Jump to content

Får ikke båten i oppgitt antall knop ved full gass.

peeter

Recommended Posts

Hvis samme turtall så betyr det nok at vulkingen på propellen er gåen. 

Lag et over-ett merke på propell gods og vulking, prøv igjen og se om det flytter seg.

Det er i alle fall min tanke, all den tid turtall er likt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Hvis samme turtall så betyr det nok at vulkingen på propellen er gåen. 

Båten hadde neppe klart 30 knop om vulkingen var gåen. Jeg tror heller vi snakker om groe, evt uheldig mye utstyr i båten.

Testet min 14 foter med 30hk i går, den vil ikke engang i plan lenger. Etter bare et par år i sjøen. Tipper den er skjeggete under....:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Havelle skrev for 3 timer siden:

Men det hadde vel TS sett?

Min erfaring er at båteiere er utrolig ulike i sitt forhold til båt og båthold. Noen står på hodet for å finne tilstand, mens andre setter heller båten på verksted enn å tilte opp motoren for å se på propell eller stikke handa under båten for å kjenne etter rur og groe... 

Så forskjellige er vi. 

22 hours ago, peeter said:

Hei. Har en Finnmaster 55 sc med 100hk yamaha (2019). Båten har alltid kommet seg relativt lett opp til 36-37 knop. Nå går båten kun 30 knop med likt turtall. Noen som vet hva det kan være?

Det skal jo i teorien være umulig. / knop er en betydelig forskjell til at turtallet er likt.

Hvordan er farten avlest? Yamaha sitt multiinstrument viser normalt fart basert på vanntrykk, men den kan også vise GPS fart om den har input fra feks kartplotter OG er stilt inn til å vise GPS fart.

3 hours ago, Grand Banks jr said:

Men vil ikke groe gi lavere topp-turtall?

Jo, Det har hvertfall vært slik på de båtene jeg har kjørt som har hatt groe på skrog, propell eller begge deler. Har det manglet fart, har det også manglet turtall.

Outboard blir jo sjelden forlatt over lengre tid med motor tiltet ned. Men det skjer jo...

9 hours ago, Kallethekid said:

Hvis vi utgår fra at du ikke gjort noen endringer på båt/motor vil jeg sette en liten slant på groe eller et lite hakk i propellen. Det kan gjøre mer en man tror. 

Setter min slant på avlesningsmetode (GPS vs vanntrykk).

Mvh. SAP

7 minutes ago, dieselfan said:

Rur på propellen kan gi 35% slipp pga kavitasjon. Har eksempler på motorer som går mot turtall sperre pga rur.. 

Som sagt, referer bare til egne erfaringer med etterhvert ganske mange båter og drivlinjer.

Jeg forstår teorien også. F.eks om propellen er grodd til tilnærmet en ball så vil jo slippet kunne bli langt over 30%.

Husker en seilbåt en gang med den mest grodde propellen jeg noengang har sett. Den greide knapt 2 knop og 1200 rpm mot normalt 7 kn 3200.

Som sagt hittil har jeg ikke erfart hverken samme eller økt turtall ved betydelig reduksjon i fart pga grodd propell.

uansett er det beste å begynne i den enkle enden, f.eks om avlesning var gps begge gangene.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 7 minutter siden:

Som sagt, referer bare til egne erfaringer med etterhvert ganske mange båter og drivlinjer.

Jeg forstår teorien også. F.eks om propellen er grodd til tilnærmet en ball så vil jo slippet kunne bli langt over 30%.

Fenomenet oppstår når du får 5-10 rur på hvert blad på en påhenger. 

sap_2000 skrev 7 minutter siden:

uansett er det beste å begynne i den enkle enden, f.eks om avlesning var gps begge gangene.

Helt enig. 

Hadde trådstarter svart første svaret i denne tråden så... 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...