Oggiwara'en Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Havelle skrev On 27.6.2022 at 9.05: Dette har ingenting med politikere å gjøre. Kun selskap som tar det de kan ta betalt for drivstoff. Vær kresen med hvor du handler diesel. Holberg hadde en god oppdeling av bensinpris: Vis hele sitatet Helt enig. Det viktigste vi som båtfolk og forbrukere kan gjøre, er å være svært så kresen med hvor vi fyller diesel. Og hadde flere båteiere vært flinkere til å bruke og oppdatere priser i appen til Pumpepriser.no, kunne enda flere fått vite hvor de kan fylle billigst i sitt område. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Olevine skrev On 27.6.2022 at 8.59: Det høres jo veldig fint ut. Men hvor mye annet skal også reguleres like strengt? Prisen på strøm, melk, hus og bil? I så fall må vel også lønningene reguleres, eller hvor skal grensa settes og av hvem? Vis hele sitatet Enig i at det kan være en utfordring hvor grensa skal settes. Likevel så mener jeg at dette ikke helt kan sammenlignes med melk og brød. Farget diesel og vanlig diesel er samme vare, men intensjonen med farget diesel er jo at denne skal være tilsvarende avgiften billigere enn vanlig autodiesel. Bør det være lovlig for selger å putte avgiftsreduksjonen i egen lomme? Og hvis det skal være lov, hva er da poenget med avgiftsreduksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Tror vanlig diesel inneholder noe biodiesel. Ellers er det vel bare «markedet» som regulerer prisen. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Jonas skrev On 27.6.2022 at 9.57: Tror vanlig diesel inneholder noe biodiesel. Ellers er det vel bare «markedet» som regulerer prisen. Vis hele sitatet Men har vi et fungerende marked/fungerende konkurranse på drivstoff? Forskjellen er vel i praksis fargen? Avgiftssreduksjonen var vel ment å komme brukeren til gode? Eller er denne ment som tilskudd til salgsleddet? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Oggiwara'en skrev On 27.6.2022 at 9.37: Helt enig. Det viktigste vi som båtfolk og forbrukere kan gjøre, er å være svært så kresen med hvor vi fyller diesel. Og hadde flere båteiere vært flinkere til å bruke og oppdatere priser i appen til Pumpepriser.no, kunne enda flere fått vite hvor de kan fylle billigst i sitt område. Vis hele sitatet Ja, vi burde vært flinkere til å oppdatere priser i denne appen. Spørsmålet er likevel om vi har så mange muligheter til å være så veldig kresen på hvor vi fyller? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 (redigert) Jonas skrev On 27.6.2022 at 9.57: Tror vanlig diesel inneholder noe biodiesel. Ellers er det vel bare «markedet» som regulerer prisen. Vis hele sitatet Og ulike differanser i utsalgspris på autodiesel og anleggsdiesel kan skyldes innkjøpsprisen, som varierer fra dag til dag. Ikke sikkert at stasjonen fikk fylt opp autodieseltanken på samme dag som anleggsdieseltanken. Kven kveit? Redigert 27.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 finnmarken skrev On 27.6.2022 at 10.16: Ja, vi burde vært flinkere til å oppdatere priser i denne appen. Spørsmålet er likevel om vi har så mange muligheter til å være så veldig kresen på hvor vi fyller? Vis hele sitatet Det varierer alt etter hvor en bor eller farter med båten. Her på vestlandet i Bergen og omland, er det mange steder å velge mellom. Så her kan det svare seg å bruke Pumpepriser.no aktivt. Jeg ser at det enkelte steder ikke er så store valgmulighetene. Men jeg ser også at appen mangler en del bunkers stasjoner, så det å registrere stasjonene som enda ikke er registrert kan kanskje gjøre at flere finner ut at de faktisk har valgmuligheter. Et annet viktig moment med denne apen, er at en faktisk kan legge opp ruten for lengre båtturer om en har en oversikt over hvor de selger billigst diesel i et område. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Drift av marina og salg av drivstoff til båter er sjelden noen gullgrue. Jeg drev marina for noen år siden og da var marginene på drivstoff under 10%. På pølser, is, brus og annet er marginene langt høyere. Omkostninger for vedlikehold og leie av pumper, kassesystem og lignende blir også høye i forhold til en landstasjon da volumene er så små og miljøet hardere en på en landstasjon med tak over og langt fra saltvann. Det er også slik at de store svingingene gejnnom uken på landstasjoner delvis finansieres av kjedene som kriger med de andre og derfor er det vanskelig å sammenligne med marinaer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 LAKA skrev On 27.6.2022 at 7.54: Det stemmer nok det, men fortsatt solgte de med fortjeneste. Vis hele sitatet Hvordan vet du det? Som markedsførings-stunt kan de meget godt ha solgt uten fortjeneste. Det kan også være slik at kjeden bak stasjonen sponser åpningen med rabattert pris for å skape interesse. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Jannmar skrev On 27.6.2022 at 10.27: Og ulike differanser i utsalgspris på autodiesel og anleggsdiesel kan skyldes innkjøpsprisen, som varierer fra dag til dag. Ikke sikkert at stasjonen fikk fylt opp autodieseltanken på samme dag som anleggsdieseltanken. Kven kveit? Vis hele sitatet Jada, mange muligheter..... Men som nevnt tidligere i tråden fylte jeg for kr 16,- på fredag hos en lokal liten aktør. Pumpeprisen var denne dagen ca kr 22,- på de fleste marinaer. Ja, innkjøpsprisen kan nok variere, men jeg kan nok om markedskrefter til å fastslå at denne lille aktøren som jeg fylte hos har lavere innkjøpspris enn disse marinaene. Men for all del, fortsett gjerne å finne argumenter for at avgiftsfri skal koste like mye som autodiesel..... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Kallethekid skrev On 27.6.2022 at 10.55: Hvordan vet du det? Som markedsførings-stunt kan de meget godt ha solgt uten fortjeneste. Det kan også være slik at kjeden bak stasjonen sponser åpningen med rabattert pris for å skape interesse. Vis hele sitatet Igjen så er det selvsagt mange muligheter, men hvor sannsynlig er de? Så ser jeg at du bor i Fredrikstad. Hvordan kan det ha seg at prisen i Fredrikstad alltid er billigere enn andre steder som f eks Tønsberg og Nøtterøy? Og hvordan kan det ha seg at denne lille lokale som jeg nevner overfor kan selge for kr 16,- samme dag som marinaene tar 22,-? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 27.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Kanskje denne lille leverandøren fylte tanken sin for ei god stund siden og kanskje tjente han en god slump med penger allikevel. Verden vil bedras, er et passende uttrykk også på denne tråden... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Martine29 skrev On 27.6.2022 at 11.04: Kanskje denne lille leverandøren fylte tanken sin for ei god stund siden og kanskje tjente han en god slump med penger allikevel. Verden vil bedras, er et passende uttrykk også på denne tråden... Vis hele sitatet Vel, han er alltid mye billigere enn de andre. For en stund siden kostet dieselen hos han kr 14,- Mitt poeng er mye i forhold til det du skrev i første innlegg i denne tråden. Der skriver du at du betalte nesten en krone mer for avgiftsfri. Da må vi kunne spørre om det skal være lov? For hvis det skal være lov så må man jo snarest slutte med avgiftsfri diesel, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 27.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Men hvordan skal vi båtfolk fronte dette "luksusproblem", Det er lett for oss alle å sitte og synse på ymse forum, men det blir lite gjennomslagskraft av dette. Vi får bare være glad for at vi bor i Norge. Det er mer synd i nyetablerte med barn og store lån om dagen. Det vi diskuterer her inne er bagateller. Det gledes til årets båtferie. God sommer folkens og god helse. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Martine29 skrev On 27.6.2022 at 11.23: Men hvordan skal vi båtfolk fronte dette "luksusproblem", Det er lett for oss alle å sitte og synse på ymse forum, men det blir lite gjennomslagskraft av dette. Vi får bare være glad for at vi bor i Norge. Det er mer synd i nyetablerte med barn og store lån om dagen. Det vi diskuterer her inne er bagateller. Det gledes til årets båtferie. God sommer folkens og god helse. Vis hele sitatet Vet ikke om det er så veldig synd på de nyetablerte med store lån. Er man 30 år, har stor enebolig, gift , 2 barm , hund , Audi stv og Volvo 90 cx i garasjen , hytte på fjellet og en 34 dieselcruiser forstår nok de fleste som kan bruke en kalkulator at det kan være forbundet med stor risiko og er ikke bærekraftig livsførsel. Kanskje det kan være årsaken til at bensinen nærmer seg 30 kr ltr og et beskjedent byggeprosjekt stiger med en halv million over '' natten''? Er uenig i at dette er et luxusproblem Martine29. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 27.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Mangel på å lære seg å sette tæring etter næring vil jeg si. Og hvem har sviktet... Jo nemlig. Foreldregenerasjonen. Kjekt egentlig å kunne spore av sin egen tråd. Må jo underholde de som aldri kommer med noen innlegg her inne. Men takk for oppmerksomheten. Nå skal jeg bruke penga på drivstoff. God båt sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Fritaket for veibruksavgift er nok i utgangspunktet ikke tenkt for oss dieselfritidsbåtredere i det hele tatt. Det er nok bare praktiske problemer med salg/kontroll og distribusjonsapparatet som gjør at vi kan nyte godt av dette som en ren "bonus". Hadde nevne avgiftsfritak vært myntet på fritidsbåt, hadde det selvfølgelig vært det samme fritaket på bensin til fritidsbåt også. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 (redigert) Ugleseth skrev On 27.6.2022 at 12.16: Vet ikke om det er så veldig synd på de nyetablerte med store lån. Vis hele sitatet Martine29 skrev On 27.6.2022 at 13.22: Mangel på å lære seg å sette tæring etter næring vil jeg si. Vis hele sitatet Tror dere begge bør ta en tur ned fra den høye hesten. På den tiden det tok for lønninger å doble seg, hadde boligprisene 6-doblet seg. Det er en helt annen kostnad nå, i forhold til lønna, å skaffe seg en bolig, enn det var for "vår" generasjon. (En skikkelig avsporing). Tilbake til drivstoffpriser...............: Redigert 27.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Nu ser jeg at jeg har gått 194nm siden jeg dro hjemme ifra. Har da brukt 218L diesel. Mye rolig kjøring pp fjorden, men også ligget i 15 å 20 knop. Så tenker jeg skal overleve, sjøl om jeg misliker prisen på drivstoff. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ugleseth Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Jannmar skrev On 27.6.2022 at 13.49: Tror dere begge bør ta en tur ned fra den høye hesten. På den tiden det tok for lønninger å doble seg, hadde boligprisene 6-doblet seg. Det er en helt annen kostnad nå, i forhold til lønna, å skaffe seg en bolig, enn det var for "vår" generasjon. (En skikkelig avsporing). Tilbake til drivstoffpriser...............: Vis hele sitatet Ta en kikk i byggefeltene, i hytteområdene og i båthavnene så forstår du hva som ligger bak påstanden til de som må komme seg ned fra de høye hestene. Det har tatt av. Så spørs det hva som skjer hvis det går til helvete. For dette er trolig bare begynnelsen Det er ganske frekt når en bensinstasjonene grafser av avgiftsfritaket på farget diesel . Det skal tilfalle forbrukeren Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Martine29 skrev On 27.6.2022 at 11.23: Men hvordan skal vi båtfolk fronte dette "luksusproblem", Det er lett for oss alle å sitte og synse på ymse forum, men det blir lite gjennomslagskraft av dette. Vi får bare være glad for at vi bor i Norge. Det er mer synd i nyetablerte med barn og store lån om dagen. Det vi diskuterer her inne er bagateller. Det gledes til årets båtferie. God sommer folkens og god helse. Vis hele sitatet Ja, dette er selvsagt et "luksusproblem", og vi er selvsagt svært så heldige at vi bor i Norge. Men det er kanskje på sin plass å minne om at det var du som startet denne tråden og klaget over at du betalte mer for avgiftsfri? Jannmar skrev On 27.6.2022 at 13.32: Fritaket for veibruksavgift er nok i utgangspunktet ikke tenkt for oss dieselfritidsbåtredere i det hele tatt. Det er nok bare praktiske problemer med salg/kontroll og distribusjonsapparatet som gjør at vi kan nyte godt av dette som en ren "bonus". Hadde nevne avgiftsfritak vært myntet på fritidsbåt, hadde det selvfølgelig vært det samme fritaket på bensin til fritidsbåt også. Vis hele sitatet Det kan hende du har rett, men denne problemstillingen har vært oppe i Stortinget flere ganger. Det ble vel til og med bestemt en gang at man skulle ta bort dette fritaket for veibruksavgift for båter, men dette ble lagt bort igjen. Sånn sett kan vi i alle fall konkludere med at Stortinget ønsket at dette fritaket skulle fortsette. Selvsagt ville det ikke vært noe praktisk problem å ta bort dette. Det som er helt sikkert er at dette fritaket for veibruksavgift slett ikke ble innført for at bensinstasjoner og marinaer skulle øke sin fortjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 finnmarken skrev On 27.6.2022 at 16.21: men denne problemstillingen har vært oppe i Stortinget flere ganger. Det ble vel til og med bestemt en gang at man skulle ta bort dette fritaket for veibruksavgift for båter, men dette ble lagt bort igjen. Sånn sett kan vi i alle fall konkludere med at Stortinget ønsket at dette fritaket skulle fortsette. Selvsagt ville det ikke vært noe praktisk problem å ta bort dette. Vis hele sitatet Det er ikke så selvsagt at det ikke ville være et praktisk problem. Marinaer måtte da ha en ekstra tank, altså 2 tanker. 1 for "avgiftsfri", og 1 for avgiftsbelagt, da både yrkes og fritidsbåter fyller i marinaer. I alle fall er det slik at begge kategorier gjør det hos oss. At det er slik at stortinget ønsker at det skal være fritak for diesel-fritidsbåter har jeg ingen tro på. Hvorfor skulle de ønske det kun for dieselfritidsbåter, og da ikke også for bensinfritidsbåter? Nei det er nok hvordan dette skal la seg gjøre rent praktisk, som er avgjørende for at vi fremdeles har "avgiftsfri" diesel til fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Mulig det, men det er i alle fall vedtatt politikk. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Jannmar skrev On 27.6.2022 at 18.50: Det er ikke så selvsagt at det ikke ville være et praktisk problem. Marinaer måtte da ha en ekstra tank, altså 2 tanker. 1 for "avgiftsfri", og 1 for avgiftsbelagt, da både yrkes og fritidsbåter fyller i marinaer. I alle fall er det slik at begge kategorier gjør det hos oss. At det er slik at stortinget ønsker at det skal være fritak for diesel-fritidsbåter har jeg ingen tro på. Hvorfor skulle de ønske det kun for dieselfritidsbåter, og da ikke også for bensinfritidsbåter? Nei det er nok hvordan dette skal la seg gjøre rent praktisk, som er avgjørende for at vi fremdeles har "avgiftsfri" diesel til fritidsbåter. Vis hele sitatet Dette er ingen problem å løse. Løses enkelt ved at yrkes båter får refundert avgift på samme måte som jeg får mva tilbake, om jeg har betalt mer enn jeg krever inn av mva. Yrkes fiskere får jo refundert co2 avgiften de også(muligvis ikke alt, men noe får de retur). Så å løse dette, er vel så enkelt som noe kan bli. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jannmar Svart 28.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2022 Okkaby skrev On 27.6.2022 at 19.34: Dette er ingen problem å løse. Løses enkelt ved at yrkes båter får refundert avgift på samme måte som jeg får mva tilbake, om jeg har betalt mer enn jeg krever inn av mva. Yrkes fiskere får jo refundert co2 avgiften de også(muligvis ikke alt, men noe får de retur). Så å løse dette, er vel så enkelt som noe kan bli. Vis hele sitatet Ja det er klart at med tilstrekkelige byråkratiske ordninger lar alt slikt seg ordne. Det med co2- avgiften er langt mer omstendig enn mva i så henseende, og det samme ville det også blitt med veibruksavgiften. Så å trekke den slutningen at "å løse dette, er vel så enkelt som noe kan bli" er vel noe overdrevet. Jeg tror fortsatt at et uønsket,utvidet og omfattende økende byråkrati, både for stat og utøvere, er hovedgrunnen til at ordningen er som den er. Jeg kan ikke med min beste vilje finne noen annen vettug grunn til at "fritidsdiesel" får lov til å eksistere, og at "fritidsbensin" ikke er på tale å innføre. Vi dieselfritidsbåteiere får ta det som en bonus, så lenge det varer. Det eneste vi kan gjøre for å holde liv i denne ordningen, er å ikke stemme på feil parti ved stortingsvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.