Jump to content

Hvilket solcelleoppsett til 24V anlegg bør jeg velge?

fernanda

Recommended Posts

Hei.

Spenningen ombord er på 24V og jeg ønsker å oppgradere til et semifleksibelt solcellepanel som jeg kan flytte rundt i følge med sola.
Dessverre leverer ikke de fleste panelene jeg har funnet høy nok spenning til å drives på 24V anlegg og jeg er ikke interessert i 2 paneler koblet i serie. 

Har kikket litt på  Wattstunde WS190EFX-HV  og Victron MPPT 75/15 BT, som ser ut til å skulle kunne fungere bra, men jeg finner ingen leverandør av dette WS 190EFX-HV panelet i Norge.... 

Har noen av dere tips eller erfaringer til hvilke andre muligheter som finnes, f.eks. andre paneler eller løsninger jeg kan bruke?
Et stort pluss om jeg kan kjøpe det her i Norge, så jeg kanskje rekker å ha det på plass før ferien...

Takk for svar

Fernanda 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hvorfor ikke to paneler i serie? Jeg har 2 paneler på 110W i serie på mitt 12volt anlegg, fungerer utmerket, spesielt ved lite lys. regulatoren må selvfølgelig tåle 2 x 20volt inn. Et panel for 24 volt er jo bare 2 stk 12volt paneler koblet i serie på en og samme fysise plate.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars, takk for svar?

Jeg vil ha panelet løst for å kunne flytte det rundt etter sola, og da blir det vel enklere med 1 panel?

Er redd 2 panel fort kan bli mye styr. 

Hadde de skullet vært fastmonterte er det jo noe annet...

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...