev On 20.6.2022 at 17.32: Hei, jeg får ikke til min Evinrude 90hk v4 modell nr BE90TLERO. Når den er kaldt å spesielt senket ned i sjøen må jeg kinne den varm. Går mellom 1-1,5 batteri hver gang kaldt start. Når den blir varm starter den på en halv omdreining. Har rengjort forgassere, skiftet coiler, tennplugger, tank, blærer, slanger men blir aldri betre. Av og til kutter den å svive på sjøen å da må jeg til med startgass for å starte igjen 🙈 står meget fast på hva som er neste steg. Har tenkt litt på bensinpumpe men usikker på om dette symptomet vil stemme overens 🙈😊 håper det er noen kyndig å hjelpsomme her 😊 Jeg har selv en eldre 2-takt V4-motor i ca samme størrelsen, en Yamaha Pro-V 100. Og jeg har opplevd noe lignende, bare langt fra like ekstremt som deg. På kald motor var det tregstartet og det tok kanskje 10-20 sekunder å få start, som jeg synes var ekstremt mye. Dette til tross for at jeg pumpet belgen hard og tok gasshåndtaket frem og tilbake noen ganger før start (og pumpet på nytt etterpå) og brukte choke. Forrige eier sa det ikke var nødvendig å gi gass vedd start, så slik var startprosedyren min i starten (gassen på tomgang). En Yamaha-mekaniker tipset meg om at hvis membranen i bensinpumpa var velbrukt og utbula så kunne det lett bli treg start slik jeg beskrev, og han sa at det sliter jo mye på starteren å drive så lenge på med den (men din er jo mye verre). Jeg kjøpte da ny membran og byttet denne og da ble det kjapp start. Har siden funnet ut at starten blir enda raskere (særlig etter feks en times stopp og uten bruk av choke) hvis jeg gir endel gass i oppstarten. Så det kan godt hende bensinpumpa er synderen hos deg og at den har blitt mye dårligere enn min var da jeg byttet membran i den. Gjorde jobben selv og det var ikke så vanskelig. Pass bare på å ikke stå over vann og ha et underlag der du kan finne delene du evt mister. Selv mistet jeg ei skrue ned på plenen og det ble lang tids leting der. Tror det endte med at jeg etterhvert fant en passende i en skuff i garasjen. Men det kan godt hende Evinrude er annerledes enn Yamaha. Eneste reparasjonen jeg har gjort på bensinpumpa på Evinrude er å bytte en defekt pakning til bensinpumpa på en mye mindre og eldre motor da den stoppet hvis man gav lite gass (umulig å kjøre sakte). Hadde ikke pakning, men satt ute på en øye og skar opp en sykkelslange som gjorde jobben fint. Sitér dette innlegget Link to post
Hobbymek Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 jcberg skrev On 21.6.2022 at 20.19: 99% sikker på at disse har elektrisk primer som aktiveres når du trykker nøkkelen inn i kontrollboksen. Dette har samme funksjon som choke (mer bensin ved kaldstart). Bruker du følgende startprosedyre når motor er kald? 1. Pump til belgen på slangen er hard. 2. Tomgangshendel (oppå kontrollboks) ca i halvstilling. 3. Trykk nøkkel INN, hold i 2 sekunder og vri om mens du fortsatt holder den inne. Hvis det ikke virker med den startprosedyren må du begynne å feilsøke på primersystemet. Usikker på om det er sikring på den, men det er greit å sjekke. Så er det greit å sjekke at hendel står i rett posisjon, skal stå akkurat som på bildet, dvs ligge paralellt med kroppen til primer solenoiden. Så kan du sjekke etter irring på kontaktpunkter. Den koster noen tusen den her, så greit å utelukke alt annet først. Hvis du tar av slange som går til forgasser og setter strøm på direkte (da skal det komme bensin) får du også utelukket feil i krets med nøkkel/bryter. Når jeg kobler uv slangene å trykker in nøkkelen så høres det et klikkelyd å den spruter ut litt bensin, men kan jo gjerne ver den spruter ut for lite ? 🤔🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Hobbymek Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 Hobbymek skrev Just now: Når jeg kobler uv slangene å trykker in nøkkelen så høres det et klikkelyd å den spruter ut litt bensin, men kan jo gjerne ver den spruter ut for lite ? 🤔🤔 Men kan det være årsaken til den kutter periodisk på sjøen og må ha startgass for å komme tilbake ? Er skummelt på sjøen i åpent hav uten motor 🙈😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hobbymek Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 19 fot skrev for 22 timer siden: Jeg har selv en eldre 2-takt V4-motor i ca samme størrelsen, en Yamaha Pro-V 100. Og jeg har opplevd noe lignende, bare langt fra like ekstremt som deg. På kald motor var det tregstartet og det tok kanskje 10-20 sekunder å få start, som jeg synes var ekstremt mye. Dette til tross for at jeg pumpet belgen hard og tok gasshåndtaket frem og tilbake noen ganger før start (og pumpet på nytt etterpå) og brukte choke. Forrige eier sa det ikke var nødvendig å gi gass vedd start, så slik var startprosedyren min i starten (gassen på tomgang). En Yamaha-mekaniker tipset meg om at hvis membranen i bensinpumpa var velbrukt og utbula så kunne det lett bli treg start slik jeg beskrev, og han sa at det sliter jo mye på starteren å drive så lenge på med den (men din er jo mye verre). Jeg kjøpte da ny membran og byttet denne og da ble det kjapp start. Har siden funnet ut at starten blir enda raskere (særlig etter feks en times stopp og uten bruk av choke) hvis jeg gir endel gass i oppstarten. Så det kan godt hende bensinpumpa er synderen hos deg og at den har blitt mye dårligere enn min var da jeg byttet membran i den. Gjorde jobben selv og det var ikke så vanskelig. Pass bare på å ikke stå over vann og ha et underlag der du kan finne delene du evt mister. Selv mistet jeg ei skrue ned på plenen og det ble lang tids leting der. Tror det endte med at jeg etterhvert fant en passende i en skuff i garasjen. Men det kan godt hende Evinrude er annerledes enn Yamaha. Eneste reparasjonen jeg har gjort på bensinpumpa på Evinrude er å bytte en defekt pakning til bensinpumpa på en mye mindre og eldre motor da den stoppet hvis man gav lite gass (umulig å kjøre sakte). Hadde ikke pakning, men satt ute på en øye og skar opp en sykkelslange som gjorde jobben fint. Hei, har vert i mine tanker og er trossalt en gammel motor med en eldre pumpe 🤔å det kan gjerne og være årsaken til den periodisk kutter på sjøen 🤔 skummelt ute på åpent hav uten motor som sviver 🙈😊 Sitér dette innlegget Link to post
jcberg Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 15 hours ago, Hobbymek said: Når jeg kobler uv slangene å trykker in nøkkelen så høres det et klikkelyd å den spruter ut litt bensin, men kan jo gjerne ver den spruter ut for lite ? 🤔🤔 Nei da funker den helt sikkert 15 hours ago, Hobbymek said: Men kan det være årsaken til den kutter periodisk på sjøen og må ha startgass for å komme tilbake ? Er skummelt på sjøen i åpent hav uten motor 🙈😊 Nei, da er nok problemet noe annet. Jeg tolket første innlegg som at den av og til dauet på tomgang kort tid etter start og at du da må bruke startgass pga du har kjørt så lenge på starter at du er redd for å ha nok batteri. Du sa jo også at den starter greit når den er varm? Er den fortsatt tungstartet selv om du trykker inn nøkkel osv? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 Hobbymek skrev On 20.6.2022 at 17.32: Når den er kaldt å spesielt senket ned i sjøen må jeg kinne den varm. Det er vel strengt tatt ikke mulig. Men kompresjonen øker gjerne etter at den har fått kjørt seg litt. Jeg ville ha målt kompresjonen, samt sjekket at kaldstartfunksjonen er i orden. Tyder på dårlig kontakt eller defekt solenoid til kaldstarten. Det at den plutselig stopper når den er varm er en annen sak, mulig du har dårlig kontakt flere steder? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jcberg Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 Han sjekket primer solenoiden, kommer bensin ut av den når han trykker inn nøkkel. Veldig lite sannsynlig at noe er galt der da. Men han sier også at den starter på «en halv omdreining» når den er varm, men at den også plutselig stopper under kjøring, og at han da må på med startgass, og da skjønner ikke jeg helt hva det kan være. Sitér dette innlegget Link to post
Hobbymek Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2022 jcberg skrev On 24.6.2022 at 17.49: Han sjekket primer solenoiden, kommer bensin ut av den når han trykker inn nøkkel. Veldig lite sannsynlig at noe er galt der da. Men han sier også at den starter på «en halv omdreining» når den er varm, men at den også plutselig stopper under kjøring, og at han da må på med startgass, og da skjønner ikke jeg helt hva det kan være. Det jeg heller ikke forstår 🙈🤔 når den er varm starter den umiddelbart, men om en er uheldig og den kutter på sjøen så er det uaktuelt at den starter ( uten bruk av startgass) tenkte gjerne om den kan få for mye bensin å derfor «drukne» ? Sitér dette innlegget Link to post
Hobbymek Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2022 index skrev On 24.6.2022 at 14.41: Det er vel strengt tatt ikke mulig. Men kompresjonen øker gjerne etter at den har fått kjørt seg litt. Jeg ville ha målt kompresjonen, samt sjekket at kaldstartfunksjonen er i orden. Tyder på dårlig kontakt eller defekt solenoid til kaldstarten. Det at den plutselig stopper når den er varm er en annen sak, mulig du har dårlig kontakt flere steder? Kompresjon er må målt i hennhold til verkstedhåndbok som fulgte båten å den er fin i alle 4 sylindere 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Hobbymek Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2022 jcberg skrev On 24.6.2022 at 11.00: Nei da funker den helt sikkert Nei, da er nok problemet noe annet. Jeg tolket første innlegg som at den av og til dauet på tomgang kort tid etter start og at du da må bruke startgass pga du har kjørt så lenge på starter at du er redd for å ha nok batteri. Du sa jo også at den starter greit når den er varm? Er den fortsatt tungstartet selv om du trykker inn nøkkel osv? Ja når den er kaldt kan jeg bruke den elektrisk choke hvor mye jeg vil uten effekt, jeg må kinne å kinne men folk tenker jeg er gal så går ut på sjøen med denne 😂 heldigvis mye venner så kan utføre redningsoppdrag 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.