Jump to content

Råd for å fjærne spraylakk på motor(hatt på for å gjøre den mindre attraktiv å stjele)

Rune.f

Recommended Posts

Hei, har kjøpt en Pioner 15 med nesten ny Yamaha motor, tidligere eier fikk stjålet sin motor 2 ganger på 2år, når han nå kjøpte den 3'je motoren spraya han på gul spray lakk kjøpt på BT for å gjøre motor mindre attraktiv å stjele.

Hva skal jeg bruke for å få det bort uten å ødelegge orginallakken ??

Tenker da løsning uten å måtte slipe/rubbe.

Noen har sikkert gjort dette :confused:

Har fått tips om en voks som heter Carnuba som rett å slett "vasker" bort slikt, noen som vet hvor det fåes kjøpt i området Trheim/omkrets 10mil.

Screenshot_20220621-201637_Samsung Internet.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)

Jeg vil tro at original lakk er 2-komponent, og den Biltema lakken er nok 1-kompoment. Da skal det gå an å vaske av den gule lakken med aceton,  uten å skade originallakken.

Jeg hadde prøvd på et lite synlig sted først, på original lakk.

Ha på gummihansker / vinylhansker når du vasker med aceton.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@-morten-, han vil fjerne det som forrige eier sprayet på. 

Lakk fra Biltema på sprayboks = 1-komponent

Original lakk forventer jeg er to-komponent.

1-komponent er løsbar i aceton, men 2-komponent oftest (alltid?) ikke er det etter som jeg har testet.

Dermed så bør det gå an å løse opp den gule lakken med aceton, men beholde org lakk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil gjøre den mer attraktiv å stjele. Men du kommer uansett langt med litt tynner eller aceton for å vaske det bort. Vær forsiktig der det er pålimte dekaler, disse tåler ikke like mye løsemiddel som lakken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi lå noen år fortøyd på en litt avsides plass hvor det var stålet ikke få motorer.

Vi spayet motoren med noe stygg maling.

Det var ikke antydning til det hadde vært gjort noe som helst forsøk på å stjele den motoren.

Så kan bekrefte stygg maling gjør utenbordsmotorer lite "tyveri/salgsvennlig".

index skrev for 8 timer siden:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil gjøre den mer attraktiv å stjele.

Hvis det feks står HANSEN (og telefonnummeret til Hansen) på motoren og trådstarter ikke heter Hansen så vil kanskje mange lure på om han har stjålet motoren, også ser det jo litt dumt ut. Men å ha eget navn eller telefonnummer på motorer er jo ikke dumt (jeg har det selv på både båter og motorer) både for at den skal være mindre attraktiv å stjele og for at  det skal være letter å spore opp eier om politiet stopper en varebil med 10 påhengsmotorer baki som de som kjører påstår er skaffet på ærlig vis. Da er det jo fint om politiet bare ringer et telefonnummer og får bekreftet at den motoren skal henge på en båt, ikke ligge baki en fremmed varebil. Så slike motorer unngår nok helst tyvene.

Men de gule prikkene kan jo være greit å beholde, de er jo et godt kjennetegn og dermed tyveriforebyggende. Å etterlyse en stjålet Yamaha 9,9 på Facebook og spør om neon har sett den blir håpløst, de fleste ser mange slike. Men å etterlyse en Yamaha 9,9 med mange gule prikker, det sørger for at man får beskjed fra dem som har sett riktig motor. Og det er enklere hvis man selv er ute og leter etter motoren og ser mange slike Yamaha 9,9. Skal man bort til alle slike motorer og kikke på serienummeret så blir man vel fort mistenkt for å drive med noe helt annet.

Rune.f skrev for 18 timer siden:

Hva skal jeg bruke for å få det bort uten å ødelegge orginallakken ??

Hvis du er redd for å ødelegge lakken så kjøp makan spray og spray på diverse andre lakkerte ting du har, der lakkskade ikke er så farlig. Så prøver du å vaske bort sprayen med diverse midler du får anbefalt og det er bare hvis gulfargen forsvinner og annen lakk sitter igjen du går videre til motoren. Det kan jo være ulik lakk på motor og det andre du prøver på, men det er hvertfall bedre odds for suksess enn om du går rett på motoren med et middel som tar all lakk.

Jeg har selv vært i en lignende situasjon hvor navn må fjernes da jeg merket en splitter ny motor og det deretter ble en reklamasjonssak der kjøpet kan heves og motoren leveres inn i samme stand som jeg fikk den (altså uten navn). Men jeg hadde ikke brukt lakk til merkinga mi, og tviler på om jeg ville fått bort lakk med dette. Merket da noen andre lakkerte gjenstander og fjernet deretter navnet mitt og så at original-lakk var like fin før jeg gjentok det på motoren.

Men de gule prikkene kan jo være greie å beholde som tyveriforebygging og kjennetegn hvis du må ut og lete etter egen motor (elelr skal etterlyse den på feks Facebook om den er forsvunnet).

Jeg tror heller ikke aceton er skadelig for fabrikklakk med 2k klarlakk men er skeptisk til hva den kan gjøre med dekalene på motoren.
På en annen side er det jo mulig de er lakkert over med 2k klarlakk,

Jeg ville først av alt prøvd med Clay i fra en av bil delekjedene.
Clay har reddet meg to ganger før.

Den ene gangen så stod bilen min for nærme huset når jeg malte husveggen med oljemaling når det blåste.

Endte opp med 1000 prikker på hele bilen.
Den andre gangen hadde noen sprøytet med industrilakk en vindfull dag og det endte med att ca 100 biler på en parkeringsplass i nærheten fikk sin dose.
På den parkeringsplassen sto også bilen til kona.
Forsikringen til selskapet som hadde lakkert tok ansvaret og man kunne velge i mellom kontant oppgjør eller sette vekk jobben til ett bilpleiefirma.
Etter takst prøvde jeg meg på pansret med clay og lakken som hadde kommet med vinden forsvant lett.

Så da valgte jeg kontantene og hadde godt timebetalt enn lørdags formiddag. 

Har også prøvd denne metoden på flere biler som har fått fargeoverføring i fra andre objekter som har blitt gitt opp da det ikke har forsvunnet med rubbing.

Funker ikke dette hadde jeg prøvd med graffiti fjerner som jeg innbiller meg er svakere enn aceton.

Redigert av pipe (see edit history)
19 fot skrev for 14 timer siden:

Hvis det feks står HANSEN (og telefonnummeret til Hansen) på motoren og trådstarter ikke heter Hansen så vil kanskje mange lure på om han har stjålet motoren, også ser det jo litt dumt ut.

Jeg ville ikke hatt problemer med at det stod Hansen på min motor. Selv om jeg ikke heter det. Motoren kan jo få hete hva den vil;-) 

Men jeg skjønner jo at trådstarter vil ha en motor som ikke ser stygg ut. Jeg liker å bruke Jotun sin Universaltynner nr 1 til slike jobber, fin å jobbe med og skader ikke 2K lakk. Men lurt å begynne nederst på stammen i tilfelle Yamaha har brukt en type lakk som reagerer med løsemidler. Det er jo mye vannbasert som brukes nå, og de oppfører seg ikke likt som de "gode gamle" lakktypene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trodde aceton ville ta orginal lakken, da blir det gjort forsøk med det, takker for tips.

De jeg kjøpde båten av har hatt den i ett fjellvann veldig nær svenskegrensa, det er derfor ekstremt mye tyveri der, eieren av denne gjorde det etter att 2 motorer ble stjålet på 2år.

Her jeg er har det ikke blitt stjålet noen motorer, ytterst på en holme å blindvei.

Vil ha bort lakken da motor er nesten ny, er ikke veldig pent.

@Rune.f, prøv som sagt på org lakk et lite synlig sted. Jeg kan ikke garantere at org lakk tåler Aceton, men jeg blir overrasket om den ikke tåler det. Regner med at den er 2-komponent.

Min erfaring med Yamaha og aceton er riktig nok fra eldre modeller før 2007, men på disse tåler i alle fall lakken aceton, mens de påklistrede dekalene hvitner og blir stygge av aceton. Originallakken er metallic og akrylbasert, men med tokomponent klarlakk som toppstrøk (i følge lakkfirmaet Sandtec i Sandnes).

Her fasit, prøvde på div først, fant så beste løsningen.

Bruk tørkepapir med så nye aceton att det renner av den, ha en stor microfille full av zalovann, dra den over der du skal aceton vaske først så det er skikkelig bløtt, vask så omgående av lakk med "acetontrukket" tørkepapir å dra omgående over igjen med microfillen med zalovann.

Tok meg 20min i bedagelig tempo å sette motor tilbake til ny finish, null !! skade på org lakk og dekaler.

Det kan se ut som det er skjolder på huven på bilde 2 men er vannet som ikke er tørket.

20220625_212656.jpg

20220625_212645.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...