Jump to content

Selfa 26, erfaringer?

chris_leikesae

Recommended Posts

Det var utrolig mange båter som ble bygget på Selsbakk på 80 tallet, og de fleste var jo selvbyggere! Har du et bilde vil du nok få flere svar!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja har det "nye" skroget så den ruller betydelig mindre enn de før 82.

Ville sjekket undersiden av akterdekket.

Mange, men ikke alle brukte treverk som ble plastret over.

Tiår med fuktighet og null overfaltebehandling har gjerne fremkalt råte.

Dårlig lufting av motor/lasterom kan og være med på å forverre situasjonen. Noen støpte plastdekk med kun treverk ned som støtte i bunnstokker etc.

Toalettet akter er ikke dumt på en måte, men tar nå noe dekksplass da. Toaletthuset gir feste for mesan og juksamaskin.

En del hadde inngang til toalettet fra forkant babord side av lugar, noen rett inn fra styrehuset.

Lite bilder av lugar.

Papir i taklufting indikerer den kanskje burde hatt en annen løsning lufteventil. Enten det er nå sjø eller regn som kommer ned der.

Normal lufting er nå stengt. Muligheter for fuktighet som igjen kan gi sopp/råte og mulig dårlig kontakter på det elektriske anlegget.

Kabler og slanger kan med fordel gåes over.

Er det nok åpninger for kjapp drenering av sjø?

Tenker en skikkelig druser som fyller opp akterdekket.

Solide gummimatter på dekk gjør det mindre glatt og mer behagelig å stå på.

Mine tanker sånn i full fart.

Lykke til! :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Takk for svar, ja ikke vært ombord i en av disse før, men blir å kjøpe usett tror jeg evt. ser ut som det er nok hull til å tømme dekket. Er veldig lite sjarker mellom 24-26 fot å oppdrive desverre. Kunne tenkt meg en Malo 25 egentlig men de er umulig å få tak i 

• 3 måneder senere...
Timmeeh skrev On 24.6.2022 at 8.30:

Kjempebåt det der visstnok. Den har siste utgave av skroget, de forrige slingret visst mye mer. Hadde ikke nølt jeg. Ang huset så er det sikkert hjemlaget. 

Hei! Er det mulig å se om den har det nye skroget om båten fortsatt ligger på sjøen?

Jeg stusser i å legge inn bud på en Selfa 26, eier sier det er en 82 modell, men ser at "stripa"/"knekken" i skroget er forskjell fra den jeg kiker på og den som er lagt ut bilde av her. 

her er bilde av den jeg stusser i.

CD78EF7A-7366-446C-9284-40586001AF2A.jpeg

Bas9400 skrev 1 time siden:

Hei! Er det mulig å se om den har det nye skroget om båten fortsatt ligger på sjøen?

Jeg stusser i å legge inn bud på en Selfa 26, eier sier det er en 82 modell, men ser at "stripa"/"knekken" i skroget er forskjell fra den jeg kiker på og den som er lagt ut bilde av her. 

her er bilde av den jeg stusser i.

CD78EF7A-7366-446C-9284-40586001AF2A.jpeg

Nå forsto jeg ikke helt hva «stusser» betyr i din sammenheng, men den båten du har bilde av har gamle skroget. Tror ikke man skal svartmale det helt, har hørt folk er kjempefornøyde med disse også. Kanskje de har montert stålkjøl? Da vil jo tyngdepunktet endres og rullingen forandres. Har ingen egenerfaring, kun lest meg opp og hørt med folk. 

Timmeeh skrev for 3 timer siden:

Nå forsto jeg ikke helt hva «stusser» betyr i din sammenheng, men den båten du har bilde av har gamle skroget. Tror ikke man skal svartmale det helt, har hørt folk er kjempefornøyde med disse også. Kanskje de har montert stålkjøl? Da vil jo tyngdepunktet endres og rullingen forandres. Har ingen egenerfaring, kun lest meg opp og hørt med folk. 

Beklager det med "stusser", kan si vurderer i stedet. 

Jeg bør vell prøve båten i litt sjø før jeg eventuelt legger inn bud. 

Er det noen som vet hva en slik båt kan være verd? Denne er ikke akkurat i veldig god stand men ser for meg at det kan bli et godt vinterprosjekt.

Bas9400 skrev 6 minutter siden:

Beklager det med "stusser", kan si vurderer i stedet. 

Jeg bør vell prøve båten i litt sjø før jeg eventuelt legger inn bud. 

Er det noen som vet hva en slik båt kan være verd? Denne er ikke akkurat i veldig god stand men ser for meg at det kan bli et godt vinterprosjekt.

På min dialekt er  å stusse å nøle, så :giggle:

har fulgt med litt de senere år, og sett hva en får for så så mye penger. Ville sagt selve båten er verdt mye hvis den er godt rigget og har en god motor. 

til sammenligning så får man tak i disse til rundt 200-250k, med gammel motor og lite utstyr. Det er og blir arbeid. Så selges det jo yrkesaktive båter for 500-700k, da med bra utstyr og gjerne nyere motor. 

er det mulig å få den i merkeregisteret kan du oppnå laaangt høyere pris for rette objekt. Fiskere betaler mer enn hvermansen, så ha det i bakhodet. 

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...