Jump to content

BB11 Honduras Reparasjon

BB11

Recommended Posts

Jeg har en BB11 Honduras mahogni seiler som har noen skadde bord. 1 bord må skiftes, samt andre side har noen hull, disse kan kanskje repareres/sparkles?
jeg trenger noen tips til hvordan jeg skal gjøre dette, eller evt betale noen for å gjøre det. 
har tilgang på bra snekkerverksted med nivå høvling, kutting, fres med mer.
Båten er klinket.
Noen som har erfaring med dette, eller kjenner noen jeg kan kontakte?
båten befinner seg i Heim Kommune.  
Salg kan også vurderes ved riktig bud. har helt ny mast og seil til den.
Redigert av BB11 (see edit history)
BB11 skrev for 2 timer siden:

Båten er klinket.

BB11 med klinkede bord? Skulle veldig gjerne likt å se bilder av det, har kun vært borti BB11’er med skrudde bord (forsenkede messingskruer med limt propp). 

Å få tak i skikkelig hondurasmahogni kan nok by på utfordringer, men heldigvis finnes det lignende alternativer. Om du vil/bør gjøre reparasjonen selv eller ikke er litt avhengig av hvor stor bue det er på skroget der du ønsker skifte bord. Mot baugen og raua kan det skiftes ut forholdsvis rette stykker av bordene på en grei måte, og ikke sikkert det er nødvendig å skifte bordene i sin helhet (bilder av skadene, både nærme og oversiktsbilder sier mye?). Befinner de skadete bordene seg på buede steder på skroget kan det være en fordel å kontakte et båtbyggeri for hjelp, BB11 er ikke den enkleste båten å skifte bord på og få pen, rett og slett på grunn av måten den ble bygget. Og når man da skal ta hensyn til dette og i tillegg trenger steaming (mykgjøring) av bordene er gjerne dette mer for folk som har gjort slikt før og har erfaring. Mahogni er et forholdsvis «sprøtt» treslag som kan være noe utfordrende å bøye om man ikke er varsom (det er ikke bare på grunn av mahognimangel at enkelte kravellbygde klassikere har blitt fikset opp med furu og så hvitmalt etterpå).

BB11 ble opprinnelig bygget på det man nærmest kan kalle «samlebåndsproduksjon». Bordene ble skåret ut etter maler for hvert bord, og så ble de frest konvekse i overkant og konkave i underkant. Dermed passer bordene godt sammen, blir tett og byggeprosessen (på jigg) gikk raskt for seg. Bakdelen med denne metoden er at det kan være utfordrende å skifte bord og få det pent og tett da disse ikke har lignende anleggsflate mellom bordene som tradisjonelle kravellbygde båter. Jeg har skiftet noen bord på BB11’er, både i baugen og midt på skroget. Skal innrømme det at av alle båttypene jeg har jobbet med var nok BB11’en en av de mer utfordrende å få fint og tett resultat på. Ikke umulig, men tidkrevende.

Som nevnt tidligere, har du bilder av båten, både oversiktsbilder og nærbilder av skadene er det lettere å kunne komme med noen vettuge råd videre? BB11 er en veldig kjekk båt å seile, fint om den blir tatt vare på til glede for deg og framtidige generasjoner.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...