fernanda Startet 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2022 Hei. Spenningen ombord er på 24V og jeg ønsker å oppgradere til et semifleksibelt solcellepanel som jeg kan flytte rundt i følge med sola. Dessverre leverer ikke de fleste panelene jeg har funnet høy nok spenning til å drives på 24V anlegg og jeg er ikke interessert i 2 paneler koblet i serie. Har kikket litt på Wattstunde WS190EFX-HV og Victron MPPT 75/15 BT, som ser ut til å skulle kunne fungere bra, men jeg finner ingen leverandør av dette WS 190EFX-HV panelet i Norge.... Har noen av dere tips eller erfaringer til hvilke andre muligheter som finnes, f.eks. andre paneler eller løsninger jeg kan bruke? Et stort pluss om jeg kan kjøpe det her i Norge, så jeg kanskje rekker å ha det på plass før ferien... Takk for svar Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 (redigert) Hvorfor ikke to paneler i serie? Jeg har 2 paneler på 110W i serie på mitt 12volt anlegg, fungerer utmerket, spesielt ved lite lys. regulatoren må selvfølgelig tåle 2 x 20volt inn. Et panel for 24 volt er jo bare 2 stk 12volt paneler koblet i serie på en og samme fysise plate. Redigert 26.Juni.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fernanda Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Hei Lars, takk for svar? Jeg vil ha panelet løst for å kunne flytte det rundt etter sola, og da blir det vel enklere med 1 panel? Er redd 2 panel fort kan bli mye styr. Hadde de skullet vært fastmonterte er det jo noe annet... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Fenris Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Google solcelle og 24v kommer det forslag frem. ( som er dyre ). Jeg vurderer selv 2 stk i serie eksempel https://www.marineshop.no/wattstunde/138289/wattstunde-24v-marine-solcellepanel-140w-fleksibelt-1190x670x4mm Sitér dette innlegget Link to post
playball Svart 27.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2022 Du kan også bruke en boost controller. https://genasun.eu/collections/genasun-boost-mppts Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.