Jump to content

Avgiftsfri diesel... Heia Norge.

Martine29

Recommended Posts

Havelle skrev 27 minutter siden:

Dette har ingenting med politikere å gjøre. 
Kun selskap som tar det de kan ta betalt for drivstoff. Vær kresen med hvor du handler diesel.

Holberg hadde en god oppdeling av bensinpris:

Helt enig. Det viktigste vi som båtfolk og forbrukere kan gjøre, er å være svært så kresen med hvor vi fyller diesel.
Og hadde flere båteiere vært flinkere til å bruke og oppdatere priser i appen til Pumpepriser.no, kunne enda flere fått vite hvor de kan fylle billigst i sitt område.

Olevine skrev 30 minutter siden:

Det høres jo veldig fint ut. Men hvor mye annet skal også reguleres like strengt? Prisen på strøm, melk, hus og bil? I så fall må vel også lønningene reguleres, eller hvor skal grensa settes og av hvem?

Enig i at det kan være en utfordring hvor grensa skal settes. Likevel så mener jeg at dette ikke helt kan sammenlignes med melk og brød. Farget diesel og vanlig diesel er samme vare, men intensjonen med farget diesel er jo at denne skal være tilsvarende avgiften billigere enn vanlig autodiesel. 

Bør det være lovlig for selger å putte avgiftsreduksjonen i egen lomme? Og hvis det skal være lov, hva er da poenget med avgiftsreduksjonen?

Jonas skrev 11 minutter siden:

Tror vanlig diesel inneholder noe biodiesel. Ellers er det vel bare «markedet» som regulerer prisen.

Men har vi et fungerende marked/fungerende konkurranse på drivstoff? 

Forskjellen er vel i praksis fargen? Avgiftssreduksjonen var vel ment å komme brukeren til gode? Eller er denne ment som tilskudd til salgsleddet? 

Oggiwara'en skrev 36 minutter siden:

Helt enig. Det viktigste vi som båtfolk og forbrukere kan gjøre, er å være svært så kresen med hvor vi fyller diesel.
Og hadde flere båteiere vært flinkere til å bruke og oppdatere priser i appen til Pumpepriser.no, kunne enda flere fått vite hvor de kan fylle billigst i sitt område.

Ja, vi burde vært flinkere til å oppdatere priser i denne appen. Spørsmålet er likevel om vi har så mange muligheter til å være så veldig kresen på hvor vi fyller? 

Jonas skrev 31 minutter siden:

Tror vanlig diesel inneholder noe biodiesel. Ellers er det vel bare «markedet» som regulerer prisen.

Og ulike differanser i utsalgspris på autodiesel og anleggsdiesel kan skyldes innkjøpsprisen, som varierer fra dag til dag. 

Ikke sikkert at stasjonen fikk fylt opp autodieseltanken på samme dag som anleggsdieseltanken.

Kven kveit?

Redigert av Jannmar (see edit history)
finnmarken skrev 13 minutter siden:

Ja, vi burde vært flinkere til å oppdatere priser i denne appen. Spørsmålet er likevel om vi har så mange muligheter til å være så veldig kresen på hvor vi fyller? 

Det varierer alt etter hvor en bor eller farter med båten. Her på vestlandet i Bergen og omland, er det mange steder å velge mellom. Så her kan det svare seg å bruke Pumpepriser.no aktivt. Jeg ser at det enkelte steder ikke er så store valgmulighetene. Men jeg ser også at appen mangler en del bunkers stasjoner, så det å registrere stasjonene som enda ikke er registrert kan kanskje gjøre at flere finner ut at de faktisk har valgmuligheter. Et annet viktig moment med denne apen, er at en faktisk kan legge opp ruten for lengre båtturer om en har en oversikt over hvor de selger billigst diesel i et område.

Drift av marina og salg av drivstoff til båter er sjelden noen gullgrue. Jeg drev marina for noen år siden og da var marginene på drivstoff under 10%. På pølser, is, brus og annet er marginene langt høyere. Omkostninger for vedlikehold og leie av pumper, kassesystem og lignende blir også høye i forhold til en landstasjon da volumene er så små og miljøet hardere en på en landstasjon med tak over og langt fra saltvann. Det er også slik at de store svingingene gejnnom uken på landstasjoner delvis finansieres av kjedene som kriger med de andre og derfor er det vanskelig å sammenligne med marinaer. 

LAKA skrev for 2 timer siden:

Det stemmer nok det, men fortsatt solgte de med fortjeneste.

Hvordan vet du det? Som markedsførings-stunt kan de meget godt ha solgt uten fortjeneste. Det kan også være slik at kjeden bak stasjonen sponser åpningen med rabattert pris for å skape interesse.

Jannmar skrev 21 minutter siden:

Og ulike differanser i utsalgspris på autodiesel og anleggsdiesel kan skyldes innkjøpsprisen, som varierer fra dag til dag. 

Ikke sikkert at stasjonen fikk fylt opp autodieseltanken på samme dag som anleggsdieseltanken.

Kven kveit?

Jada, mange muligheter.....

Men som nevnt tidligere i tråden fylte jeg for kr 16,- på fredag hos en lokal liten aktør. Pumpeprisen var denne dagen ca kr 22,- på de fleste marinaer. Ja, innkjøpsprisen kan nok variere, men jeg kan nok om markedskrefter til å fastslå at denne lille aktøren som jeg fylte hos har lavere innkjøpspris enn disse marinaene.

Men for all del, fortsett gjerne å finne argumenter for at avgiftsfri skal koste like mye som autodiesel.....

Kallethekid skrev 2 minutter siden:

Hvordan vet du det? Som markedsførings-stunt kan de meget godt ha solgt uten fortjeneste. Det kan også være slik at kjeden bak stasjonen sponser åpningen med rabattert pris for å skape interesse.

Igjen så er det selvsagt mange muligheter, men hvor sannsynlig er de?

Så ser jeg at du bor i Fredrikstad. Hvordan kan det ha seg at prisen i Fredrikstad alltid er billigere enn andre steder som f eks Tønsberg og Nøtterøy? 

Og hvordan kan det ha seg at denne lille lokale som jeg nevner overfor kan selge for kr 16,- samme dag som marinaene tar 22,-? 

Martine29 skrev 3 minutter siden:

Kanskje denne lille leverandøren fylte tanken sin for ei god stund siden og kanskje tjente han en god slump med penger allikevel. Verden vil bedras, er et passende uttrykk også på denne tråden... 

Vel, han er alltid mye billigere enn de andre. For en stund siden kostet dieselen hos han kr 14,-

Mitt poeng er mye i forhold til det du skrev i første innlegg i denne tråden. Der skriver du at du betalte nesten en krone mer for avgiftsfri. Da må vi kunne spørre om det skal være lov? For hvis det skal være lov så må man jo snarest slutte med avgiftsfri diesel, eller? 

Men hvordan skal vi båtfolk fronte dette "luksusproblem", Det er lett for oss alle å sitte og synse på ymse forum, men det blir lite gjennomslagskraft av dette. Vi får bare være glad for at vi bor i Norge. Det er mer synd i nyetablerte med barn og store lån om dagen. Det vi diskuterer her inne er bagateller. Det gledes til årets båtferie. God sommer folkens og god helse. 

Martine29 skrev 39 minutter siden:

Men hvordan skal vi båtfolk fronte dette "luksusproblem", Det er lett for oss alle å sitte og synse på ymse forum, men det blir lite gjennomslagskraft av dette. Vi får bare være glad for at vi bor i Norge. Det er mer synd i nyetablerte med barn og store lån om dagen. Det vi diskuterer her inne er bagateller. Det gledes til årets båtferie. God sommer folkens og god helse. 

Vet ikke om det er så veldig synd på de nyetablerte med store lån. Er man 30 år, har stor  enebolig, gift , 2 barm , hund , Audi stv  og Volvo 90 cx i garasjen  , hytte på fjellet og  en 34 dieselcruiser forstår nok de fleste som kan bruke en kalkulator at det kan være forbundet med stor risiko og er ikke bærekraftig livsførsel.

Kanskje det kan være årsaken til at bensinen nærmer seg 30 kr ltr og et beskjedent byggeprosjekt stiger med en halv million over '' natten''?

Er uenig i at dette er et luxusproblem Martine29.

Mangel på å lære seg å sette tæring etter næring vil jeg si. Og hvem har sviktet... Jo nemlig. Foreldregenerasjonen. Kjekt egentlig å kunne spore av sin egen tråd. Må jo underholde de som aldri kommer med noen innlegg her inne. Men takk for oppmerksomheten. Nå skal jeg bruke penga på drivstoff. God båt sommer. 

Fritaket for veibruksavgift er nok i utgangspunktet ikke tenkt for oss dieselfritidsbåtredere i det hele tatt.

Det er nok bare praktiske problemer med salg/kontroll og distribusjonsapparatet som gjør at vi kan nyte godt av dette som en ren "bonus".

Hadde nevne avgiftsfritak vært myntet på fritidsbåt, hadde det selvfølgelig vært det samme fritaket på bensin til fritidsbåt også.

Ugleseth skrev for 2 timer siden:

Vet ikke om det er så veldig synd på de nyetablerte med store lån.

Martine29 skrev 1 time siden:

Mangel på å lære seg å sette tæring etter næring vil jeg si.

Tror dere begge bør ta en tur ned fra den høye hesten.

På den tiden det tok for lønninger å doble seg, hadde boligprisene 6-doblet seg.

Det er en helt annen kostnad nå, i forhold til lønna, å skaffe seg en bolig, enn det var for "vår" generasjon.

(En skikkelig avsporing).

Tilbake til drivstoffpriser...............:

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 1 time siden:

Tror dere begge bør ta en tur ned fra den høye hesten.

På den tiden det tok for lønninger å doble seg, hadde boligprisene 6-doblet seg.

Det er en helt annen kostnad nå, i forhold til lønna, å skaffe seg en bolig, enn det var for "vår" generasjon.

(En skikkelig avsporing).

Tilbake til drivstoffpriser...............:

Ta en kikk i byggefeltene, i hytteområdene og i båthavnene så forstår du hva som ligger bak påstanden til de som må komme seg ned fra de høye hestene. Det har tatt av. Så spørs det hva som skjer hvis det går til helvete. For dette er trolig bare begynnelsen

Det er ganske frekt når en bensinstasjonene  grafser av avgiftsfritaket på farget diesel . Det skal tilfalle forbrukeren

Martine29 skrev for 4 timer siden:

Ja, dette er selvsagt et "luksusproblem", og vi er selvsagt svært så heldige at vi bor i Norge. Men det er kanskje på sin plass å minne om at det var du som startet denne tråden og klaget over at du betalte mer for avgiftsfri?

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Fritaket for veibruksavgift er nok i utgangspunktet ikke tenkt for oss dieselfritidsbåtredere i det hele tatt.

Det er nok bare praktiske problemer med salg/kontroll og distribusjonsapparatet som gjør at vi kan nyte godt av dette som en ren "bonus".

Hadde nevne avgiftsfritak vært myntet på fritidsbåt, hadde det selvfølgelig vært det samme fritaket på bensin til fritidsbåt også.

Det kan hende du har rett, men denne problemstillingen har vært oppe i Stortinget flere ganger. Det ble vel til og med bestemt en gang at man skulle ta bort dette fritaket for veibruksavgift for båter, men dette ble lagt bort igjen. Sånn sett kan vi i alle fall konkludere med at Stortinget ønsket at dette fritaket skulle fortsette. Selvsagt ville det ikke vært noe praktisk problem å ta bort dette. 

Det som er helt sikkert er at dette fritaket for veibruksavgift slett ikke ble innført for at bensinstasjoner og marinaer skulle øke sin fortjeneste.

finnmarken skrev for 2 timer siden:

men denne problemstillingen har vært oppe i Stortinget flere ganger. Det ble vel til og med bestemt en gang at man skulle ta bort dette fritaket for veibruksavgift for båter, men dette ble lagt bort igjen. Sånn sett kan vi i alle fall konkludere med at Stortinget ønsket at dette fritaket skulle fortsette. Selvsagt ville det ikke vært noe praktisk problem å ta bort dette. 

Det er ikke så selvsagt at det ikke ville være et praktisk problem. 

Marinaer måtte da ha en ekstra tank, altså 2 tanker. 1 for "avgiftsfri", og 1 for avgiftsbelagt, da både yrkes og fritidsbåter fyller i marinaer.

I alle fall er det slik at begge kategorier gjør det hos oss.

At det er slik at stortinget ønsker at det skal være fritak for diesel-fritidsbåter har jeg ingen tro på.

Hvorfor skulle de ønske det kun for dieselfritidsbåter, og da ikke også for bensinfritidsbåter?

Nei det er nok hvordan dette skal la seg gjøre rent praktisk, som er avgjørende for at vi fremdeles har "avgiftsfri" diesel til fritidsbåter. 

Jannmar skrev 41 minutter siden:

Det er ikke så selvsagt at det ikke ville være et praktisk problem. 

Marinaer måtte da ha en ekstra tank, altså 2 tanker. 1 for "avgiftsfri", og 1 for avgiftsbelagt, da både yrkes og fritidsbåter fyller i marinaer.

I alle fall er det slik at begge kategorier gjør det hos oss.

At det er slik at stortinget ønsker at det skal være fritak for diesel-fritidsbåter har jeg ingen tro på.

Hvorfor skulle de ønske det kun for dieselfritidsbåter, og da ikke også for bensinfritidsbåter?

Nei det er nok hvordan dette skal la seg gjøre rent praktisk, som er avgjørende for at vi fremdeles har "avgiftsfri" diesel til fritidsbåter. 

Dette er ingen problem å løse. Løses enkelt ved at yrkes båter får refundert avgift på samme måte som jeg får mva tilbake, om jeg har betalt mer enn jeg krever inn av mva. Yrkes fiskere får jo refundert co2 avgiften de også(muligvis ikke alt, men noe får de retur). Så å løse dette, er vel så enkelt som noe kan bli.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 4 timer siden:

Dette er ingen problem å løse. Løses enkelt ved at yrkes båter får refundert avgift på samme måte som jeg får mva tilbake, om jeg har betalt mer enn jeg krever inn av mva. Yrkes fiskere får jo refundert co2 avgiften de også(muligvis ikke alt, men noe får de retur). Så å løse dette, er vel så enkelt som noe kan bli.

Ja det er klart at med tilstrekkelige byråkratiske ordninger lar alt slikt seg ordne.

Det med co2- avgiften er langt mer omstendig enn mva i så henseende, og det samme ville det også blitt med veibruksavgiften. Så å trekke den slutningen at "å løse dette, er vel så enkelt som noe kan bli" er vel noe overdrevet.

Jeg tror fortsatt at et uønsket,utvidet og omfattende økende byråkrati, både for stat og utøvere, er hovedgrunnen til at ordningen er som den er.

Jeg kan ikke med min beste vilje finne noen annen vettug grunn til at "fritidsdiesel" får lov til å eksistere, og at "fritidsbensin" ikke er på tale å innføre.

Vi dieselfritidsbåteiere får ta det som en bonus, så lenge det varer.

Det eneste vi kan gjøre for å holde liv i denne ordningen, er å ikke stemme på feil parti ved stortingsvalg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...