vikzz Startet 23.Juni.2022 Del på Facebook Startet 23.Juni.2022 (redigert) Har kjøpt inn en LED tricolor + ankerlanterne som jeg skal ha i mastetoppen. Forsåvidt fornøyd med Scialeds om noen lurte, så langt. Rask levering og god pris, riktig tollbehandling fra senders side gjorde at jeg sparte en god slant kontra å kjøpe i Norge. Strømforbruket er 0.16A ved 13.5V, lengden anslås til å være ca 20 meter fra lanterne til koblingspunkt. Hva slags kabel velger man? Har hørt man burde velge tinnet kabel, men jeg må jo ha en kabel med 3 ledere, 2 x pluss og 1 x minus. Om jeg kjøper denne, må jeg da regne 20m x 3? Vil jo helst ha alt i én kabel. Fra det jeg kan se i tabeller bør det holde med 1 mm2 i tverrsnitt pga det lave forbruket.. Men regner man hele kretsen, altså 20m X 2, ved dimensjonering av kabel? EDIT: Fant Denne med 3 ledere på 30m, fortinnet, 1,5mm2. Bør jo fungere det?! Redigert 23.Juni.2022 av vikzz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Juni.2022 Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 0.75 mm burde være nok, men bruk en liten sikring på for eksempel 3A så ikke kabelen tar fyr hvis lanternen kortslutter. Tinnet kabel er en stor fordel. Da varer den mye lenger. I følge beskrivelsen kan du bruke den med to ledninger ved å snu polariteten med en bryter: "Powered by cable 12v. Light works with 3 or 2 cables (polarity inversion mode with switch included)" Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Juni.2022 Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 (redigert) vikzz skrev for 2 timer siden: Fra det jeg kan se i tabeller bør det holde med 1 mm2 i tverrsnitt pga det lave forbruket.. Men regner man hele kretsen, altså 20m X 2, ved dimensjonering av kabel? Ja man regner hele kretsen. Altså fra strømkilde - til forbruker - og tilbake til strømkilde. vikzz skrev for 2 timer siden: EDIT: Fant Denne med 3 ledere på 30m, fortinnet, 1,5mm2. Bør jo fungere det?! Det vil fungere utmerket. Jeg ville ikke benyttet mindre tverrsnitt enn 1,5 mm2 til et slikt opplegg som du skisserer i båt. Det handler om mekanisk styrke også, pluss at den er greiere å jobbe med når det gjelder koblinger, kabelsko osv. i forhold til tynnere kabel som blir "sytråd". 3 ledere er helt flott. Bruk en 10A sikring så er kabelen beskyttet mot nedsmelting og brann ved kortslutning. Lykke til. Redigert 23.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Juni.2022 Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 Enig med det @Jannmar skriver. Savner forresten oppdateringer på YouTube @vikzz Sitér dette innlegget Link to post
vikzz Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 Tusen takk for svar @shipahoy og @janmar! Da bestiller jeg den. :) Så artig å høre etterspørsel om videoer, det kommer etterhvert! Må kjøpe nytt kamera. Planen er å seile sørover denne høsten. Jobber hardt for det! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 Noen får problemer hvis de monterer ledlanterner og vhf antenne i mastetoppen. Usikker på om problemet er mellom led og antenne eller mellom de lange kablene. Sikkert noen her som kan det, men på speiderbåtene i Søgne la vi skjermet kabel og har ikke problemer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.