Jump to content

Edit History

Jannmar

Jannmar

vikzz skrev On 23.6.2022 at 2.23:

Fra det jeg kan se i tabeller bør det holde med 1 mm2 i tverrsnitt pga det lave forbruket.. Men regner man hele kretsen, altså 20m X 2, ved dimensjonering av kabel?

Vis hele sitatet  

Ja man regner hele kretsen. Altså fra strømkilde - til forbruker - og tilbake til strømkilde.

EDIT: Fant Denne med 3 ledere på 30m, fortinnet, 1,5mm2. Bør jo fungere det?!

Vis hele sitatet  

Det vil fungere utmerket.

Jeg ville ikke benyttet mindre tverrsnitt enn 1,5 mm2 til et slikt opplegg som du skisserer i båt. Det handler om mekanisk styrke også, pluss at den er greiere å jobbe med når det gjelder koblinger, kabelsko osv. i forhold til tynnere kabel som blir "sytråd".

3 ledere er helt flott.

Bruk en 10A sikring så er kabelen beskyttet mot nedsmelting og brann ved kortslutning.

Lykke til.

Jannmar

Jannmar

Fra det jeg kan se i tabeller bør det holde med 1 mm2 i tverrsnitt pga det lave forbruket.. Men regner man hele kretsen, altså 20m X 2, ved dimensjonering av kabel?

Vis hele sitatet  

Ja man regner hele kretsen. Altså fra strømkilde - til forbruker - og tilbake til strømkilde.

EDIT: Fant Denne med 3 ledere på 30m, fortinnet, 1,5mm2. Bør jo fungere det?!

Vis hele sitatet  

Det vil fungere utmerket.

Jeg ville ikke benyttet mindre tverrsnitt enn 1,5 mm2 til et slikt opplegg som du skisserer i båt. Det handler om mekanisk styrke også, pluss at den er greiere å jobbe med når det gjelder koblinger, kabelsko osv. i forhold til tynnere kabel som blir "sytråd".

3 ledere er helt flott.

Bruk en 10A sikring så er kabelen beskyttet mot nedsmelting/brann ved kortslutning.

Lykke til.

• Create New...