Jump to content

Avgiftsfri diesel... Heia Norge.

Martine29

Recommended Posts

Okkaby skrev 22 minutter siden:

Nettopp lagt til kai i Sand(Suldal) ville sjekke prisen på diesel. 

Dette må være årets dyreste. Glad jeg har mer enn halvfulle tanker. For her kjøpes det faen meg ikke diesel.

IMG20220628131745.jpg

Var jo billig bensin og vanlig diesel da... (Billig i forhold til normalen om dagen riktig nok)

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Hei Okkaby. Ja det ble litt av ei tid du. Men ikke la vreden over disse ekstreme prisene gå utover gleden av å være i båten. Ta ei ekstra natt på gjesteplasser og kos dokker med en dyyr ankerdram. Det blir nesten billigere enn to timers båtkjøring. Bor kloss inntil skipsleden i Trondheimsfjorden og igår så jeg bare en "fritidsbåt" og det var kongeskipet Norge. Det er våre skattepenger som sponser diesel ombord der...

Okkaby skrev for 4 timer siden:

Nettopp lagt til kai i Sand(Suldal) ville sjekke prisen på diesel. 

Dette må være årets dyreste. Glad jeg har mer enn halvfulle tanker. For her kjøpes det faen meg ikke diesel.

IMG20220628131745.jpg

Er dette på en marina?

Det der er jo både latterlig og skammelig på en gang :confused:

finnmarken skrev 14 minutter siden:

Er dette på en marina?

Det der er jo både latterlig og skammelig på en gang :confused:

Ja dette er i Sand Båthavn. Har stander på kaia å stander på land i lag med autodiesel. Bilde er av kombi stander. Men var samme pris på kaia.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev On 28.6.2022 at 13.40:

Hei @Martine29

Nei da. Har toppet opp til under 20 andre dagen. Så var råd til en dunk med rødt på polet, bort i gata her. 

Men er like lite båter i Ryfylke som oppe hos deg. Tydelig at mange ikke tar seg råd i år.

Eller at de tar seg råd til en annen ferie nå som det er praktisk mulig.

Prisen på båtdieselen er vel noe av det jeg prioriterer minst når stemmeseddel skal velges.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Diesel har man i to varianter, med og uten avgift for veibruk. Man burde hatt samme muligheten når et gjelder bensin, for jeg synes det er urettferdig at vi som har bensinmotor til båten skal betale veibruksavgift for å bruke båten, mens elbilene ikke betaler denne avgiften til tross for at elbiler sliter mye mer på veiene enn det båten min gjør. Det  blir jo tross alt endel penger når ene båten bruker over 1000 liter bensin i året.

• 3 uker senere...

Hvis båten på bildet var hans, så er ikke det noen billig sak.

Er ikke sikker på om folk med båter til 1 mill++ er det Støre mente med "vanlige folk".

Forrige uke var det en stakkars Oslokar som hadde brukt 6000,- i diesel for å komme seg til Kragerø, katastrofe var ordet som ble brukt.

Hva er greia med disse utspillene? Er det medlidenhet de søker?

Er det å få poitikere til å "våkne opp"?

Båtfolk sitter allerede i glasshus, og burde ha vett nok holde kjeft om disse tingene. Spesielt når det er snakk om båtbruk til ferie.

Blir like smakløst som når hyttefolkene ba om strømstøtte i vinter.

For fiskere, fastboende på "den ytterste nøgne ø" o.s.v stiller det seg annerledes, for disse går det utover levdbrød ol.

Jeg synes naturligvis at drivstoffprisene er høye, og det merkes godt på lommeboka. Men jeg innser at jeg er av de heldogd som faktisk haf råd til båt.

Det sitter folk i norge som ikke engang tør drømme om å eie en båt, og knapt nok kan ta seg råd til ferie. Så jeg/vi har lite å klage over.

Det står i artikkelen at han har tatt turen fra vestlandet til sørlandet i flere år, så har burde jo vite hvor mange liter diesel som går med.

Da er det ikke spesielt avansert matematikk å regne seg til hva turen vil koste.

Når prisen pr.liter er dobbelt, blir kostnaden dobbel, ikke så overraskende.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Arne Henriksen skrev 2 minutter siden:

Jeg har hele tiden hatt som mål at jeg skal drikke øl for mer enn jeg fyller diesel når jeg er på tur.
Ser kun muligheter i dagens priser.  :cheers:

Om du har en gammel 8hk Sabb i båten blir det lite øl i sommer ????

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg har en TAMD41B i en halvplaner. Jeg holder meg til å fylle mer diesel enn jeg drikker øl, vanligvis... :giggle:

Nå er jeg heldig. Bor rett "i det" og har Sørlands-skjærgården bokstavelig talt innenfor oppvarming av motor.  Kjører jeg til nærmeste øyer er motoren på ca 40-50 C...

Så i år har vi hatt nær-ferie. Har kun fylt vann på eget bryggeanlegg for å si det slik. 

Hovedårsakene er dieselpris, og oppsøke varmt badevann. Nidelva har ca 21C i vannet mens ute på øyene er det ca 16C. Så da ligger vi i elva.

Diesel kostet på Marex i Sømskilen 19,80 sist jeg fylte.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 38 minutter siden:

Hovedårsakene er dieselpris, og oppsøke varmt badevann. Nidelva har ca 21C i vannet mens ute på øyene er det ca 16C. Så da ligger vi i elva.

Diesel kostet på Marex i Sømskilen 19,80 sist jeg fylte.

Nidelva er fantastisk ja! 

Skulle noen i området trenge bensin er Eydehavn XY kystens rimeligste 

Hilsen en på sommerbesøk i Arendal

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

En nabo i hjemmehavnen kom fra Strømstad og mente det der kostet nærmere 30,- SEK/l for diesel.

Ellers er jeg helt enig i @nomen. Ser jo ut til at også NRK har blitt et slikt mediesenter som skal profilere enhver som har en mening eller har opplevd ett eller annet som de selv mener er horrribelt, vanskelig, ugreit, irriterende og annet.

Kan ikke de skrive på fjesboka i stedet.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Da er 2,5 ukers båtferie overfor vår del. Vi har kjørt i den farten vi har hatt lyst til uten å tenke så mye økonomi. Det betyr lange transportetapper i 21 knop marsj og endel 5-7 knop strekk enten pga fartsgrenser, inn/ut av havn eller severdigheter langs ruten.

Status er ca 400 nm,  30 motortimer, 900 liter diesel forbrukt og med gjennomsnittspris 19,50 blir det totalt  rundt 17500kr.

Da er det bare å konstatere at denne dieselkostnaden knyttet til båtferie utgjør en beskjeden andel av vårt totale båtbudsjett pr år. 

...og så kan man jo leke med tanken på hva familien med to voksne og gutter på 13 og 15 kunne brukt på alternativ ferie i de 2,5 ukene?

nie skrev 6 minutter siden:

Da er 2,5 ukers båtferie overfor vår del. Vi har kjørt i den farten vi har hatt lyst til uten å tenke så mye økonomi. Det betyr lange transportetapper i 21 knop marsj og endel 5-7 knop strekk enten pga fartsgrenser, inn/ut av havn eller severdigheter langs ruten.

Status er ca 400 nm,  30 motortimer, 900 liter diesel forbrukt og med gjennomsnittspris 19,50 blir det totalt  rundt 17500kr.

Da er det bare å konstatere at denne dieselkostnaden knyttet til båtferie utgjør en beskjeden andel av vårt totale båtbudsjett pr år. 

...og så kan man jo leke med tanken på hva familien med to voksne og gutter på 13 og 15 kunne brukt på alternativ ferie i de 2,5 ukene?

900liter på 400 nm, det var ikke just noe økonomisk forbruk. Mer enn 2liter på nm. Kjøre du med bunn gass i 21?

På vår tur Son/Vrångö egner jeg med en dieselutgift på rundt 6000 kroner. Sammenlignet med hva andre har brukt er det jo lite, men sist år kom samme turen på 3000 kroner! Og sammenlignet med hva vi kommer til å ha betalt i havneavgifter (ligger kun i gjestehavner) for 3 måneder, er det jo ubetydelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Okkaby skrev 14 minutter siden:

900liter på 400 nm, det var ikke just noe økonomisk forbruk. Mer enn 2liter på nm. Kjøre du med bunn gass i 21?

Nei, men Viknes 1030 er en halvplaner og ligger vel opp mot 2,5l pr nm på marsjfart og mye av kjøringen er nok forflytning i marsjfart. 

I 6-7 knop går forbruket ned til godt under 1 l/nm. 

Poenget var vel heller ikke at dette var så fryktelig økonomisk. Heller at det ikke velter hele båtbudsjettet og at alternative ferier for vår familie fort kunne vært vesentlig dyrere.

Men det er nå oss...og ikke nødvendigvis overførbart til andre, enten man er enslig, pensjonist eller DINK.

Lars H. skrev 17 minutter siden:

På vår tur Son/Vrångö egner jeg med en dieselutgift på rundt 6000 kroner. Sammenlignet med hva andre har brukt er det jo lite, men sist år kom samme turen på 3000 kroner! Og sammenlignet med hva vi kommer til å ha betalt i havneavgifter (ligger kun i gjestehavner) for 3 måneder, er det jo ubetydelig.

Jeg må jo si at jeg er smått misunnelig på deg og dine årlige 3 mnd cruise. Skulle ønske jeg hadde samme mulighet men kanskje når/hvis jeg blir en dag pensjonist?.

Uansett så er vel begge våre regnestykker eksempler på at det fortsatt er fullt mulig å feriere i båt, både lenge og svært lenge, uten at den økte dieselprisen er avgjørende i det totale bildet.

Gleden ved å være i båten og feriere er iallfall så stor for oss at det skal mye til for at vi velger dette vekk. 

For mitt vedkommende er nødløsningen (hvis dieselprisen stiger videre) å starte med "7-knopping" også på transportetappene. Da er dieselkostnaden nede i 1/3 uten at det koster meg noe annet enn tid....

Arne Henriksen skrev On 20.7.2022 at 7.18:

Jeg har hele tiden hatt som mål at jeg skal drikke øl for mer enn jeg fyller diesel når jeg er på tur.
Ser kun muligheter i dagens priser.  :cheers:

Jeg bruker kredittkort når jeg fyller diesel fordi kortet gir en rabatt. I normalår finansierer denne rabatten akkurat forbruket av øl mens jeg er på tur. Med doblet dieselpris blir det dobbelt så mye rabatt. Så sålangt har utfordringen med dieselprisene vært at jeg er nødt til å drikke dobbelt så mye øl. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...