Jump to content

Edit History

Jannmar

Jannmar

vikzz skrev for 2 timer siden:

Fra det jeg kan se i tabeller bør det holde med 1 mm2 i tverrsnitt pga det lave forbruket.. Men regner man hele kretsen, altså 20m X 2, ved dimensjonering av kabel?

Ja man regner hele kretsen. Altså fra strømkilde - til forbruker - og tilbake til strømkilde.

vikzz skrev for 2 timer siden:

EDIT: Fant Denne med 3 ledere på 30m, fortinnet, 1,5mm2. Bør jo fungere det?!

Det vil fungere utmerket.

Jeg ville ikke benyttet mindre tverrsnitt enn 1,5 mm2 til et slikt opplegg som du skisserer i båt. Det handler om mekanisk styrke også, pluss at den er greiere å jobbe med når det gjelder koblinger, kabelsko osv. i forhold til tynnere kabel som blir "sytråd".

3 ledere er helt flott.

Bruk en 10A sikring så er kabelen beskyttet mot nedsmelting og brann ved kortslutning.

Lykke til.

Jannmar

Jannmar

vikzz skrev for 1 time siden:

Fra det jeg kan se i tabeller bør det holde med 1 mm2 i tverrsnitt pga det lave forbruket.. Men regner man hele kretsen, altså 20m X 2, ved dimensjonering av kabel?

Ja man regner hele kretsen. Altså fra strømkilde - til forbruker - og tilbake til strømkilde.

vikzz skrev for 1 time siden:

EDIT: Fant Denne med 3 ledere på 30m, fortinnet, 1,5mm2. Bør jo fungere det?!

Det vil fungere utmerket.

Jeg ville ikke benyttet mindre tverrsnitt enn 1,5 mm2 til et slikt opplegg som du skisserer i båt. Det handler om mekanisk styrke også, pluss at den er greiere å jobbe med når det gjelder koblinger, kabelsko osv. i forhold til tynnere kabel som blir "sytråd".

3 ledere er helt flott.

Bruk en 10A sikring så er kabelen beskyttet mot nedsmelting/brann ved kortslutning.

Lykke til.

• Create New...