Jump to content

Elektrisk Minn Kota som går altfor sakte

Mastiff

Recommended Posts

Min far har en minitreseiler på 14 fot som han drar på trebåtfestivaler og seiler rundt på Nordfjorden med. Han har en Minn Kota Riptide 55 i den, som ble kjøpt brukt for tre år siden. Den er produsert i 2014, men har fungert helt perfekt fram til for et par uker siden. Da begynte den plutselig å gå på ekstremt sakte fart. Gasshåndtaket varierer fremdeles farten på den, men den går fra stillestående via så vidt rundt og gradvis opp til det som må ha vært omtrent det sakteste den kunne gå før. Det er ikke batteriene (to 110 aH AGM-batterier), og det er heller ikke kablingen. Vi koblet til en billigmotor som han hadde liggende, og den fungerte som den skulle. Propellen går også ganske fritt rundt, så det er ikke noe som sitter inni den, så vidt jeg kan forstå. Det skjedde helt plutselig, fra han la den ved brygga den ene dagen og til han skulle ut med den noen dager senere. Det tyder jo heller ikke på at det er noe som har satt seg i propellen, men mer at det er en elektrisk feil.

Den billigmotoren ser fæl ut, og den holder på å ruste i stykker i motorkapselen (tydeligvis ikke beregnet på saltvann). Så det må være enten å fikse Minn Kotaen eller å kjøpe noe tilsvarende nytt, med garanti. Er det noen som helst sjanse for å få fikset denne til en pris som kan lønne seg? Jeg vet ikke om noen forhandlere i nærheten, men de skal vel uansett ha et par tusen for å se på den og si: "Hm...den lønner seg neppe å reparere." 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...