Jump to content

Impeller suger nesten ikke vann - yanmar 4jh-dte

TheodorKK

Recommended Posts

TheodorKK skrev 41 minutter siden:

skal det være mulig å blåse igjennom innløp og ut utløp uten noe særlig motstand på selve vannpumpa?

Hvis impellerblader ligger riktig og den tetter godt mot lokket og mot sliteplaten så vil det jo være tilnærmet helt tett hvis du blåser inn i innsuget på pumpen. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Nå gjorde jeg en test. Tok vekk o-ringen og satt på lokket uten den og klemte på lokket med handa samtidig som jeg blåste inn i innsuget. Nå var det nesten helt tett! Hva gjør jeg nå? O-ring og impeller er jo fra yanmardeler, så det må være en annen grunn. Må jeg gjøre sporet til o-ringen dypere på noe vis?

TheodorKK skrev 3 minutter siden:

Må jeg gjøre sporet til o-ringen dypere på noe vis?

Det høres ut som en veldig tungvint løsning.

Har du et skyvelær? 

Først må du sjekke bredden på den impelleren.
Har den samme bredde som den som den gamle? 

google og sjekk hva som er «riktig» bredde på impeller, på den pumpen du har og sjekk opp mot mål mot gammel/ny. Det kan være feil del som har sittet der/du har fått levert.

Hva var tykkelsen på den gamle o-ringen som satt på lokket og hva er den nye.

Du skrev noe tidligere som indikerte at du hadde byttet lokket på impellerhuset er dette tilfelle, eller er det det gamle lokket og har det isåfall slitemerker som gjør at luft kan slippe forbi.

Hvordan er status på sliteplaten innerst? Tetter impeller godt mot denne, eller har den slitemerker som gjør at luft kan slippe forbi. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Impeller er helt lik den gamle, lokket er nytt, og o-ringen er lik den gamle. Hadde som sagt dårlig effekt før jeg byttet, men det ble jo enda dårligere med ny impeller og o-ring. Tenkte at den nye o-ringen bygde noe mer ut siden den var ny og fersk?

Sliteplaten innerst ser fin ut den. Prøvde å snu den også uten at jeg merket stor forskjell. 

Når jeg byttet impeller på samme motor, så fikk jeg med en o-ring fra Yanmardeler.no som var litt tykkere, men som også hadde mindre omkrets. Den ville ikke legge seg i sporet da den i så fall måtte utvides. Den gamle så ok ut, så jeg "limte" den fast i sporet med fett. Dette har fungert bra på 3 sesongen nå.

Skal sies at dette ble gjort uten at jeg så impellerhuset annet enn via bilder på mobilen underveis. Trangt som fy, og jeg fikk bare én hånd ned av gangen.

En riktig dimensjonert o-ring skal forsvinne helt i sporet når lokket er montert. Da skal det ikke være tettere mot impelleren når du klemmer på lokket uten o-ringen.

Jeg ville målt dybde og bredde på o-ringsporet og sjekket mot tverrsnittet på o-ringen. O-ringen skal ha LITT større tverrsnittsdiameter enn dybden på sporet, men ikke mer enn at den forsvinner i sporet når lokket er skrudd fast.

Ellers går det sikkert bra å erstatte o-ringen med en tynn papirpakning eller bare litt egnet flenstetningsmasse.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

TheodorKK skrev 1 time siden:

Har prøvd annen impeller før den som er i nå. Får se om jeg får tak i annen o-ring. Kan bakplata ligge for langt nede på akselen? Den sitter jo bare "løst" inne i huset. Tenke hvis bakplata eller huset der den sitter slitt, så går den for langt inn og da går også impeller for langt inn?

Bakplata kan være slitt, og da blir det for romslig ja. Men det kan like godt være at O-ringen er for stor. Som NilsPils sier, lokket skal kunne presses helt metall mot metall med o-ringen på plass. 

Som et eksperiment kan du jo kutte til en tynn pakning av papir og bruke denne i stedet. Om ikke annet så i alle fall som en test. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...