Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Prisen bestemmes vel mye av konkurranse og omløpshastighet.  Man skal ikke undervurdere kostnaden i å ha en stor tank fylt opp med dyr diesel.  For det første har man kanksje kredittkonto hvor det løper rente på penger som er brukt, så er det også risiko involvert dersom tanken må fylles etter et prishopp - kanskje prisen kommer til å gå ned igjen?  På store bensinstasjoner langs E6 med høy omsetning fylles tanken ofte, dette er da en insignifikant kostnad, og man har også råd til å sette opp systemer hvor drivstoffprisen blir automatisk justert hver time.  Så ligger man i priskrig med den konkurrerende bensinstasjonen rett over gata.  På en marina med lite trafikk kan det gå lang tid mellom hver gang tanken blir fylt, prisene må kanskje justeres manuelt, og det er kanskje langt til nærmeste konkurrerende pumpe som kan anvendes av båter.  For små seilbåter er det et alternativ å fylle på jerrykanner på nærmeste veibensinstasjon, den muligheten er ikke like fristende når man har båt med stort dieselforbruk og store tanker.  Sjøvendt og landvendt dieselpumpe er altså to litt forskjellige markeder.

Jeg bestilte forøvrig togbilletter for noen dager siden, første klasse var marginalt billigere enn andre klasse, og det var fra samme togstasjon og på samme bestillingsside og samme tog.  Det syntes jeg gav mindre mening enn at "avgiftsfri" diesel på pumpe ved brygge koster mer enn diesel med veiavgifter på bensinstasjon på land :-)

tobixen

tobixen

Prisen bestemmes vel mye av konkurranse og omløpshastighet.  Man skal ikke undervurdere kostnaden i å ha en stor tank fylt opp med dyr diesel.  For det første har man kanksje kredittkonto hvor det løper rente på penger som er brukt, så er det også risiko involvert dersom tanken må fylles etter et prishopp - kanskje prisen kommer til å gå ned igjen?  På store bensinstasjoner langs E6 med høy omsetning fylles tanken ofte, dette er da en insignifikant kostnad, og man har også råd til å sette opp systemer hvor drivstoffprisen blir automatisk justert hver time.  Så ligger man i priskrig med den konkurrerende bensinstasjonen rett over gata.  På en marina med lite trafikk kan det gå lang tid mellom hver gang tanken blir fylt, prisene må kanskje justeres manuelt, og det er kanskje langt til nærmeste pumpe som kan anvendes av båter.  For små seilbåter er det et alternativ å fylle på jerrykanner på nærmeste veibensinstasjon, den muligheten er ikke like fristende når man har båt med stort dieselforbruk og store tanker.  Sjøvendt og landvendt dieselpumpe er altså to litt forskjellige markeder.

Jeg bestilte forøvrig togbilletter for noen dager siden, første klasse var marginalt billigere enn andre klasse, og det var fra samme togstasjon og på samme bestillingsside og samme tog.  Det syntes jeg gav mindre mening enn at "avgiftsfri" diesel på pumpe ved brygge koster mer enn diesel med veiavgifter på bensinstasjon på land :-)

tobixen

tobixen

Prisen bestemmes vel mye av konkurranse og omløpshastighet.  Man skal ikke undervurdere kostnaden i å ha et stor tank med fylt opp med dyr diesel.  For det første har man kanksje kredittkonto hvor det løper rente på penger som er brukt, så er det også risiko involvert dersom tanken må fylles etter et prishopp - kanskje prisen kommer til å gå ned igjen?  På store bensinstasjoner langs E6 med høy omsetning fylles tanken ofte, dette er da en insignifikant kostnad, og man har også råd til å sette opp systemer hvor drivstoffprisen blir automatisk justert hver time.  Så ligger man i priskrig med den konkurrerende bensinstasjonen rett over gata.  På en marina med lite trafikk kan det gå lang tid mellom hver gang tanken blir fylt, prisene må kanskje justeres manuelt, og det er kanskje langt til nærmeste pumpe som kan anvendes av båter.  For små seilbåter er det et alternativ å fylle på jerrykanner på nærmeste veibensinstasjon, den muligheten er ikke like fristende når man har båt med stort dieselforbruk og store tanker.  Sjøvendt og landvendt dieselpumpe er altså to litt forskjellige markeder.

• Create New...