Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

9 hours ago, Komodo said:

så vi skal kanskje ikke trekke for mange konklusjoner om hvorvidt konseptet har livets rett.

Ja, wikipediaartikkelen nevner at det største problemet med dette skipet var at det ikke var konstruert for å være økonomisk bærekraftig ... og jeg husket et par ting feil, en av påstandene mine over var at dette var den eneste forsøk på å ha en atomdreven skute i kommersiell drift.  NS Savannah var konstruert for å være et kombinert passasjerskip og lasteskute - og var vel eneste atomdrevne skute som har vært brukt til kommersiell passasjerbefordring.  I dag forestiller jeg meg at markedet for atomdreven passasjertransport er adskillig mindre enn på 50-tallet pga markedets irrasjonelle frykt for atomkraft.

 

 

Tre andre båter har vært brukt til godstransport.  Her finner man bl.a. Otto Hahn - https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_(ship) - et tysk skip sjøsatt i 1964, klassifisert som forskningsfartøy og lasteskip.  Hva de første årene på vannet ble brukt til sier artikkelen lite om - reaktoren var operativ fra 1968, og første havneanløp var i 1970.  Det mest interessante med artikkelen er at atomreaktoren ble byttet ut med konvensjonelt maskineri i 1979.  Årsaken til dette var først og fremst byråkratisk - de fikk hverken tillatelse til å seile gjennom Panama eller gjennom Suezkanalen, og for omtrnt hvert havneanløp måtte det søkes om spesialtillatelse.  Dette tror jeg er et minst like stort problem i dag, og selv om moderne reaktorer er langt sikrere enn eldre reaktorer (og at alternative designløsninger er enda sikrere), antar jeg at den byråkratiske byrden kommer til å være like stor i uoverskuelig tid.

 

 

Japanske Mutsu - https://en.wikipedia.org/wiki/RV_Mirai - var også en kombinasjon av forskningsfartøy og lasteskute, ble sjøsatt i 1970, hadde massevis av problemer og gjorde lite nytte for seg før hun ble ombygd til konvensjonell drift i 1996.  Den er fortsatt i kommersiell drift.

 

 

Севморпуть - https://en.wikipedia.org/wiki/Sevmorput - er designet for å være fraktskute - skip som kan laste ombord lektere.  Den ble sjøsatt i 1988 og er fortsatt i drift - som verdens eneste atomdrevne skip i kommersiell drift.  Selv i Sovjetunionen var det havneanløp som måtte kanselleres pga protester og manglende velsignelse fra de lokale havnemyndighetene.  Den var orginalt ment for internajonal varetransport, men endte opp omtrent i ruteanløp mellom Murmansk og en havn i Sibir.  Markedet for transport av lektere er jo ellers ganske marginalt.  Skipet ble tatt ut av trafikk i en lengre periode, har vært ombygd, og benyttes nå mest for spesialoppdrag i Sibir.

 

 

Russerene har ellers en håndfull større isbrytere i drift, amerikanerene har 11 hangarskip i drift (og Frankrike har også ett atomdrevet hangarskip), russerene og amerikanerene har/har hatt noen få andre militære overflatefartøyer, og så er det massevis av ubåter i drift.  Når man kombinerer verdens farligste våpen med konseptet undervannsbåt og i tillegg skal ha en atomreaktor ombord ... så sier det seg selv at kravet til sikkerhet på reaktoren må være særlig høy, så det er et velutprøvd og robust konsept.

 

Ihht Wikipedia ble atomdrevne kryssere ansett for å være for kostbart i drift i USA.

 

Mtp situasjonen i Ukraina nå, så er det jo egentlig også galskap å putte atomreaktorer på et legitimt militært mål.

tobixen

tobixen

9 hours ago, Komodo said:

så vi skal kanskje ikke trekke for mange konklusjoner om hvorvidt konseptet har livets rett.

Ja, wikipediaartikkelen nevner at det største problemet med dette skipet var at det ikke var konstruert for å være økonomisk bærekraftig ... og jeg husket et par ting feil, en av påstandene mine over var at dette var den eneste forsøk på å ha en atomdreven skute i kommersiell drift.  NS Savannah var konstruert for å være et kombinert passasjerskip og lasteskute - og var vel eneste atomdrevne skute som har vært brukt til kommersiell passasjerbefordring.  I dag forestiller jeg meg at markedet for atomdreven passasjertransport er adskillig mindre enn på 50-tallet pga markedets irrasjonelle frykt for atomkraft.

 

 

Tre andre båter har vært brukt til godstransport.  Her finner man bl.a. Otto Hahn - https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_(ship) - et tysk skip sjøsatt i 1964, klassifisert som forskningsfartøy og lasteskip.  Hva de første årene på vannet ble brukt til sier artikkelen lite om - reaktoren var operativ fra 1968, og første havneanløp var i 1970.  Det mest interessante med artikkelen er at atomreaktoren ble byttet ut med konvensjonelt maskineri i 1979.  Årsaken til dette var først og fremst byråkratisk - de fikk hverken tillatelse til å seile gjennom Panama eller gjennom Suezkanalen, og for omtrnt hvert havneanløp måtte det søkes om spesialtillatelse.  Dette tror jeg er et minst like stort problem i dag, og selv om moderne reaktorer er langt sikrere enn eldre reaktorer (og at alternative designløsninger er enda sikrere), antar jeg at den byråkratiske byrden kommer til å være like stor i uoverskuelig tid.

 

 

Japanske Mutsu - https://en.wikipedia.org/wiki/RV_Mirai - var også en kombinasjon av forskningsfartøy og lasteskute, ble sjøsatt i 1970, hadde massevis av problemer og gjorde lite nytte for seg før hun ble ombygd til konvensjonell drift i 1996.  Den er fortsatt i kommersiell drift.

 

 

Севморпуть - https://en.wikipedia.org/wiki/Sevmorput - er designet for å være fraktskute - skip som kan laste ombord lektere.  Den ble sjøsatt i 1988 og er fortsatt i drift - som verdens eneste atomdrevne skip i kommersiell drift.  Selv i Sovjetunionen var det havneanløp som måtte kanselleres pga protester og manglende velsignelse fra de lokale havnemyndighetene.  Den var orginalt ment for internajonal varetransport, men endte opp omtrent i ruteanløp mellom Murmansk og en havn i Sibir.  Markedet for transport av lektere er jo ellers ganske marginalt.  Skipet ble tatt ut av trafikk i en lengre periode, har vært ombygd, og benyttes nå mest for spesialoppdrag i Sibir.

 

 

Russerene har ellers en håndfull større isbrytere i drift, amerikanerene har 11 hangarskip i drift (og Frankrike har også ett atomdrevet hangarskip), russerene og amerikanerene har/har hatt noen få andre militære overflatefartøyer, og så er det massevis av ubåter i drift.  Når man kombinerer verdens farligste våpen med konseptet undervannsbåt og i tillegg skal ha en atomreaktor ombord ... så sier det seg selv at kravet til sikkerhet på reaktoren må være særlig høy, så det er et velutprøvd og robust konsept.

tobixen

tobixen

8 hours ago, Komodo said:

så vi skal kanskje ikke trekke for mange konklusjoner om hvorvidt konseptet har livets rett.

Ja, wikipediaartikkelen nevner at det største problemet med dette skipet var at det ikke var konstruert for å være økonomisk bærekraftig ... og jeg husket et par ting feil, en av påstandene mine over var at dette var den eneste forsøk på å ha en atomdreven skute i kommersiell drift.  NS Savannah var konstruert for å være et kombinert passasjerskip og lasteskute - og var vel eneste atomdrevne skute som har vært brukt til kommersiell passasjerbefordring.  I dag forestiller jeg meg at markedet for atomdreven passasjertransport er adskillig mindre enn på 50-tallet pga markedets irrasjonelle frykt for atomkraft.

 

Tre andre båter har vært brukt til godstransport.  Her finner man bl.a. Otto Hahn - https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Hahn_(ship) - et tysk skip sjøsatt i 1964, klassifisert som forskningsfartøy og lasteskip.  Hva de første årene på vannet ble brukt til sier artikkelen lite om - reaktoren var operativ fra 1968, og første havneanløp var i 1970.  Det mest interessante med artikkelen er at atomreaktoren ble byttet ut med konvensjonelt maskineri i 1979.  Årsaken til dette var først og fremst byråkratisk - de fikk hverken tillatelse til å seile gjennom Panama eller gjennom Suezkanalen, og for omtrnt hvert havneanløp måtte det søkes om spesialtillatelse.  Dette tror jeg er et minst like stort problem i dag, og selv om moderne reaktorer er langt sikrere enn eldre reaktorer (og at alternative designløsninger er enda sikrere), antar jeg at den byråkratiske byrden kommer til å være like stor i uoverskuelig tid.

 

Japanske Mutsu - https://en.wikipedia.org/wiki/RV_Mirai - var også en kombinasjon av forskningsfartøy og lasteskute, ble sjøsatt i 1970, hadde massevis av problemer og gjorde lite nytte for seg før hun ble ombygd til konvensjonell drift i 1996.  Den er fortsatt i kommersiell drift.

 

Севморпуть - https://en.wikipedia.org/wiki/Sevmorput - er designet for å være fraktskute - skip som kan laste ombord lektere.  Den ble sjøsatt i 1988 og er fortsatt i drift - som verdens eneste atomdrevne skip i kommersiell drift.  Selv i Sovjetunionen var det havneanløp som måtte kanselleres pga protester og manglende velsignelse fra de lokale havnemyndighetene.  Den var orginalt ment for internajonal varetransport, men endte opp omtrent i ruteanløp mellom Murmansk og en havn i Sibir.  Markedet for transport av lektere er jo ellers ganske marginalt.  Skipet ble tatt ut av trafikk i en lengre periode, har vært ombygd, og benyttes nå mest for spesialoppdrag i Sibir.

 

Russerene har ellers en håndfull større isbrytere i drift, amerikanerene har 11 hangarskip i drift (og Frankrike har også ett atomdrevet hangarskip), russerene og amerikanerene har/har hatt noen få andre militære overflatefartøyer, og så er det massevis av ubåter i drift.  Når man kombinerer verdens farligste våpen med konseptet undervannsbåt og i tillegg skal ha en atomreaktor ombord ... så sier det seg selv at kravet til sikkerhet på reaktoren må være særlig høy, så det er et velutprøvd og robust konsept.



×
×
  • Create New...