Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Carlin skrev for 5 timer siden:

Hvor tung er denne motoren?? 

Kommer det ikke sjø inn i motorbrønn? 

Bilder av båt på sjø? 

Hvilken fart får du? 

 

Har selv en 505 m 75/totakt. 

Dette så brutalt ut! 

 

Motoren veier vel ca 220 kg, så ca 50 kg tyngre enn max. anbefalt såvidt jeg forstår.

Max anbefalt/godkjent motor er 90-100 hk, med toppfart omkring 37-40 knop.

Vil tippe at en 115 hk (evt. DF140 eller E-Tec 115 HO for de fartsgale) vil gi bortimot samme praktiske toppfart som med F150, men bedre kjøreegenskaper pga. lavere vekt på hekken.

Jeg får 44 knop på min 18-foter med Mercury F115 som er drøyt 50 kg lettere enn F150 (ca samme båtvekt men 1 fot lengre enn 505 Excel).

Men bevares det er jo lov å prøve :saint: Akselerasjonen bør jo bli upåklagelig. Men litt skeptisk når farten begynner å nærme seg de 50....

 

Teerex

Teerex

Carlin skrev for 5 timer siden:

Hvor tung er denne motoren?? 

Kommer det ikke sjø inn i motorbrønn? 

Bilder av båt på sjø? 

Hvilken fart får du? 

 

Har selv en 505 m 75/totakt. 

Dette så brutalt ut! 

 

Motoren veier vel ca 220 kg, så ca 50 kg tyngre enn max. anbefalt såvidt jeg forstår.

Max anbefalt/godkjent motor er 90-100 hk, med toppfart omkring 37-40 knop.

Vil tippe at en 115 hk (evt. DF140 eller E-Tec 115 HO for de fartsgale) vil gi bortimot samme praktiske toppfart som med F150, men bedre kjøreegenskaper pga. lavere vekt på hekken.

Jeg får 44 knop på min 18-foter med Mercury F115 som er drøyt 50 kg lettere enn F150 (ca samme båtvekt men 1 fot lengre enn 505 Excel).

Men bevares det er jo lov å prøve :saint: Akselerasjonen bør jo bli upåklagelig.

 



×
×
  • Create New...