Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

7 hours ago, Hekri said:

"Gjennombruddet" kan kalles Perpetum Mobile, eller Evighetsmaskinen. Vi lærte på skolen at det var en visjon som ikke er mulig å konstruere. Men man vet jo aldri. Kanskje menneskeheten er så smarte at vi en dag greier å stille oss sjakk matt. 

Evighetsmaskinen strider mot termofysikkens lover - men fusjon er ikke en evighetsmaskin, den tar hydrogen som drivstoff og leverer helium som "avgass".

 

Det har vel blitt sagt at "kommersielle fusjonsreaktorer er 25 år unna" de siste seksti årene, eller noe slikt?

 

For å gjøre det hele bittelitt båtrelevant - man hadde konseptet "kald fusjon" på åttitallet, hvor fusjonsprossessen foregikk i en liten termosflaske.  Om det hele var svindel eller bare rare ikke-reproduserbare eksperimentresultater vet jeg ikke, men konseptet rant i allefall ut i sanda.  Mens det fortsatt var mange som hadde tro på "kald fusjon", ble det skrevet en norsk rapport på hvilke konsekvenser det ville få for nasjonen Norge dersom man kunne lage små fusjonsreaktorer - små nok til å få plass på et mindre skip, ja kanskje små nok til å få plass i småbåter og i biler.  Det var ganske dyster lesing, veldig mange av konkurransefordelene nasjonen Norge har ville dunste bort i sola.

tobixen

tobixen

6 hours ago, Hekri said:

"Gjennombruddet" kan kalles Perpetum Mobile, eller Evighetsmaskinen. Vi lærte på skolen at det var en visjon som ikke er mulig å konstruere. Men man vet jo aldri. Kanskje menneskeheten er så smarte at vi en dag greier å stille oss sjakk matt. 

Evighetsmaskinen strider mot termofysikkens lover - men fusjon er ikke en evighetsmaskin, den tar hydrogen som drivstoff og leverer helium som "avgass".

 

Det har vel blitt sagt at "kommersielle fusjonsreaktorer er 25 år unna" de siste seksti årene, eller noe slikt?

 

For å gjøre det hele bittelitt båtrelevant - man hadde konseptet "kald fusjon" på åttitallet, hvor fusjonsprossessen foregikk i en liten termosflaske.  Om det hele var svindel eller bare rare ikke-reprodusere eksperimentresultater vet jeg ikke, men konseptet rant i allefall ut i sanda.  Mens det fortsatt var mange som hadde tro på "kald fusjon", ble det skrevet en norsk rapport på hvilke konsekvenser det ville få for nasjonen Norge dersom man kunne lage små fusjonsreaktorer - små nok til å få plass på et mindre skip, ja kanskje små nok til å få plass i småbåter og i biler.  Det var ganske dyster lesing, veldig mange av konkurransefordelene nasjonen Norge har ville dunste bort i sola.

tobixen

tobixen

6 hours ago, Hekri said:

"Gjennombruddet" kan kalles Perpetum Mobile, eller Evighetsmaskinen. Vi lærte på skolen at det var en visjon som ikke er mulig å konstruere. Men man vet jo aldri. Kanskje menneskeheten er så smarte at vi en dag greier å stille oss sjakk matt. 

Evighetsmaskinen strider mot termofysikkens lover - men fusjon er ikke en evighetsmaskin, den tar hydrogen som drivstoff og leverer helium som "avgass".

 

Det har vel blitt sagt at "kommersielle fusjonsreaktoreer er 25 år unna" de siste seksti årene, eller noe slikt?

 

For å gjøre det hele bittelitt båtrelevant - man hadde konseptet "kald fusjon" på åttitallet, hvor fusjonsprossessen foregikk i en liten termosflaske.  Om det hele var svindel eller bare rare ikke-reprodusere eksperimentresultater vet jeg ikke, men konseptet rant i allefall ut i sanda.  Mens det fortsatt var mange som hadde tro på "kald fusjon", ble det skrevet en norsk rapport på hvilke konsekvenser det ville få for nasjonen Norge dersom man kunne lage små fusjonsreaktorer - små nok til å få plass på et mindre skip, ja kanskje små nok til å få plass i småbåter og i biler.  Det var ganske dyster lesing, veldig mange av konkurransefordelene nasjonen Norge har ville dunste bort i sola.

tobixen

tobixen

6 hours ago, Hekri said:

"Gjennombruddet" kan kalles Perpetum Mobile, eller Evighetsmaskinen. Vi lærte på skolen at det var en visjon som ikke er mulig å konstruere. Men man vet jo aldri. Kanskje menneskeheten er så smarte at vi en dag greier å stille oss sjakk matt. 

Evighetsmaskinen strider mot termofysikkens lover - men fusjon er ikke en evighetsmaskin, den tar hydrogen som drivstoff og leverer helium som "avgass".

 

Det har vel blitt sagt at "kommersielle fusjonsreaktoreer er 25 år unna" de siste seksti årene, eller noe slikt?

 

For å gjøre det hele litt båtrelevant - man hadde konseptet "kald fusjon" på åttitallet, hvor fusjonsprossessen foregikk i en liten termosflaske.  Om det hele var svindel eller bare rare ikke-reprodusere eksperimentresultater vet jeg ikke, men konseptet rant i allefall ut i sanda.  Mens det fortsatt var mange som hadde tro på "kald fusjon", ble det skrevet en norsk rapport på hvilke konsekvenser det ville få for nasjonen Norge dersom man kunne lage små fusjonsreaktorer - små nok til å få plass på et mindre skip, ja kanskje små nok til å få plass i biler.  Det var ganske dyster lesing, veldig mange av konkurransefordelene nasjonen Norge har ville dunste bort i sola.



×
×
  • Create New...