Sturee
Heisann!
Jeg følger litt med på markedet og vurderer litt frem og tilbake mellom halvplaner og DC med utenbords. Til mitt bruk passer nok en DC med utenbords best, og da står Yamaha og Honda høyest i mine øyne, men Honda ser jeg lite av på båttypene jeg ser på.
Derfor lurer jeg på hvilke erfaringer folk har med disse motorene, spesielt med tanke på driftssikkerhet og levetid og om det er noen modeller som er bedre/mindre gode enn andre? Er da spesielt tæring jeg frykter mest. Vurderer da eldre båt motor med margin for å kjøpe ny motor, mot å kjøpe nyere båt/motor med denne marginen.
Ser på årsmodeller stort sett mellom 2008 og 2015, men der skiller jo nesten en ny påhenger i pris mellom båtene i dette spranget. Så jeg er veldig usikker på hva man skal gå for her, dersom f.eks en 2009 modell 200hk er en god motor som stort sett har lenge igjen å leve om de blir tatt vare på så ser jeg jo det som mest fornuftig. Alle motorer kan jo havarere, og da er der jo etterlatt rom for nyere motor eventuelt.
Men om den lever på lånt tid allerede og risikoen for både driftsstans, større kostnader og havari er stor så kan det jo lønne seg å se på noe nyere likevel. Men jeg har gått på en smell tidligere med å kjøpe 10 år nyere bil for å slippe trøbbel, bare for å sitte med en regning på 2/3 av hva jeg betalte innen et år.
Derfor ønsker jeg å forhøre meg litt om hva som er mest fornuftig, enten kjøpe eldre båt og motor med litt marginer, eller ta seg råd til nyere båt. Setter stor pris på erfaringer og innspill!