Ingper
Någon som upplevt någon nackdel/problem med att koppla ur denna "Air Heater" ?
Någon som fått larm/felrapport från elektroniken efter att den kopplats ur ?
------------------
Bakgrund:
Denna motor har ju glödstift som värmer insugsluften. Men förutom att vara inkopplade före kallstarter vid låga temperaturer (dvs under +10-15°C) så är de alltid påslagna i 3 min efter start oavsett utetemperatur - om själva motorn inte redan är varm. Jag tror det är för att motorn snabbt måste få upp insugstemperaturen för att uppfylla något avgaskrav.
Men denna "snabbuppvärmning" drar uppåt 100-150A från startbatterierna. Och detta precis när man startat motorn, f eks för att köra ut från hamnplatsen och kanske vill använda bogpropeller, ankarspel och annat. Och då är batterierna redan hårt belastade och generatorn lämnar redan allt vad den orkar.
På vår förra båt (med 6LPA-STP2) kopplade jag ur kontaktdonet, och sedan slapp jag denna otroliga strömförbrukning. Men den motorn hade ingen ECU/övervakningselektronik.
På nuvarande 6LY-440 (2021 års modell) har jag nu tagit bort 250A-säkringen till "Air Heater" som sitter bakom kåpan på motorns vänstersida, och motorn startar och går precis som innan. Inget belastar efter start (generatorn får ström över och laddar direkt). Så det verkar fungera, men jag har inte provat så mycket än.