Jump to content

3D modellering båt

Cobrakai

Recommended Posts

Jeg svarer nok ikke på spørsmålet ditt, og kan desverre ikke tilby meg å ta oppdraget (bare så det er klart). 

men tror du må legge inn litt mer info.

Hva er formålet med modelleringen?

- Modellering av eksisterende båt? eller;

- designe fra scrach

-  Skal den bygges? 

- Er det for skole-bruk/analyse?

- til 3D printing (småskala model)?

- til privat bruk eller til grunderbedrift?  

Jeg har brukt 3D "capture" software på en del objekter med relativt greit resultat. 

Dette er basert på fotogrammetri, altså du tar 100' vis av bilder av et objekt (båt), laster det opp i skyen så får du tilbake en 3d fil som har tekstur basert på bildene. Der vi trengte mer detaljer brukte vi Lidar samme med foto, men det krever utstyr. Du kan google det.

Vi brukte Autodesk sine programmer til dette, men en stund siden nå. 

Ellers kan jeg si at det stort sett bare er skoler (NTNU/marintek) eller veldig engaskjerte mennesker som tar på seg slike oppdrag uten at det koster mer enn båten. :-) 

Lykke til. 

16 hours ago, Thomas_h said:

Vi brukte Autodesk sine programmer til dette, men en stund siden nå. 

Ellers kan jeg si at det stort sett bare er skoler (NTNU/marintek) eller veldig engaskjerte mennesker som tar på seg slike oppdrag uten at det koster mer enn båten. :-) 

Lykke til. 

Har Autodesk programmer som takler dobbeltkeumme flater?   

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hmmm, jeg tror da det. Det lages en mesh ut fra kjente punkter som programmet gjennkjenner fra minst 3 vinkeler. Så det er av og til problemer med gjenkjenne en helt slett hvit side på en båt. Så den kan gjerne krumme inn eller ut om ikke du har gode bilder. Jeg har brukt tape biter der det blir problemer med slette flater. Så er lys veldig viktig. Så må det som oftest litt post-prosessering inn for å rette av kjente sider etc. 

Jeg klarte ikke finne igjen programmet på autodesk nå, fant bare reCap, og der er fokuset drone foto. Sikkert fint for cruise skip, men ikke 20 fots båt. :-)

Men jeg ser jeg også har brukt Blender og Meshroom i senere tid. Begge disse er gratis, og har vært brukt på hobbyprosjekter. en video som viser prosessen (ikke min) https://youtu.be/BBIO_An5yHs

Trådstarter har ikke svart om det er modellering av en eksisterende båt eller ikke, så får vente med å gå dypere inn i det. :-) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...