Jump to content

Yanmar 4JH-DTE mistet motorkraft

Vitalijus

Recommended Posts

Hei.  Har problemer med motor. Etter start avgir motoren mye hvit røyk.  Og når den blir på marsj kommer svart røyk ut.  Motoren produserer bare 50 % av mulige omdreininger.  Og drivstofforbruket øker.  Jeg la merke til at det ingen drivstoff i returrør på drivstoffsdyser.  Selv om det pleide å være mye.  Har ingen anelse det er problem er eller nei?  Det jeg gjorde med motoren... byttet kompresjonsringene, gjorde sliping på motorhodet på nytt, installerte nye ventiler og justerte dem.  Turbinen var under restaurering.  Har sjekket høytrykkspumpen.  Trykk er OK.  Sjekket alle dyser.  Trykk er OK og det samme på alle dyser.  Hvem vet hva problemet er - hjelp.  Tusen hjertelig  på forhånd

Vitalijus skrev for 9 timer siden:

Det jeg gjorde med motoren... byttet kompresjonsringene, gjorde sliping på motorhodet på nytt, installerte nye ventiler og justerte dem.  Turbinen var under restaurering.  Har sjekket høytrykkspumpen.  Trykk er OK.  Sjekket alle dyser.  Trykk er OK og det samme på alle dyser.

Gjorde du dette før eller etter at du fikk problemene med redusert effekt på motor ? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Opplever nesten hvert år på min 4jh-dte at turboen kan sette seg over vinteren. Mye gammel morro av saltvann og liknende som får turbinen på eksossiden til å sette seg fast. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men jeg tar bare av luftfilterboksen og dytter pent på turbinen på luftsiden med fingrene, så løsner det igjen. Har aldri hatt noe problemer med dette videre ut i sesongen. Kan være lurt å ta av turboen i ny og ne for å "rense" den på eksossiden. Ikke spray noe inn på luftsiden som jeg har hørt flere si. Det er på eksossiden det skal sprayes, det er jo tross alt der det setter seg.

Takk for rådet.
 Turboen er allerede sendt til restaurering.
 Men jeg ønsker fortsatt å få informasjon om drivstoffsdyser.  Hvorfor renner det ikke drivstoff fra dyser eller må de repareres?
 Selv om de ble sjekket og jeg fikk svar at de er į bra stand.
 Kanskje noen har en slik motor og kan ta ut en titt på drivstoffslangen og si  meg hvor mye som renner?

TheodorKK skrev On 1.7.2022 at 8.39:

Opplever nesten hvert år på min 4jh-dte at turboen kan sette seg over vinteren. Mye gammel morro av saltvann og liknende som får turbinen på eksossiden til å sette seg fast. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men jeg tar bare av luftfilterboksen og dytter pent på turbinen på luftsiden med fingrene, så løsner det igjen. Har aldri hatt noe problemer med dette videre ut i sesongen. Kan være lurt å ta av turboen i ny og ne for å "rense" den på eksossiden. Ikke spray noe inn på luftsiden som jeg har hørt flere si. Det er på eksossiden det skal sprayes, det er jo tross alt der det setter seg.

Jeg har samme motor, men opplever aldri dette. Men nå er jeg flink til å kjøre motoren "hardt" når den er varm. Dette må gjøres ihht til manualen for å holde turboen rein. Ser ut i fra historikk fra forrige eier at han byttet turbo i 2013. Antageligvis pga daukjøring.

Vitalijus skrev On 1.7.2022 at 18.58:

Takk for rådet.
 Turboen er allerede sendt til restaurering.
 Men jeg ønsker fortsatt å få informasjon om drivstoffsdyser.  Hvorfor renner det ikke drivstoff fra dyser eller må de repareres?
 Selv om de ble sjekket og jeg fikk svar at de er į bra stand.
 Kanskje noen har en slik motor og kan ta ut en titt på drivstoffslangen og si  meg hvor mye som renner?

Altså, renner det ikke diesel fra returslangen når motoren går?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...