Jump to content

Power IL Ankerwinch: rele slår inn, men winchen rikker seg ikke

C.N.Dagenboldt

Recommended Posts

Har en ankerwinch akter der jeg hører releet slår inn når jeg trykker inn bryteren men det skjer ingenting med winchen.  Men hvis jeg skrur av og på motorvernbryteren til winchen kan jeg høre den gå frem og tilbake et lite sekund.   Noen som har noen ideer om hvordan man feilsøker videre?

Worry II skrev 26 minutter siden:

Hei, du har en sikring en plass. Om du forteller hvilken båt du har, kan sikkert noen tipse om hvor den normalt er plassert. 

Dette er en Halco 31.  Men sitter det en sikring etter releet da? Det høres helt tydelig at det slår inn.  

C.N.Dagenboldt skrev 56 minutter siden:

Men sitter det en sikring etter releet da? Det høres helt tydelig at det slår inn.  

Releet drives ikke av strømmen til Winsjen. Det er styrestrømmen fra bryter / fjernkontroll-mottager som "driver" releet.

Det vil altså slå inn uten hovedstrøm til winsj.

I noen tilfeller kan denne styrestrømmen kan være hentet fra hovedstrøm til winsj, men det har den ikke vært på mine båter.

Redigert av Gerhard (see edit history)

Det høres vel ut som om releet ikke slår inn som det skal. Kjent sak og skjer innimellom. Hadde det slik selv for et par år siden. Måtte demontere releet og pusse kontaktflatene og sette sammen igjen. Har fungert perfekt etter det.

Her ser du eksempel fra en Anchorlift relee (solenoid)

2019-05-19 10.25.41.jpg

Screenshot_20220624-225349_Dropbox.jpg

Redigert av Gabi
Lagt til bilder (see edit history)

Det jeg lærte dengang var at sålenge det klikker i relleet når du bruker bryteren så kommer det spenning frem til magneten som drar kontaktplatene mot hverandre. Men siden vinsjen ikke beveger seg, og det selvsagt ikke er en eller annen rar feil ellers, så går det ikke strøm gjennom kontaktplatene. Og hos meg var det kommet små sveisekuler som over tid hadde redusert kontaktpunktene. Så pusset de glatte igjen med slipepapir sånn at det ble god kontakt igjen. 

Hos meg virket vinsjen inn men ikke ut, men pusset alle kontaktflater likevel når jeg hadde den oppe.

Et lite tips til hvis du har ala samme type relee, det er å legge merke til hvordan delene til magneten er montert. Jeg monterte metallsylinderne feil veg og da fungerte det ikke, så måtte ta det opp igjen. Ta bilder av alle detaljer når du åpner så er det lett å få det riktig tilbake! Heller 2 for mye enn 1 for lite! 

Redigert av Gabi (see edit history)

Hvis det er «standard» Ilas installasjon så forsynes mottaker til fjernkontroll og rele fra samme sikring som til motor.

Hvis det klikker i releet, så er sikring i orden.

Kan være releet som ikke lengre gir kontakt, men også mulig at børstene på motoren er utslitt eller henger. Er vinsjen noen år gammel så er det det første jeg ville sjekket.

Tips: Dunk på vinsjen, med hammer på kabelar/aksling mens du samtidig prøver å kjøre opp/ned. Hvis den da kommer så er det tegn på at børstene ikke har kontakt.

For å sjekke om det er releet feilen ligger i, kan du måle om det er spenning ut fra releet når du prøver å kjøre. Standard ilas rele har 12V inn på midten. Når du kjører vinsj skal det også være 12V på en av de 2 andre tilkoblingene, avhengig av hvilken vei du prøver.

Takk for gode svar! Jeg har båten oppe nå, og tenkte å åpne winchen for å se om motoren har satt seg og om litt CRC kunne hjelpe, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan åpne winchen for å få tilgang til motoren.  Det er en stor kappe rundt winchen, men skjønner ikke hvordan den kan demonteres for å få tilgang til selve motoren.

Du har ikke skrevet hvilken vinsj du har. Finnes flere typer Power IL vinsjer. Både for innvendig montering og montering på dekk/kasse. 

Har selv en Captain C som er montert på kasse. Der må aksel trekkes ut for å få av dekselet og komme til motoren. 

Kanskje lurt å måle om det er spenning ut av rele/inn på motor mens bryteren betjenes før demontering/åpning av motor. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

C.N.Dagenboldt skrev for 4 timer siden:

Hvordan tar man av akselen?

Hvis det er vinsj som er montert på kasse (Captain C eller Captain M) så er det en plastpropp på motsatt side av kabelar som må fjernes. Vippes ut med kniv eller skrutrekker. 

Da kommer du til enden på akselen. 

Løsne mutter og fjern stoppskiva som sitter på akselen. Det er skiva som holder akselen på plass.

Skru på igjen mutteren etterpå, så kan du slå på den med en dor el dersom aksel sitter. Er plass til mutteren i hullet til akselen. 

Må også demontere noe på kabelarsiden. Enkleste er å fjerne stopperen som er festet med 2 umbraco skruer, eventuelt demontere hele kabelaret. 

På ny vinsj klarer en å dra aksel ut for hånd, men er vinsjen noen år så må det nok mer krefter til. 

to-vid skrev for 21 timer siden:

Hvis det er vinsj som er montert på kasse (Captain C eller Captain M) så er det en plastpropp på motsatt side av kabelar som må fjernes. Vippes ut med kniv eller skrutrekker. 

Da kommer du til enden på akselen. 

Løsne mutter og fjern stoppskiva som sitter på akselen. Det er skiva som holder akselen på plass.

Skru på igjen mutteren etterpå, så kan du slå på den med en dor el dersom aksel sitter. Er plass til mutteren i hullet til akselen. 

Må også demontere noe på kabelarsiden. Enkleste er å fjerne stopperen som er festet med 2 umbraco skruer, eventuelt demontere hele kabelaret. 

På ny vinsj klarer en å dra aksel ut for hånd, men er vinsjen noen år så må det nok mer krefter til. 

Takk skal du ha! Skal forsøke i morgen. 

Her er en video for feilsøking på vinsjen.

I starten så viser de hvordan du kan sjekke om releet fungerer.

Kan jo være lurt å sjekke før du starter å demontere vinsjen.

Her er en annen video som viser montering av delene på vinsjen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...