tobixen
7 hours ago, S/Y Emma said:Konkurranse bidrar til å holde prisene nede, men på produkter som er nødvendige og vanskelig å produsere, kan konkurranse bidra til å holde prisene oppe.
Et marked med reell konkurranse er (nesten) alltid bedre enn et naturlig monopol. Et velregulert monopolmarked kan i enkelte tilfeller være bedre enn et marked med reell konkurranse.
En av mine kjepphester ... Høyre vil "konkurranseutsette alt", og Arbeiderpartiet vil "alltid" ha offentlig drift. Jeg er av den klare oppfatning at det av og til gir mening med privatisering og konkurranseutsetting, og av og til ikke - det viktige er at man har en godt gjennomtenkt, pragmatisk og grundig vurdert plan dersom man skal endre på ting. I dag har jeg inntrykk av at det partiet som til envher tid har makten (enten det er på nasjonalt eller lokalt plan) hodestups presser på for å få gjennomført privatisering eller avprivatisering i løpet av fireårsperioden. Vel, etter mitt skjønn har både Høyre og Arbeiderpartiet stort sett vist stor nok respekt til at de ikke aktivt har jobbet for å revertere avgjørelser tatt i forrige fireårsperiode. Ikke før nå. Men dette er ikke båtrelevant, det er politikk, fortsetter vi her blir vel tråden garantert stengt.
7 hours ago, S/Y Emma said:Energimarkedet er et prima eksempel nå til dags. Strømprisen er ute av kontroll, og den selges til høystbydende.
Det er enkelt å peke på at en løsning ikke er optimal, men det gir ikke så stor verdi uten også å samtidig peke på en bedre løsning. Så hva er de alternative løsningene?
Man har jo implementert en slags løsning nå - med subsidiering av strøm. Man skal ikke undervurdere "markedets usynlige hånd" - dette betyr de-facto at mer strøm blir brukt av husholdningene og at mindre av strømmen blir eksportert over landegrensene.
Et annet alternativ er rasjonering - eksempelvis implementert i form av rullerende blackouts. Blir strømprisen høy nok så er vel dette muligens en mer rettferdig ordning enn å selge strømmen til høystbydende.
Enkelte hevder at alt ville vært bedre dersom vi ikke hadde eksportert strøm. Det er utvilsomt noe i dette, vi eksporterer mye mer enn vi importerer - men allikevel, været blir mindre og mindre stabilt, i noen år vil det ikke komme nok nedbør i Norge til å dekke et stadig voksende behov (bl.a. nå da alle skal kjøre elbil), noen ganger blåser det så kraftig at strømmen i Utlandet er gratis, da er det kjekt for begge parter å kunne utveksle strøm over landegrensene.
Så har man konkurranseutsettingen av "strømleverandørene". Dette mener jeg at har vært veldig feilslått og lite gjennomtenkt. Man får akkurat samme produkt i strømkontakten, fra samme produsent, og til syvende og sist skal strømprodusent ha betalt markedspris for strømmen, denne betalingen skjer via Nordpool - så det eneste disse såkalte "strømleverandørene" leverer er faktureringstjenesten og kundehåndtering. Dette er virkelig et kroneksempel på at konkurranse ikke alltid fungerer. Helt likt produkt, eneste forskjell er fakturaen - og allikevel er fortjenestemarginene store nok i dette markedet til at "strømleverandørene" kan ansette folk til å stå på stands ute i byene og prøve å overbevise potensielle kunder at de kan spare penger på å skifte "strømleverandør". (jeg antar at noe av tanken her kanskje var at dersom strømprodusenten også opererer som "strømleverandør", så vil de ha mulighet til å tilby bl.a. ulike typer fastprisavtaler - og det er jo iofs en god tanke, men i praksis fungerer ikke denne konkurranseutsettingen).
Men igjen, dette har omtrent ingenting med båtliv å gjøre. Båteiere flest er vel såpass godt utrustet at de stort sett greier seg fint uten "landstrøm"?