Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

Hei,

 

Av litt ulike årsaker ble det i familierådet bestemt at vi på vei inn i sesong nr 10 med en fantastisk "hytte på sjøen" der Bavariaen leverte meget bra. Økonomi, en verden i ubalanse m/dertil utsikter fremover, samt det faktum at en av tre barn er ute av redet, mens de to andre begynner å få andre interesser. Planen var å da utforske livet utenfor båtlivet, hvis mulig.

 

Ingen planer overlever imidlertid "det første møtet med fienden" som det heter, i denne forbindelse det øyeblikket den nye eieren kjørte avgårde med båten vår etter at vi hadde brukt en dag på å flytte ut. Det var et ganske spesielt øyeblikk. Jeg ble veldig sentimental, fruen hylgråt, og selv barna var litt lei seg, for ingen av oss trodde salget ville gå så fort. Vi trodde vi ville få brukt båten som vanlig i et par måneder og i ferien. Uken etter var en en uke der vi alle var gjennom en slags sorgprosess. Følelsesmessig var salget en katastrofe selv om det rasjonelt nok var riktig for oss.

 

Når støvet hadde lagt seg litt, så endte vi opp med å leie en hytte med båtplass i Valle, Telemark i ferien. Men vi hadde ikke båt, så jeg lette litt etter en RIB vi kunne leie. Men så sank det også innover oss en tanke om det likevel kunne være mulig å sikre en tilgang til sjøen på permanent basis, og så begynte vi å tenke på å kjøpe en RIB vi kunne fylle med campingutstyr, en vi kunne ha på henger, og så dra enten på dagsturer eller overnatting i fint vær, og også ha "hyttebåt" ved den leide feriehytta. Dette var etter et forslag fra eldstesønnen, og etter noen dager på FINN ble det til at vi kjøpte en 2016 modell Grand Golden Line med en F200 HK Yamaha. I skrivende stund er han ute i Drammensfjorden med den og står på vannski med en vennegjeng.

 

Jeg lagde ingen hentetråd, men den yngste sønnen og jeg kjørte t/r fra Drammen til Bergen på lørdag med avreise 0315 og var hjemme 19,5 timer senere med den nye farkosten. Fantastisk flott naturopplevelse det også - Dagalifjellet, Hardangervidda og Måbødalen m/Vøringsfossen!

 

Kanskje litt lang innledning til det jeg lurer på da, men det får stå sin prøve:

 

Planen nå er å oppgradere båten litt med bl.a. et ekstra batteri for å sette inn en kjølebag, et 6 kgs Rocna anker med litt kjetting og blytau, for så å kjøpe egnet campingutstyr. Jeg har stormkjøkken, brenner, gass og en liten Weber kullgrill, lommelykter i fleng, en håndholdt VHF, en frue som ikke har trua på meg i telt, et par barn som er interessert i dette, samt meg med et veldig åpent sinn og lyst til å få dette til å funke. Med henger så er jo både skjærgården rundt Tjøme og Kragerø enkelt innenfor rekkevidde.

 

Kom gjerne med tips til oss omkring dette nye båtlivet vi ser for oss. Det er ca 700 liter med stuveplass ombord, så jeg vil anta at det er mulig å få dette til på en grei måte. Det ser også ut til at Grand 650 har mer plass enn tilsvarende RIBer fra andre produsenter.

 

Er spesielt takknemlig for tips til telt og soveposer og underlag. Tenker to telt slik at gutta får sitt eget.

 

Det med å innstallere et ekstra batteri med en slik motor krever vel også en innsikt i lading, så tar gjerne imot tips her også.

 

Bildet er fra Hardangervidda, ved et vann som heter Ørteren. Det var uegnet å kjøre båt der den dagen da isen ikke hadde gått helt, det var 2C, snødde og blåste 13-18 ihht YR.

 

Så... takk for at dere leste hele, og kom gjerne med kommentarer og innspill til en kaptein i ukjent farvann :-) 

Tesla Y med Grand 650 GLL.jpg

dennrick

dennrick

Hei,

 

Av litt ulike årsaker ble det i familierådet bestemt at vi på vei inn i sesong nr 10 med en fantastisk "hytte på sjøen" der Bavariaen leverte meget bra. Økonomi, en verden i ubalanse m/dertil utsikter fremover, samt det faktum at en av tre barn er ute av redet, mens de to andre begynner å få andre interesser. Planen var å da utforske livet utenfor båtlivet, hvis mulig.

 

Ingen planer overlever imidlertid "det første møtet med fienden" som det heter, i denne forbindelse det øyeblikket den nye eieren kjørte avgårde med båten vår etter at vi hadde brukt en dag på å flytte ut. Det var et ganske spesielt øyeblikk. Jeg ble veldig sentimental, fruen hylgråt, og selv barna var litt lei seg, for ingen av oss trodde salget ville gå så fort. Vi trodee vi ville få brukt båten som vanlig i et par måneder og i ferien. Uken etter var en en uke der vi alle var gjennom en slags sorgprosess. Følelsesmessig var salget en katastrofe selv om det rasjonelt nok var riktig for oss.

 

Når støvet hadde lagt seg litt, så endte vi opp med å leie en hytte med båtplass i Valle, Telemark i ferien. Men vi hadde ikke båt, så jeg lette litt etter en RIB vi kunne leie. Men så sank det også innover oss en tanke om det likevel kunne være mulig å sikre en tilgang til sjøen på permanent basis, og så begynte vi å tenke på å kjøpe en RIB vi kunne fylle med campingutstyr, en vi kunne ha på henger, og så dra enten på dagsturer eller overnatting i fint vær, og også ha "hyttebåt" ved den leide feriehytta. Dette var etter et forslag fra eldstesønnen, og etter noen dager på FINN ble det til at vi kjøpte en 2016 modell Grand Golden Line med en F200 HK Yamaha. I skrivende stund er han ute i Drammensfjorden med den og står på vannski med en vennegjeng.

 

Jeg lagde ingen hentetråd, men den yngste sønnen og jeg kjørte t/r fra Drammen til Bergen på lørdag med avreise 0315 og var hjemme 19,5 timer senere med den nye farkosten. Fantastisk flott naturopplevelse det også - Dagalifjellet, Hardangervidda og Måbødalen m/Vøringsfossen!

 

Kanskje litt lang innledning til det jeg lurer på da, men det får stå sin prøve:

 

Planen nå er å oppgradere båten litt med bl.a. et ekstra batteri for å sette inn en kjølebag, et 6 kgs Rocna anker med litt kjetting og blytau, for så å kjøpe egnet campingutstyr. Jeg har stormkjøkken, brenner, gass og en liten Weber kullgrill, lommelykter i fleng, en håndholdt VHF, en frue som ikke har trua på meg i telt, et par barn som er interessert i dette, samt meg med et veldig åpent sinn og lyst til å få dette til å funke. Med henger så er jo både skjærgården rundt Tjøme og Kragerø enkelt innenfor rekkevidde.

 

Kom gjerne med tips til oss omkring dette nye båtlivet vi ser for oss. Det er ca 700 liter med stuveplass ombord, så jeg vil anta at det er mulig å få dette til på en grei måte. Det ser også ut til at Grand 650 har mer plass enn tilsvarende RIBer fra andre produsenter.

 

Er spesielt takknemlig for tips til telt og soveposer og underlag. Tenker to telt slik at gutta får sitt eget.

 

Det med å innstallere et ekstra batteri med en slik motor krever vel også en innsikt i lading, så tar gjerne imot tips her også.

 

Bildet er fra Hardangervidda, ved et vann som heter Ørteren. Det var uegnet å kjøre båt der den dagen da isen ikke hadde gått helt, det var 2C, snødde og blåste 13-18 ihht YR.

 

Så... takk for at dere leste hele, og kom gjerne med kommentarer og innspill til en kaptein i ukjent farvann :-) 

Tesla Y med Grand 650 GLL.jpg

dennrick

dennrick

Hei,

 

Av litt ulike årsaker ble det i familierådet bestemt at vi på vei inn i sesong nr 10 med en fantastisk "hytte på sjøen" der Bavariaen leverte meget bra. Økonomi, en verden i ubalanse m/dertil utsikter fremover, samt det faktum at en av tre barn er ute av redet, mens de to andre begynner å få andre interesser. Planen var å da utforske livet utenfor båtlivet, hvis mulig.

 

Ingen planer overlever imidlertid "det første møtet med fienden", som det heter, da i denne forbindelse det øyeblikket den nye eieren som kjørte avgårde med båten vår etter at vi hadde brukt en dag på å flytte ut. Det var et ganske spesielt øyeblikk. Jeg ble veldig sentimental, fruen hylgråt, og selv barna var litt lei seg, for ingen av oss trodde salget ville gå så fort. Uken etter var en en uke der vi alle var gjennom en slags sorgprosess. Følelsesmessig var salget en katastrofe selv om det rasjonelt nok var riktig for oss.

 

Når støvet hadde lagt seg litt, så endte vi opp med å leie en hytte med båtplass i Valle, Telemark i ferien. Men vi hadde ikke båt, så jeg lette litt etter en RIB vi kunne leie. Men så sank det også innover oss en tanke om det likevel kunne være mulig å sikre en tilgang til sjøen på permanent basis, og så begynte vi å tenke på å kjøpe en RIB vi kunne fylle med campingutstyr, en vi kunne ha på henger, og så dra enten på dagsturer eller overnatting i fint vær, og også ha "hyttebåt" ved den leide feriehytta. Dette var etter et forslag fra eldstesønnen, og etter noen dager på FINN ble det til at vi kjøpte en 2016 modell Grand Golden Line med en F200 HK Yamaha. I skrivende stund er han ute i Drammensfjorden med den og står på vannski med en vennegjeng.

 

Jeg lagde ingen hentetråd, men den yngste sønnen og jeg kjørte t/r fra Drammen til Bergen på lørdag med avreise 0315 og var hjemme 19,5 timer senere med den nye farkosten. Fantastisk flott naturopplevelse det også - Dagalifjellet, Hardangervidda og Måbødalen m/Vøringsfossen!

 

Kanskje litt lang innledning til det jeg lurer på da, men det får stå sin prøve:

 

Planen nå er å oppgradere båten litt med bl.a. et ekstra batteri for å sette inn en kjølebag, et 6 kgs Rocna anker med litt kjetting og blytau, for så å kjøpe egnet campingutstyr. Jeg har stormkjøkken, brenner, gass og en liten Weber kullgrill, lommelykter i fleng, en håndholdt VHF, en frue som ikke har trua på meg i telt, et par barn som er interessert i dette, samt meg med et veldig åpent sinn og lyst til å få dette til å funke. Med henger så er jo både skjærgården rundt Tjøme og Kragerø enkelt innenfor rekkevidde.

 

Kom gjerne med tips til oss omkring dette nye båtlivet vi ser for oss. Det er ca 700 liter med stuveplass ombord, så jeg vil anta at det er mulig å få dette til på en grei måte. Det ser også ut til at Grand 650 har mer plass enn tilsvarende RIBer fra andre produsenter.

 

Er spesielt takknemlig for tips til telt og soveposer og underlag. Tenker to telt slik at gutta får sitt eget.

 

Det med å innstallere et ekstra batteri med en slik motor krever vel også en innsikt i lading, så tar gjerne imot tips her også.

 

Bildet er fra Hardangervidda, ved et vann som heter Ørteren. Det var uegnet å kjøre båt der den dagen da isen ikke hadde gått helt, det var 2C, snødde og blåste 13-18 ihht YR.

 

Så... takk for at dere leste hele, og kom gjerne med kommentarer og innspill til en kaptein i ukjent farvann :-) 

Tesla Y med Grand 650 GLL.jpg



×
×
  • Create New...