Jump to content

Impeller suger nesten ikke vann - yanmar 4jh-dte

TheodorKK

Recommended Posts

Nå har jeg klødd meg i hodet i så mange timer at vikene har begynt å komme frem! 

Syns impeller hadde dårlig effekt og bestemte meg for å bytte. 

Etter ny impeller så klarte den ikke engang å fylle sjøvannsfilteret. 

Jaha tenkte jeg. Dårlig tetning mot lokk kanskje?

Da var det ut med hele vannpumpa. Kjøpte rep. Sett og byttet alle tetning og nytt lokk. Rengjorde alle overflater, nye pakninger og enda en ny impeller. Nå bør det vel bli bra?

Neida. Sjøvannsfilteret sto like tørt. Okei, prøve å mate sjøvannspumpa med vannslangen fra land da. Jepp! den trekker til seg vann, men veldig svakt. 

Så skrudde jeg igjen krana til sjøvannsfilteret og begynte å helle vann oppi filteret med vannslangen når motoren gikk. Den trekker greit med vann når den får litt turtall, men ingenting på tomgang.

Fikk "luftet" hele systemet til slutt tenker jeg. Skrudde på lokket til sjøvannsfilteret og åpnet krana. Nå trekker den vann gjennom sjøvannsfilteret også!

Men ikke på tomgang... lagde en liten luftlomme i sjøvannsfilteret for å se om den klarte å trekke til seg vann som den skal. Men nei... nå klarte den ikke det alilevel gjennom sjøvannsfilteret.

Hva pokker gjør jeg nå? Alt er tett. Ikke en dråpe vann som har piplet noe sted. Har prøvd å blåse inn i slangen til impeller og der er det masse motstand... 

TheodorKK skrev 40 minutter siden:

Har prøvd å blåse inn i slangen til impeller og der er det masse motstand... 

Hvis det var med impelleren på plass og motoren slått av SKAL det være motstand.

Dersom sjøvannspumpa med impeller er i orden er det nok delvis tett et sted i systemet. Da er det bare å demontere slanger og sjekke del for del. Regner med at du har sjekket sjøvannsfilteret allerede . . .

Jeg ville demontert første slangestuss etter sjøvannspumpa og tatt en kort oppstart for å sjekke om det kommer vann på tomgang. Du kan ordne deg med en bøtte og provisorisk slange (hvis nødvendig) for ikke å sprute vann over alt. Slik fortsetter du gjennom systemet til du har funnet feilen. Varmevekslere er alltid hete kandidater . . . Dersom du tideliger har hatt impellerhavari kan det sitte fast en gummibit en plass  . . 

Har vært der selv. God fornøyelse :-)

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ellers så er det jo verdt å lese igjennom denne tråden her, som eksempel på hvordan det går når impellerblader går videre i systemet.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hei, ja takk for svar. Ja, jeg vet det skal være motstand. Var derfor jeg konstanterte det så vi vet at det ikke er ett problem der. Som sagt først så virket ting greit før jeg byttet impeller, men noe dårligere enn forventet. Etter impellerbytte ble ting enda værre. Hadde av lokket til varmeveksler og staket igjennom rørene der. Ingenting som blokkerer der heller.

Ja, har sjekket sjøvannsfilteret. Har også tatt av slangen og sugd vann opp gjennom filteret "manuelt" uten noe problem. Impelleren sugde som sagt dårlig med vann når jeg matet den direkte fra vannslange, så det har uansett ikke noe å si.

Redigert av TheodorKK (see edit history)

Takk, ja. Sjøvannsfilteret er som det skal være. Den suger dårlig selvom jeg mater den med vann direkte som sagt. Når jeg løsner lokket på sjøvannsfilteret etter at båten har stått noen dager så forsvinner vannet ut. Så der vet jeg at det er tett. Men det er fortsatt etter sjøvannsfilteret at problemet sitter

Har du prøvd å blåse i utløpet fra pumpa for å se om det er tett et sted på vei ut gjennom vekslere og eksosbend? Hvis dette er i orden har du en lekkasje et sted. Enkelt og greit. I og med at den suger dårlig når du mater direkte er det eneste jeg kan tenke enten lekkasje mellom filter og pumpe eller for tykk pakning på lokket slik at impeller ikke lager undertrykk. Evt slitt bakplate i impellerhuset. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar. Skal ut i båten igjen i morgen. Da skal jeg først prøve som nilspils skriver, å koble av utløpet fra sjøvannspumpa og se om den klarer å suge opp vann da. Hvis det virker bra da, så skal jeg prøve som index sier. Deretter får jeg vel bare begynne å demontere meg framover i sjøvannskretsen og lete...

Har som sagt hatt ut vannpumpa og byttet alt av tetninger osv. Bakplata så fin ut

TheodorKK skrev 5 minutter siden:

Deretter får jeg vel bare begynne å demontere meg framover i sjøvannskretsen og lete...

Det går bra. Det er ikke så mange komponenter i sjøvannssystemet, så feilsøkingen burde være fort gjort. Du trenger ikke demontere eller åpne kjølere etc i denne omgang, det holder å løse slanger så du kan blåse gjennom og få en føling med motstanden i dem. Samme med eksosbend, som gjerne er det første som tetter seg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar alle sammen, men som sagt flere ganger tidligere er ikke sjøvannsfilteret problemet. Når jeg utelukker sjøvannsfilteret helt og mater på med vann manuelt, men fortsatt dårlig trykk så er det jo fysisk umulig at sjøvannsfilteret er problemet.

Takk index.

Da er det bare å prøve å ikke ødelegge masse korte gummislanger fra 1986 underveis ?

Ja, jeg kan være veldig sikker på at sjøvannsfilteret ikke er problemer når jeg har koblet meg på etter filteret og gitt pumpa vann direkte.

Altså, jeg har skrudd av vannslangen som går FRA filteret og inn til impeller, så har jeg gitt den vann derifra. Har prøvd med bøtte og med hageslange. Derfor skal ikke sjøvannsfilteret ha noe å si, når det ikke lenger er en del av kretsen. 

Mulig at jeg har ordlagt meg på en feil måte flere ganger her, men ja... jeg kan være sikker som banken om du vil?

Det er ikke meningen at det her skal bli en debatt med vond tone mot hverandre.

Jeg er like blid, men tekst kan jo sikkert oppfattes med alle mulige tonefall.

Jeg må vel få lov til å utelukke noen ting som blir foreslått selvom jeg trenger hjelp/tips?

TheodorKK skrev 52 minutter siden:

Jeg må vel få lov til å utelukke noen ting som blir foreslått selvom jeg trenger hjelp/tips?

Dessverre er det alltid noen "talatrengte" innom her fra Facebook som ikke gidder å lese starten på en tråd. De får du bare bære over med

Nå burde jeg vel holdt kjeft, men sorry, selv om jeg har en Yanmar 4JHE har jeg ikke andre tips en generelt forslag om at noe er tett eller suger luft. Pumpetypen i din båt kjenner jeg godt og har selv en 4JHE, og er åpen for konkrete spørsmål.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk Lars H. 

Ja, det må jo være noe som er tett ett sted eller luft muligens. Begynner å lure på om selve pumpehuset er dårlig? Overhalte jo pumpa ved å bytte alt av løse deler, og jeg kunne ikke se antydning til noen lekkasjer i eøler ved huset. 

Skal få sjekka litt mer i morgen etter mange gode forslag her, så får vi se.

Du kan forsøke å sette en slange fra innløp på pumpa og en annen fra utløpet ned i en bøtte med vann. En kort start vil bekrefte eller avkrefte at pumpa gir vann. Noen få sekunders gange bør gå bra uten at eksosslange overoppheter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Tar det steg for steg:

Timetall på pumpen er ukjent?

Alle konsentrerer seg om pumpelokket. Pumpehuset motsatt av lokket blir like mye slitt.

Disse pumpene er avhengig av at kammen som bøyer impellervingene er ok.

Pumpen har en opplagt trykk- og sugeside. Men den har også en 'uopplagt' sugeside, langs akslingen. Her er det mulig å suge luft. Ikke veldig sannsynlig.

Impelleren roterer ikke. 

Luftlekkasje på sugesiden, koblinger, defekt slang, etc.

Kan du nulle ut alt dette, så suger pumpen.

Og én til: feil impeller, for 'smal'. To mm for slank, null sug.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk! Ja, vil gjette at pumpen er original. Så rundt 1400 timer. Har byttet alle tetninger, så det vil være rart om den suger luft fra andre siden. 

Impeller vet jeg roterer. 

Begynner å lure på om kammen kan være dårlig ja. Skal dobbeltsjekke alt dette neste gang. 

Har også kjent på pumpehuset under gange, kan ikke kjenne noen lekkasjer noe sted. Prøvde også å holde for de to hullene midt på pumpehuset uten at det hadde noe å si.

Hulda skrev 47 minutter siden:

Disse pumpene er avhengig av at kammen som bøyer impellervingene er ok.

Pumpen på 4JHE serien har ikke løs kam med en skrue som kan løsne, det er selve huset som er "ovalt", så det kan en se bort fra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

TheodorKK skrev 41 minutter siden:

Prøvde også å holde for de to hullene midt på pumpehuset uten at det hadde noe å si.

De hullene er vel sladre-hull som er der for at det skal bli en lekkasje fra de hvis tetningen på akslingen er røket. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 2 minutter siden:

De hullene er vel sladre-hull som er der for at det skal bli en lekkasje fra de hvis tetningen på akslingen er røket. 

Ja.

Lars H. skrev 22 minutter siden:

Pumpen på 4JHE serien har ikke løs kam med en skrue som kan løsne, det er selve huset som er "ovalt", så det kan en se bort fra.

Neida, den ovaliteten kan enten være skrudd inn eller støpt inn. En slik impeller som kjører i et sirkulært hus, har liten effekt. På en eller annen måte må impellervingene bøyes. Det er poenget.

VegJoh skrev 1 time siden:

Stemmer det. Tenkte at om det sugde luft derifra så skulle det vel ha skjedd noe om jeg holdt for de med fingrene.

Hulda skrev 40 minutter siden:

Neida, den ovaliteten kan enten være skrudd inn eller støpt inn. En slik impeller som kjører i et sirkulært hus, har liten effekt.

Det ser vel ut som at innsiden av huset er dreid usymmetrisk for å lage denne kammen. Så tviler på at noe er løst?

Tenkte mer på om det har blitt ujavnt med tiden slik at skovlene/vingene ikke bøyes slik de skal? Når båten står stille så ligger det jo saltvann i bunnen av impellerhuset, det er jo der innsnevringa/kammen er også. Tenkte kanskje om det har blitt noen kanter eller en annen form for ujavn overgang fra rund til oval inne i huset pga. Korrosjon. Det kan vel føre til at vingene ikke beveger seg slik de skal?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...