Jump to content

VP TAMD31D kjølevannslekkasje


Nysgjerrigper

Recommended Posts

Jeg trenger sårt noen gode råd vedr. sannsynlig lekkasje i kjølevannssystemet på min TAMD31D motor. På turen vi hadde med båten i går oppdaget jeg ca. 1.5 liter kjølevann i bunnen av båten. Jeg fikk fjernet blandingen av vann, kjølevann og rust til det var tilnærmet tørt i bunnen. Fylte på 1.5 liter vann i ekspansjonstanken. Etter en snau times kjøretur sjekket jeg bunnen av båten i hjemhavna, og så at det igjen var 1-2 liter kjølevann der.  Åpnet lokket på ekspansjonstanken, og merket at det var litt vakuum i det jeg skrudde opp. Mener også å ha hørt drypp under? motoren.  Så lenge lokket er gjenskrudd tror jeg kanskje at det lille vakuumet som oppstår når kjølevæske renner ut er tilstrekkelig for å hindre at mye kjølevann renner ut. Det er vel også mulig at det er lekkasje der ekspansjonstanken er festet til motoren?  

Sjekket olje med peilepinnen, og kunne ikke se noe unormalt.  Motoren er årgang 2001, men har alltid startet straks, også etter vinteropplag, I fjor skiftet en mekaniker generatoren for meg, og da måtte han fjerne varmeveksleren for å klare dette.  Jeg vet ikke om det kan oppstå slike relativt små lekkasjer i forbindelse med at varmeveksler, slanger og ekspansjonstank ble montert på nytt.  Har selvsagt prøvd å se etter lekkasjer, men uten hell.  Motoren har gått ca. 1000 timer antar jeg. Jeg har skiftet kjølevann ca. annethvert år, spesielt pga. mange rustpartikler.

22. juni er ugunstig tidspunkt for å få hjelp av mekaniker, nå er alle ganske så opptatte. Men det er kanskje mulig å bruke båten når jeg passer på å sjekke vannmengde i bunnen av båten, etterfyller vann og holder øye med kjølevannstemperatur? Har forresten aldri hatt problemer med for høy temperatur.

Link to post

Det kan være en pakning, eller det kan være sirkulasjonspumpen som lekker. Se etter drypp mens motoren går. En liten lekkasje kan fort bli større, så jeg ville unngått å bruke båten til dette er fikset. Ellers kan du fort havne i en uheldig situasjon. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvis det ble brukt nye pakninger etter varmeksleren var av skulle det bli tett hvis de var skikkelig på plass.

Ellers er det enkleste og billigste:  Åpne lokket på varmeveksler før du starter på kald motor. Stiger vannet etter kort tid for å ville renne over har du mest sannsynlig en lekkasje på kjølerinnsatsen. Ikke helt ukjent fenomen på 30 og 40motorene.

 

Stiger ikke vannet:

Kanskje en tur innom et lokalt bilverksted og høre om å få låne verktøy til å pumpe opp trykk kan kan være noe?

Vi hadde forskjellige typer lokk vi satte på påfyllingsstussen og pumpet forsiktig opp litt trykk. Manomenteret ble fulgt med på. Nålen skulle ikke bevege seg.

Da får du sjekket "slanger og rør" uten noe støy.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...