Jump to content

Trenger litt hjelp!

Piruto

Recommended Posts

Heisan !

Nå trenger jeg tips og råd.

Har nettop vært å sett på et oppussingsobjekt av en båt.

Det er en 1978 modell Selco 24` med en Volvo D24 og et Penta 270 aggregat.

Jeg har fint lite greie på dieselmotor så motoren er vel den jeg lurer mest på.

Den er ferskvanns kjølt, gått 13 timer etter overhaling og startet som et skudd.

Eksosen var svart i 2 sekunder etter start, men det er vel normalt for en motor som ikke har vært startet på 14 dager? Motoren har heller ikke påmontert noen turteller. Det er vel ganske viktig å ha? Og er det vrient/dyrt å sette på noe slikt?

Båten er fin både i gelcoat og lakk, men trenger en seriøs rubbig og polering.

Interiørmessig er det behov for noen nye dørkplater/belegg + skraping/pussing av gammel lakk.

Putene bør også skiftes ut/trekkes om.

Selger forlanger 95000,- for herligheten men er prutbar.

Tips, råd, info og advarsler mottas med takk

Mvh. Roger

...Det er en 1978 modell Selco 24` med en Volvo D24 og et Penta 270 aggregat.

...Motoren har heller ikke påmontert noen turteller. Det er vel ganske viktig å ha? Og er det vrient/dyrt å sette på noe slikt?

Ble Selco solgt som eget merke helt fram til -78 da? De gikk jo over ende tidlig på -70 tallet. Skal ikke være påståelig her, men jeg har stusset litt på det når jeg har sett modeller som er vesentlig nyere av årstall.

Turteller er greit å ha, men ikke noe must så lenge alt fungerer OK. Selv så har jeg tenkt å investere i en Tinytach - se tråden Erfaringer med Tiny Tach turteller?. Det er så enkel å montere at selv far klarer det. Ikke er den dyr heller. Samtidig får du timeteller på kjøpet.

Det siste jeg ville nevne er bunnen i båten. Du har kanskje fått med deg at jeg driver og bygger opp igjen bunnen på en 13 fot Selco hvor det opprinnelig var skum som nå er fjernet. Jeg vet ikke hvordan det er med skum og større Selco'er, men hvis ingen i forumet positivt kan si at det ikke er skum i modellen du har sett på, ville jeg sjekket tilstanden på bunnen litt nærmere. Ellers kan du risikere å få med en 2-300 liter med vann på kjøpet...

:eek:Hvaffornoe???

At du ikke finner motoren er egentlig ganske forståelig da ved nærmere ettersyn står VW på blokka. Jeg søkte litt i Kvasir og fant ut at D24 faktisk er en Volkswagen motor.

Men fra 1979 og oppover brukte Volvo denne motoren i bla. 240 serien.

Hva båten angår står det faktisk kun Selco på hekken.....

Dette må undersøkes nærmere.

Tusen takk for nyttig info så langt :smash:

• 1 måned senere...

Selco gikk konkurs i 1972 så vidt jeg husker. Selqueen 24, som jeg antar båten heter, ble overtatt av Fjord og Siden Scand.

Hvis den heter Selco, er den fra før 1972.

Selco gikk ikke konk, det ble kjøpt opp av Fjord Plast AS ca. 1972. Fjord gikk først konk senere. Står det Selco på båten så er den ikke fra 1978.

SelQueen het egentlig Ancas SeaQueen, men ble til SelQueen når selco kjøpte Ancas.

Se også  http://cepe.home.online.no/fjord

--cepe

Med styren i blodet siden 8 års alder.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

D-24 er en VW-motor som også brukes/ble brukt av Volvo. VW bruker/brukte denne motoren

i sine LT-varebil modeller.

Turteller ordnes greit med W-uttak fra dynamoen eller TinyTach som Batdilla foreslår.

Motoren kan trolig fungere greit i båt dersom fagmessig utført marineombygging.

Den motoren har et særdeles dårlig rykte i Volvo sine personbiler.  Jeg ville ikke touchet den motoren med en 10m påle.  I min tid som student på 80-tallet kjörte jeg taxi og det var et par Volvo 240-er med denne dieselen.  De holdt typisk rundt 120-130,000 km för motoren ble byttet.  En Volvo jeg husker hadde ca 400,000 km på klokka og var på sin tredje dieselmotor.  Kan ikke tenke meg den motoren vil fungere noe bedre i en båt.

Kåre

Den motoren har et særdeles dårlig rykte i Volvo sine personbiler.

Det er fordi Volvo tar ut 130 Hk av den. VW tar ut 102 og da varer den lenge......... Dette er den 6-sylindrede 2.4 literen med turbo og oljekjølte stempler. Uten turbo mener jeg den er 76 Hk. Utrolig enkle motorer og greie å skru på, i alle fall i bil. Har ingen erfaring med disse i båt men vet at der ble marinisert mange i en periode.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har en 85 LT campingbil som har gått 250000 uten noe som helst problem med motoren. Kun skiftet olje og registerrem, intet annet vedlikehold.

Har faktisk aldri vært borte i en mer problemfri motor.  :confused:

Det er samme motor som ble brukt i Golf og Transporter, men med to ekstra sylindere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...