Jump to content

Impeller suger nesten ikke vann - yanmar 4jh-dte

TheodorKK

Recommended Posts

Ja, jeg takker alle så mye for hjelp og gode råd. Det endte med at jeg nå bestilte ny pumpe. Om jeg hadde fått ting til å funke med en mindre o-ring så hadde den nok ikke vært så effektiv som den burde være uansett. Med tanke på riper og annen slitasje så falt derfor valget på å være på den sikre siden. Det ble mange timer med jobb og mange kroner i vasken, men slik er det jo å ha gammel båt

Fin info for oss med Yanmar og ok at TS kommer med en konklusjon. Da blir det mer lærerikt. En som nevnte at grus kommer inn med sjøvatn og det har jeg selv erfart. Og da får du spor på innsiden av pumpe huset. Uansett, riktig god grusfri sommer. 

Takk! Ja, jeg kunne blåse fint inn i røret som går fra vannpumpe og inn i motor. Problemene ble værre etter at jeg begynte med skifte av impeller. Så jeg mener med sikkerhet at hovedsynderen må være vannpumpa. Sjekket også flere slanger videre inn i motor og prøvde også å starte motor i flere omganger med diverse slanger koblet av uten noe endring. Så jeg kan konkludere med 90% sikkerhet at det ikke er noe blokkasje videre etter vannpumpe. 

Tror heller ikke at de ripene var hovedårsaken til problemene mine. Men de gjør jo garantert noe med effektiviteten de også.

Sjekket at bakplate også var innenfor de målene som stod i instruksjonsboka, og den var ikke mye slitt. Men mistenker at den kanskje alikevel har slitt seg på en måte lenger inn i huset? Noe er ivertfall slitt og gjør at ting ikke lenger sitter som det skal.

God sommer til dere alle! Håper andre også kan få hjelp fra denne tråden i fremtiden

• 2 uker senere...

En avsluttende oppdatering for dere som er interessert. 

Ny pumpe montert og sjøvannsfilteret fylte seg med vann fortere enn noen gang. Jeg sammenlignet den nye pumpen med den gamle før jeg monterte og kunne da se at gammel bakplate fortsatt hadde god tykkelse, men den satt bittelitt dypere i huset som jeg fryktet. Det var også generelt noe bedre plass i det gamle huset, som gjorde at impeller ikke fungerte optimalt.

Derfor velger jeg å konkludere med at slitt vannpumpehus var problemet.

TheodorKK skrev for 2 timer siden:

En avsluttende oppdatering for dere som er interessert.

Veldig bra med oppdatering av tråden og at det løste seg for deg :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...