Strandakrabben Startet 22.Juni.2022 Del på Facebook Startet 22.Juni.2022 Målte startbatteriet til 6,2Volt, er det håp om at det kan reddes? Eventuelt om «ja», er det sannsynlig at det har tatt skade? På forhånd takk for kyndige svar! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Det virker som det er kaputt. Du kan jo prøve å lade det, men jeg tviler på resultatet. Er det nok væske på det (syre). Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cerberus Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 (redigert) Håp? Tja. Skade? Absolutt. Det er mange av oss som har fått tappet et batteri steike tomt. Men har fått ladet det og fungert i mange år etterpå likevel. Smartladere er ikkje alltid like villig til å lade så tomme batterier så greit å ha en gammel enkel en på lur. Redigert 22.Juni.2022 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Det er avhengig av om hvor lenge det har stått med så lav spenning og årsaken til den lave spenningen. Moderne ladere er ikke sikkert greier å lade opp, grunnet stor motstand i batteriet ved så lav spenning, men du kan prøve. Hvis det er et åpent batteri kan du sjekke veskenivået på cellene. Har det stått med lav spenning lenge er skaden ganske stor, selv om du greier å lade det opp igjen. Det kan fungere helt topp, men det har redusert kapasitet, kanskje over 50% og du kan risikere å ikke få start på tur, særlig hvis du har andre forbrukere en startmotor på dette batteriet. Dersom dette har stått i kort tid med lav spenning kan du få det til å fungere greit, og skaden behøver ikke være stor. Dette er helt avhengig av alder, type batteri, og om det blir utladet ofte. Jeg hadde forsøkt å lade med en "dum" lader, og så gjort en test av batteriet, særlig hvis det er et stort/dyrt batteri. Er det et "enkelt" 60ah så hadde jeg byttet i stedet for å ta noen risiko. Du finner mange tråder her på forumet om hvordan du kan gjøre en kapasitetstest. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Cerberus Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Du skylder meg en cola😆 Sitér dette innlegget Link to post
Strandakrabben Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Cerberus, du fe ta te takke me pærebrus sjølv om den kjem frå feil by😉 Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Captain Chaos altså 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 (redigert) Sjekk først om syrenivået er korrekt hvis det er blyakkumulator med åpne celler. Du bør ha en lader du starter med som enten er gammeldags/"dum". Eller en "smart" som du kan starte opp som strømforsyning og ikke lader. Etter noen minutter går du over til "recondition". Da får hver av cellene minst 2,5 volt og cellene vil da etterhvert "koke". Da er vitsen at sulfatbelegg på elektrodene skal løsne. Sjekk syrenivået etterpå og etterfyll ved behov. Ha gjerne lokkene åpne under denne ladingen for å dempe mulig sprut av syre. Avslutt gjerne med float-lading noen timer. Lykke til! Fint med tilbakemeldinger uansett sluttresultat! Redigert 22.Juni.2022 av Pedaltom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Strandakrabben skrev for 6 timer siden: Målte startbatteriet til 6,2Volt, er det håp om at det kan reddes? Eventuelt om «ja», er det sannsynlig at det har tatt skade? På forhånd takk for kyndige svar! Sjekk elektrolyttnivået først. Hvis laderen ikke er i stand til å starte ladingen, er trikset å koble et annet battert (med full spenning) i parallell med det syke batteriet. Etter at ladingen er kommet i gang, fjerner du det andre batteriet, og lader kun det syke. Følg med på spenningen, helst ikke over 14,4 volt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jcberg Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Har vekket flere slike til live igjen med «smart» lader uten problem. Men det selges mye dårlige smartladere. Om laderen har desulfateringsprogram og du ikke klarer lade batteriet, men det funker med «dum» lader er det grunn til å reklamere. Hele poenget med den funksjonen er jo nettopp å redde et 12v batteri som er tappet langt ned. Jeg ville ikke vært redd for å bruke det i båten, gitt at du har reservebatteri eller booster. Det bør du uansett ha i båt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 (redigert) jcberg skrev 24 minutter siden: Har vekket flere slike til live igjen med «smart» lader uten problem. Men det selges mye dårlige smartladere. Om laderen har desulfateringsprogram og du ikke klarer lade batteriet, men det funker med «dum» lader er det grunn til å reklamere. Hele poenget med den funksjonen er jo nettopp å redde et 12v batteri som er tappet langt ned. Reklamere på laderen hvis den ikke klarer å fjerne sulfatering? Tør påstå att ingen her inne har prøvd å desulfatere så mange batterier som meg her inne. Prøvde vel på ca 30 batterier som ett eksperiment over en måndes tid og ingen ble det noe greie på. Brukte en Mascot 10 amp og C-tech MS25. Kuttet opp noen av batteriene også og sulfateringen var like hard som betong. Men tilbake til hva TS spurte om. Ja det kan være håp hvis du nylig har tappet ut batteriet men har det stått over tid og har endt opp med å bli flatt er det bare søppel. Lad det opp og ta det med til der de selger batterier så tester de det for deg på ett blunk. Redigert 22.Juni.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jcberg Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Hvis du har en smartlader med desulfatering, og denne ikke klarer lade et batteri som en dum lader klarer helt fint, ville jeg reklamert. Poenget med denne funksjonen er jo å gjenopplive slitne batterier som er tappet langt ned bedre enn det en klassisk cc/cv lader klarer. Er cellene dine helt dekket av sulfittkrystaller er vel batteriet long gone uansett hvilken lader du bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Å fremdeles vet ingen hva batteri det er. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Strandakrabben Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Takker for alle gode svar og tips. Batteriet blir tatt med til forhandler for testing, svar på testen legges ut her når jeg får det👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Men med alle svarene du har fått,, hadde det vært greit med litt info om batteriet. er det gammelt? hvordan har det blitt ladet? hvor stort er det? fabrikat? osv. osv. . . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 jcberg skrev 53 minutter siden: Hvis du har en smartlader med desulfatering, og denne ikke klarer lade et batteri som en dum lader klarer helt fint, ville jeg reklamert. Poenget med denne funksjonen er jo å gjenopplive slitne batterier som er tappet langt ned bedre enn det en klassisk cc/cv lader klarer. Er cellene dine helt dekket av sulfittkrystaller er vel batteriet long gone uansett hvilken lader du bruker. Da er vi for det meste enig bortsett i fra att man må tåle att en god smartlader trenger ca 3v batterispenning for å kunne sette i gang å lade. Mens en dum lader(trafo lader) virker i fra 0 V. Men endel smartladere har jo power suplay så hvis batterispenningen er for lav kan man jo begynne med den. Sitér dette innlegget Link to post
Strandakrabben Svart 5.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2022 Da er resultatet klart, forhandler har ladet batteriet samt utført test der batteriet fortsatt er 100%. Fant også grunnen til utladning som skyldes lekasjestrøm i en kontakt som var grodd igjen med skitt. Batteri merket har ingen relevans for feilen. Takker for alle svar i tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.