Jump to content

Avgiftsfri diesel... Heia Norge.

Martine29

Recommended Posts

Skulle fylle på en 20 liters kanne med båt diesel nu på Circle K i Rissa. 24.85 kr pr liter. På denavgiftsbelagte diesel var prisen 23.90. Herlige tider kjære båtvenner men hvor i helvete er logikken. Jeg er sikkert for dum til å skjønne avgiftspolitikken. 

Du må være politiker for å skjønne den politikken. 
Politikere behøver ikke å skjønne noenting! De må bare være veldig veldig god til å ljuge så det renner av dem!

Og det gjelder uansett politisk farge!!!

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Martine29 skrev 40 minutter siden:

Skulle fylle på en 20 liters kanne med båt diesel nu på Circle K i Rissa. 24.85 kr pr liter. På denavgiftsbelagte diesel var prisen 23.90. Herlige tider kjære båtvenner men hvor i helvete er logikken. Jeg er sikkert for dum til å skjønne avgiftspolitikken. 

Akkurat denne idiotien er vel prispolitikk fra selskapet og ikke avgiftspolitikken. 

Det er ikke innført nye avgifter på grønn diesel så dette har de fikset sjøl.

Hilsen

Lurvetass

Hvor stor prisdifferanse burde det være mellom båtdiesel og autodiesel?

Vel, et kjapt søk forteller meg at dieselavgiften for veg er kr 3,58 + mva = kr 4,47. Dvs at omtrent alle, både marinaer og på land, tar seg høyere fortjeneste for avgiftsfri. 

Politikernes feil?

Vel, det viser nok at det neppe vil hjelpe mye på pris om de setter ned avgiftene. 

finnmarken skrev 2 minutter siden:

Politikernes feil?

Vel, det viser nok at det neppe vil hjelpe mye på pris om de setter ned avgiftene. 

Der har vi jo erfaring fra da matmomsen ble satt ned. Mye av det ble jo også beholdt av kjedene og kom ikke forbruker tilgode.

Enig i at politikerne skal få klare beskjeder når de tar dumme avgjørelser, men de bør jo ikke få skylda for griskheten til andre.

Hilsen

Lurvetass

Griskheten til de som selger, altså de store oljeselskapene, er jo ille nok. Men det gjelder i såfall flere som selger saker og ting. Og innen alle bransjer er det de som opererer med hinsides påslag. 
Så hvordan skal man gå regulert prissettingen uten å bli kaldt kommunist som politiker?

En vanskelig sak. 
Men min påstand om politikeres generelle egenskap til lemfeldig omgang med sannheten stå fast!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Er ikke lett å sammenligne med bil-diesel.

Prisen på bil-diesel varierer med nesten 5 kr over en uke lokalt i mitt distrikt. Noen dager er bil-  og båt- diesel omtrent lik i pris. På disse dagene kan bensin være billigere enn diesel.

Båt-diesel i lokal marina kostet 22,78 på fredag, og denne prisen pleier være relativt stabil uten store variasjoner over uken og sommeren.

Å sammenligne noe med drivstoffpriser for bil i mitt distrikt blir som å selge strikk med pris pr. meter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Solbris II skrev for 2 timer siden:

Griskheten til de som selger, altså de store oljeselskapene, er jo ille nok. Men det gjelder i såfall flere som selger saker og ting. Og innen alle bransjer er det de som opererer med hinsides påslag. 
Så hvordan skal man gå regulert prissettingen uten å bli kaldt kommunist som politiker?

En vanskelig sak. 
Men min påstand om politikeres generelle egenskap til lemfeldig omgang med sannheten stå fast!

Kanskje burde prissetting på drivstoff vært regulert? Jeg vet ikke, men slik dette foregår nå med forskjeller på over 5 kroner i løpet av en dag, og prisforskjellene fra sted til sted, henger ikke på greip. Jeg tror i alle fall ikke det er konkurranse mellom oljeselskapene som er årsakene til dette. Det er i alle fall ikke oljeprisen som gjør at prisforskjellene i løpet av en dag varierer så mye.

Journalister som har jobbet med dette lenge sier at de er helt sikre på at det foregår et ulovlig prissamarbeid, men de klarer ikke å finne ut hvem som står bak og hvordan. De klarer mao ikke å finne bevisene for dette.

Jeg fylte forresten båtdiesel på fredag for kr 16,-/liter. :yesnod:

lurvetass skrev for 10 timer siden:

Der har vi jo erfaring fra da matmomsen ble satt ned. Mye av det ble jo også beholdt av kjedene og kom ikke forbruker tilgode.

Enig i at politikerne skal få klare beskjeder når de tar dumme avgjørelser, men de bør jo ikke få skylda for griskheten til andre.

Ja, det var dette jeg siktet til. Dersom avgiftene blir satt ned så tror jeg neppe prisen blir tilsvarende satt ned. 

Men som jeg nevnte i et annet innlegg så betalte jeg kr 16,-/liter på fredag. Dette fra en liten lokal aktør. Og hvis vi forutsetter at også han har fortjeneste, så viser vel det hvilken enorm fortjeneste marinaer har? Jeg fylte 340 liter. Pumpeprisen på mange marinaer var på fredag kr 22,-. Hadde jeg fylt diesel hos en av dem hadde denne marinaen hatt en ekstrafortjeneste på kr 2040,-. Og det bare på meg. :nonod:  Det synes jeg skremmende og drøyt.

LAKA skrev for 5 timer siden:

I Ryfylke var prisen helt ned i 16,99 for båtdiesel i helga (Judaberg). Mange er nødt til å tjene svært godt på salg av båtdiesel. 

Det var tilbud grunnet feiring av nytt anlegg.

Var samme prisen på Helgøysund mandag/tirsdag. Men er nå 19.99.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Det er jo bare helt trist at dieselpris for båt som ifjor lå på i underkant av 10 kr nå har nådd slike høyder. Husker at en viss opposisjonspolitiker nå statsråd utbasunerte flere påstander under forrige valgkamp.... bla om drivstoff. Tenker det hadde blitt ramaskrik hvis prisen på konjakk hadde mer enn fordoblet seg på et år. 

Martine29 skrev for 22 timer siden:

Hva i alle dager har dette med avgiftspolitikken å gjøre? Her er det jo Circle K som har vist seg litt for griske, ikke myndighetene....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Hva i alle dager har dette med avgiftspolitikken å gjøre? Her er det jo Circle K som har vist seg litt for griske, ikke myndighetene....

Ja, enig i det. Kunne det vært en ide at den avgiftsfrie alltid måtte være tilsvarende avgiften billigere?

finnmarken skrev 34 minutter siden:

Ja, enig i det. Kunne det vært en ide at den avgiftsfrie alltid måtte være tilsvarende avgiften billigere?

Det høres jo veldig fint ut. Men hvor mye annet skal også reguleres like strengt? Prisen på strøm, melk, hus og bil? I så fall må vel også lønningene reguleres, eller hvor skal grensa settes og av hvem?

finnmarken skrev 53 minutter siden:

Tenker de går i null, om ikke det er sponset av oljeselskapet. Når mva/avgifter er trukket, er det ca 11,50kr. Så er nok øl de tjener på når hytte folket bunkre opp

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...