Jump to content

Babord motor har ett høyere drivstoff forbruk enn styrbord motor

Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg har hatt misstanke en stund om at babord motor har ett noe høyere forbruk enn styrbord. Nå i helgen fikk jeg det bekreftet (om tankmåler er riktig da)

Når vi er på tur, så er jeg nøye med å ha helt likt turtall på begge motorer.

Hadde en tur på 125nm og fylte begge tankene propp fulle. Når jeg kom frem, så var det tydelig forskjell på måleren mellom tankene.

Nå rakk jeg ikke å fylle tankene for å sjekke hvor mye forskjell, men jeg har som regel måtte fylle noe mer på babord tank. Tankene er på 550l og pleier å fylle når jeg har brukt ca 150 liter.

Babord motor ryker litt mer når jeg starter dem og de er kalde. Ingen av motorene har noe oljeforbruk, bare så det er sagt.

Spørsmålet er vel da om det er dysene jeg bør sjekke først og fremst, eller er det andre ting jeg bør sjekke først?

Dette er da Hino motorer 6,4L 225hk.

Mvh, Roger

Å måle forbruk på tankmåler blir litt diffust. må nok ha gjennomstrømningsmåler om man skal få det nøyaktig. På friske motorer bør det ikke være noe vesentlig forskjell

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har du sjekket om returen fra motorene går til hver sin tank, eller om man rett og slett har koplet dem sammen og ført dem til styrbord tank?

Om en motor får mer diesel enn den andre bør den også gå fortere. Jeg ville ha sjekket med en optisk turteller om begge turtellerene viser rett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den enkleste måten å sjekke om forbruket er ulikt, må jo være å se hvor mye du fyller på tankene. Tankmålere bør det også være mulig å stole på, men de får du sjekket ved å se hvor mye du får fylt på hver tank. Har selv en nyere VW der jeg kjører 20 mil før nåla på tankmåler flytter seg fra full tank.

tilplan skrev for 9 timer siden:

Den enkleste måten å sjekke om forbruket er ulikt, må jo være å se hvor mye du fyller på tankene. Tankmålere bør det også være mulig å stole på, men de får du sjekket ved å se hvor mye du får fylt på hver tank. Har selv en nyere VW der jeg kjører 20 mil før nåla på tankmåler flytter seg fra full tank.

Jepp, jeg skal gjøre dette på neste fylling. For begge var helt fulle når jeg tok turen fra Bamble til Mandal...

Hvilken av motorene lader forbruksbanken?

Lagt til:

To motorer, da går propellene hver sin vei? Er det nøyaktig samme utveksling på girkassene begge veier?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Gabi skrev for 7 timer siden:

Er tankene koplet sammen på noe vis? Eller er de 100% separate, en for hver motor?

De er ikke koblet sammen. Men jeg har kraner på dem, slik at jeg kan bestemme hvilken tank jeg skal ta fra om jeg ønsker det.

Brigg skrev for 7 timer siden:

Hvilken av motorene lader forbruksbanken?

Lagt til:

To motorer, da går propellene hver sin vei? Er det nøyaktig samme utveksling på girkassene begge veier?

Det er styrbord motor som lader forbruk. Babord lader start og trøster batterier.

Ja, samme utveksling. Men styrbord gir er en R kasse.

Dreamer skrev for 5 timer siden:

Andre forbrukere på BB tank, for eksempel dieselvarmer?

De tre dieselvarmerene går på BB tank. Men de har ikke vært i bruk siden vinteren. Generatoren har jeg koblet ut, så da er det nok ikke noe mer som går fra tankene.

Som jeg skriver, så ryker det med fra BB motor frem til den er varm. Så om det kan ha en sammenheng med dyser som lekker eller gir for mye, har vært tanken min.

Er mitt i en flytte prosess der vi flytter fra Bamble til Mandal. Så går nok ett par uker før jeg får vært nede i båten igjen og får fylt opp tankene. Blir neppe noe "båtlov" før det har kommet litt på stell i det nye huset om jeg kjenner konemor rett :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...