Jump to content

Raymarine - Mister GPS signal - merkelig problem

Crstffer

Recommended Posts

Jeg har ett merkelig problem med mine Raymarine instrumenter (ST60+, ST60, E80) fra 2006. Når instrumentene har vært slått av en god stund (12~24 timer), så virker ikke instrumentene som får inn GPS signal (inklusive graphic, st60+, kartplotter og GPS) som de skal. Akkurat som de får ett feilsignal som gjør de blir ikke responsive. For å få de til å fungere, så må jeg dra ut gul kontakt i seatalk i ett av instrumentene (seatalk kabel er blitt splittet i tre separate ledninger, gul, rød og svart). Etter jeg drar ut gul kontakt, så setter jeg den inn igjen og skrur av strømmen til instrumentene. Når jeg nå skrur alt på igjen, så virker det helt fint. Dette er helt konsistent hver gang. Jeg mistenkte lenge dårlig kabel, men siden alt funger fint sålenge instrumentene ikke er skrudd av for lenge, så tyder det på noe annet. 

E80 har vel ikke innebygget GPS og krever en «aktiv» antenne med innebygget GPS. Hvis den er fra 2006, er det stor sannsynlighet for at batteriet i antennen er tomt for strøm. Det gjør at antennen ikke husker hvor den sist var når man slår av, og den bruker derfor svært lang tid på å få gps signaler. S60+ instrumentene bruker bl.annet SOG via Seatalk (NMEA 0183) for å beregne F.eks true wind. Så det er ikke unaturlig at de «henger» hvis det antennen bruker tid på å gi fix til kartplotteren. 

Disse to trådene vil gi deg litt mer kjøtt på beinet hvis du leser igjennom de. 

Hvordan erstatte gammel antenne med ny:

https://baatplassen.no/i/topic/165267-raymarine-c120-oppgradere-gps-antenne-til-rs150-hvordan-koble/

Hvordan bytte batteri på gammel Raymarine antenne:

https://baatplassen.no/i/topic/165408-diy-lage-brakett-til-raymarine-c70/

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Jeg kan la instrumentene være på i timesvis uten at problemet løser seg. Det kan virke som om det er et fravær av gps signal, altså ikke bare mangel på gps fix. Kun hvis jeg følger rutinen som beskrevet i åpnsingstråden så fungerer det igjen. Jeg byttet også batteri i antenna ifbm feilsøking, men det gjorde ingen forskjell. 

Enig i at det fremstår som et veldig rart problem. 
Min erfaring er at når utstyret har vært av en stund, så bruker eldre antenner som RS120 og RS125 lengre tid på å sende GPS signal, enn om de bare har vært av en kort stund (Dette til tross for at de har godt batteri) 

Hvis så er tilfelle hos deg også, så kan det jo hende at det er denne forsinkelsen som gjør at utstyret blir hengende hvis gps signalet kommer for seint og derfor hekter seg på igjen når de får en reset av signalet.

Ellers må jeg si at jeg er meget fornøyd med oppgradering til RS150 med Seatalk konverteringsskinne. Her kommer fix i løpet av sekunder og dette selv om antennen midlertidig er plassert innvendig i styrhuset. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Fikk tak i Christoffer Thoresen (fra tidligere CT marine) som ga meg litt veiledning. Han trodde kanskje det kunne være ett problem med strømforsyningen. Jeg har en Seatalk konverteringsskinne med egen strømforsyning og det kan være en utfordring med flere strømforsyninger på samme system. 

Crstffer skrev for 2 timer siden:

Jeg har en Seatalk konverteringsskinne med egen strømforsyning og det kan være en utfordring med flere strømforsyninger på samme system. 

Hvis du leser den tråden som jeg linket til tidligere:

https://baatplassen.no/i/topic/165267-raymarine-c120-oppgradere-gps-antenne-til-rs150-hvordan-koble/

så har jeg skrevet om problematikken med dobbel strømforsyning der, og også utførlig testet det.

Enten så forsyner man Seatalk1 komponentene med egen strømforsyning på konverteringsskinnen, eller så lar man f.eks plotter forsyne komponentene, men ikke begge samtidig. Det er godt omhandlet i tråden.

D5L

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...