Jump to content

Perkins 6354 motor trøbbel med å få i gir

Goddis77

Recommended Posts

Etter vinteren har jeg trøbbel med å få motoren i gir etter jeg har startet motor.

Etter mye fikling så kommer den til slutt, men jeg har ikke hatt dette problemet tidligere.

Er fast aksling på denne her.

Har to styreposisjoner, og problemet er på begge steder.

Noen som har tips til hva det kan være?

Det er neppe Perkinsen som trøbler. Men derimot giret. Hvilket gir har du?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Dette er vel forløperen til dagen ZF63. 

Goddis77 skrev 22 minutter siden:

Håper på gammel eller lite olje…

Vil dette si at du poster spørsmålet her før du har peilet olje?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Giret trenger oljetrykk for å aktivere clutchene. Om det er så lite olje at oljepumpa suger luft vil det ikke bli oljetrykk. 

Ok.

Da blir steg en å sjekke og sikkert få byttet oljen på giret.

Trinn to blir en sjekk av platen som @_Bliss_ henviser til.

Får ikke gjort dette før båten er av Slippen igjen. Håper jeg får den i gir da.

Oppdaterer når jeg har fått sjekket mer.

Giring virker fint når motor ikke er i gang, så tenkte at platen da sikkert var ok?

Du får ikke giret i gir uten at motoren går i og med at clutchene aktiveres av oljetrykket som skapes av girets oljepumpe som drives av inngående aksel fra motor. Og du bør ikke teste dette mens båten står på land pga manglende smøring av cutlesslager. 

Om det virket før båten ble dratt opp på slippen og du ikke har gjort noe arbeid på gir ellet giroverføring vl det mest sannsynlig virke når båten kommer på sjøen igjen. 

Brigg skrev 39 minutter siden:

Du får ikke giret i gir uten at motoren går i og med at clutchene aktiveres av oljetrykket som skapes av girets oljepumpe som drives av inngående aksel fra motor. Og du bør ikke teste dette mens båten står på land pga manglende smøring av cutlesslager. 

Om det virket før båten ble dratt opp på slippen og du ikke har gjort noe arbeid på gir ellet giroverføring vl det mest sannsynlig virke når båten kommer på sjøen igjen. 

Virket fint før båten ble tatt opp for vinteren.

Nå når den har kommet utpå for noen uker siden så var dette problemet der.

Har holdt på med et eksosbend så har ikke fått testet mer, men nå når båten skulle på slipp for bytte av baugpropell, så gikk den skikkelig i vranglås. Den kom til slutt, men da tenkte jeg at dette må jeg finne ut av.

Var nede i båten nå. Den er litt vrang nå også uten motor i gang, men kom et lite rykk så ble den fin. Vet ikke hva det antyder. Uansett så skal olje sjekkes.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...