finnmarken
tobixen skrev for 21 timer siden:Vel, jeg har en liten historie.
Det var en gang for noen år siden at prisene ble regelmessig satt opp kl 12 hver mandag på alle bensinstasjoner i hele Norge. Det høres ut som ulovlig prissamarbeid - men dersom dette mønsteret har blitt til "av seg selv" uten noe kommunikasjon eller flagging, så er det ikke ulovlig.
En dag var det én av bensinstasjonkjedene - og ikke en av de største - som ikke fikk oppdateringen til å fungere pga "problemer med data'n". Det hadde da vært ønskelig å fortelle konkurrentene om at dette var en feilsituasjon som ville bli rettet snart - men det kunne de ikke gjøre, det ville ha vært et klart brudd på konkurranselovgivningen.
Konkurrenter lokalisert nært denne kjedens utsalgssteder satte opp prisene som vanlig, observerte at de nesten ikke fikk solgt drivstoff, tittet på prisingen hos naboen, klødde seg i hodet, og satte ned prisene igjen. Resultat - snittprisen for drivstoff over hele landet ble lavere gjennom hele uka. Totalt sett massivt med "tapt fortjeneste" for hele bransjen.
Ut fra denne historien, så har jeg konkludert med at ... ja, konkurransen fungerer ikke alltid optimalt, men det betyr ikke nødvendigvis at det foreligger noe ulovlig prissamarbeid.
Som jeg skrev så tror jeg at det det foregår et ulovlig prissamarbeid. Dette har journalister jobbet seriøst mye med, men igjen, de kan ikke bevise det. Det kan selvsagt ikke jeg heller bevise, og sånn sett ønsker jeg heller ikke å påstå at det er slik. Men for de som har interesse av dette, så kan de f eks lese denne: https://dinside.dagbladet.no/motor/endrer-praksis-etter-mistanke-om-prissamarbeid/72954613 Konkurransetilsynet mistenkte altså ulovlig samarbeid. Og for dem som ønsker å lese mer om dette temaet kan man bare google, så kommer det masser av artikler om dette. Denne kan forresten leses uten å logge inn: https://e24.no/naeringsliv/i/zgGwj4/konkurransetilsynet-avslutter-etterforskning-av-circle-k-og-yx
Så vil jeg gjerne understreke at jeg på ingen måte tror på konspirasjoner, men her er det ekstremt mye penger involvert. I tillegg kommer vel alt drivstoff i Norge fra det de samme hullene, selv om vi har flere oljeselskaper og flere bensinstasjonskjeder?