Jump to content

Kjøpe båt uten tollpapirer

Æsuf

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Det er en 40 fots Nicholson AC ketch. Jeg kjøpte den. Alt er sjekket med ditt og datt og er funnet i orden. Yeah! Båten skal fra Oslo til Trondheim nå snarlig, jeg lager en egen tråd om det. Mangler mannskap fra Oslo til Kristiansand...

Kallethekid skrev On 22.6.2022 at 23.01:

Det er den som innfører båten som er ansvarlig, ikke den som senere kjøper den. Mulig du kan få problemer med registrering eller forsikring, men det er ikke sikkert.

Livsfarlig at man uttaler som om dette når man faktisk ikke kjenner lovverket. Hvor støtter du oppom dette?

ohio skrev On 23.6.2022 at 6.52:

hvis båten har vert i Norge siden 2000 tallet kan dette ikke være noe problem tror jeg. Hvilken type båt er det snakk om?

Så lenge nåværende og tidligere eiere vet at båten har vært i landet ulovlig i ganske mange år, kan det bety en solid smekk til alle sammen. For heleren er ikke bedre enn stjeleren. Og her har staten(tollvesenet) gått glipp av HK avgift, moms og moms på fraktkostnader ved innførsel. Så da er det en god ide for @Æsuf å følge @enslagsgjest sin oppfordring om å stille spørsmålet i "Båtadvokaten svarer" og ta grep før staten/Tollvesenet oppdager unndragelsen på egen hånd. For da kan faktisk båten bli beslaglagt til nødvendige papirer forevises og innførselsavgifter betalt. 

Til info. Jeg kjøpte en brukt båt i Norge. Båten var importert i 2016. Jeg tenkte ikke over denne problemstillingen når jeg kjøpte en brukt båt i Norge. Etter en stunds eie la det til plutselig en tollbåt til på brygga. Disse karene kom bort og begynte å spørre en rekke spørsmål og da blant annet om båten var importert - noe jeg bekreftet, men da ikke av meg. De forlangte da moms papirer på båten. Må ærlig innrømme at jeg blei tatt på senga for dette hadde jeg ikke. De tok så bilde av Hin nr. og ga til info at det var jeg som nåværende eier som var ansvarlig at det var betalt mva. på båten. Jeg ringte så tollvesenet og fikk der til info at de ikke satt med noe register på dette??? men at det stemte at dersom ikke båten var momset så ville det være jeg som nåværende eier som var ansvarlig å betale dette + en saftig straffeskatt. Dette var en ubehagelig opplevelse. Hva som er rett juss på området har jeg ikke satt meg grundig inn i. Ved et slikt tilfelle ville man selvsagt kjørt regress mot eier som importerte båten (to eiere tilbake) men til lite hjelp dersom ikke søkegod. I mitt tilfelle ordnet selger mva. papirer til meg fra eier som importerte båten og jeg sendt disse til tollvesenet. Således vil jeg anbefale alle som skal kjøpe brukt importert båt og hvertfall løfte dette spørsmålet før man handler.

Tollpapirer og kvittering lå heldigvis i båten vår da vi kjøpte den.

Samtidig må risikoen for å bli tatt være ganske lav. Hvor mange vet hvor båtene i alle småbåthavnene i Norge egentlig kommer fra, med mindre de er norskproduserte? Å bli tatt i stikkprøve av tolletaten må være masksimal uflaks.

Det største problemet oppstår gjerne den dagen man skal selge båten, og det ikke foreligger tilstrekkelig med papirer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...