Rune.f
Her ett tips til dere som er mye bedre enn å bruke vanlige "treskruer" når ting skal festes i båten.
Jeg skulle kjøpe konsoll til en nylig kjøpt Pioner 15 som jeg kjøpte til garn/linefiske + litt dorging når jeg bare vil ta en snartur.
Orginal konsoll med styrekabel og linkstag mm endte på ca 13000kr, kjøpte derfor isteden en pent brukt komplett Terhi styrekonsoll med ratt/snekke og styrekabel i rett lengde for 1500kr, linkstaget ble kjøpt fra BT for 499kr, endte da opp på 2000kr for komplett montert konsoll, synes også selv det ble ganske pent.
Så til måten å feste dette på en bedre måte enn det som er vanlig.....se bilder av "løsgjengene" som fungere omtrent som en poppnagl, borr ett veldig nøyaktig hull, trykk inn løsgjengen å bruk tangen for å låse den fast (løsgjengene har ett parti som utvider seg å låser mens gjengepartiet forblir perfekt), du sitter da igjen med gode gjenger for feks M6 skruer, mye bedre enn en vanlig grovgjenget "treskrue".
Jeg bruker i tillegg Tec7 for å fylle ut alle tomrom slik att anleggsflaten fylles opp 100%, blir dermed mye stødigere å dessuten liming i tillegg, drar til slutt av overflødig Tec7 med fingeren for så å glatte til overgangene med fuktig finger.
( Jeg bruker spytt på fingeren når det jevnes ut, om det må has på mer Tec7 etterpå hefter den selv om det er fuktig av spytt noe som ikke går om du bruker Zalo eller olje for å glatte til med )
Overflødig "søl" vaskes til slutt om nødvendig rent med Tynner/ Aceton avhengig av underlag.
Håper bildene forklarer fremgangsmåten :)
La også med ett eksempel til, festet downrigg festet på samme måte.