Jump to content

Valgets kvaler, på valg av ny båt. Bella falcon 26 eller NB 820?


Bjarne R

Recommended Posts

Vi har planer om å kjøpe ny båt max 450 tusen, og valgene er pr nå:

Bella falcon 26/ kad32/170hk eller ad41p. 

NB 820 kad32/159hk.

Vi ønsker en båt som er forholdsvis rimelig i drift (ca1 liter pr nautisk mil) derfor er disse valgt med drev. Båten skal brukes for å komme seg til sommerhuset, og avstand er ca 22/24 nautisk mil. Dette er på ytre helgeland, så den bør være en god i sjøen. Og ønsket marsj fart med 2 voksne er ca 18+ knop. Noen som ønsker å dele erfaring med disse båtene og motorene hadde det vært fint. 

Redigert av Bjarne R (see edit history)
Link to post

2 temmelig ulike båter i karakter.   Bella Falcon er 2.60 bred, skrog med dyp v-bunn.   "kjøremaskin".    Men i større sjø og med en tung diesel i hekken så blir planingsterskelen merkbar ut fra erfaringer jeg har lest her.   Den moderate bredden som gjør at skroget går godt i sjøen gjør jo også at båten føles trangere enn andre båter på samme lengde.   

 

NB'en har jeg kun vært med i i akselversjon.   Med 3 meter bredde så vil nok den føles en god del romsligere enn Bellaen. 

 

Bjarne R skrev for 15 timer siden:

Vi ønsker en båt som er forholdsvis rimelig i drift (ca1 liter pr nautisk mil) derfor er disse valgt med drev.

 

Husk at driftskostnader også innbefatter vedlikehold av motor/drev.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Bjarne R skrev for 4 timer siden:

Ivar, viktige poenger du kommer med. Har også tenkt på disse punktene selv, men er fortsatt usikker på hva vi bør velge aksel/drev. Noen som vet drivstoff forbruk og marsj fart(2/4 voksne) til NB 820 184 hk med aksling? 

På marsj fart vil jeg tro du ligger en plass mellom 20 og 25 liter. Har selv en NB 840 med 250hk og jeg masjer på 23kn med et forbruk på rundt 33 liter

Link to post

Jeg har forøvrig drev på båten. Valgte drev grunnet fart, forbruk og manaurering. Jeg skrur selv, og tar av drevet hver gang jeg har den på land for å kontrollere og bytte de som eventuelt må/skal byttes. Går du for strak aksling, blir det noe mindre ettersyn og vedlikehold. Men du mister også noen fordeler. 

Link to post

Skjærgårdsdram, jeg også skrur for det meste selv. Og tror også at jeg kan lære meg å få tatt vedlikehold på drevet og nødvendig reparasjoner. Har i alle år vært trofast med å "bare" skal ha aksling, men har pga at båt med drev har noe lavere drivstoff forbruk, lettere å manaurere osv. Jeg tror ikke prisen på drivstoff vil gå ned til fjorårets pris(12 kr)  derfor er drev båt et alternativ. 

Link to post

Bare husk et nytt drev koster MYE mer enn et gir, om det blir havari. Å etter en goe del år på diverse forum, så er gjen gangeren at gamle drev, gir betydelig mere problemer enn et gir å aksel.  En ting er at en kan fikse/montere sjøl. Men skal det kjøpes nytt, så hjelper det lite. Å mange av disse eldre båter med gamle utslitte 290 drev, er tikkende utgift bomber.

Å har det virkelig så mye å si om båten går 20 eller 25knop?

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 7 timer siden:

Bare husk et nytt drev koster MYE mer enn et gir, om det blir havari. Å etter en goe del år på diverse forum, så er gjen gangeren at gamle drev, gir betydelig mere problemer enn et gir å aksel.  En ting er at en kan fikse/montere sjøl. Men skal det kjøpes nytt, så hjelper det lite. Å mange av disse eldre båter med gamle utslitte 290 drev, er tikkende utgift bomber.

Å har det virkelig så mye å si om båten går 20 eller 25knop?

 

Er enig i at jeg hadde vert litt skeptisk til et eldre drev, der det kanskje har vert mange eiere, og en ikke aner hvordan det har blitt brukt. Men et drev trenger ikke å være mindre holbart en noe annet. Vet selv om folk som har hat 290 drev i over 25 år og ikke hatt noe problemer ut over vanlig skjekk og vedlikehold. Bruk og stell har selvfølgelig mye å si. Personlig liker jeg best drev med con clutch, de er enkle å bytte dersom det skulle bli noe, samt at de fjerner mye moment fra motoren til tannjul under inkobling av gir. Jeg har hatt både drev båter og med strak aksling. Har hatt volvo drev og pr nå har jeg mercruiser bravo 3x. Volvo syntes jeg er enklere å skru på. Hva som er best vet jeg ikke. Aldri vert borti problemer med noen. Må innrømme, at jeg passer mer på drevbåtene en jeg har gjort med strak aksling. Begge deler har jeg liggende på skjøen hele året. Slipper 1-2 ganger årlig for kontroll. Får desverre ikke i pose og sekk med noen av delene. En må bare veie opp, hva en helst vil ha selv. Hvilke fordeler en foretrekker.

Link to post

Av disse ville jeg hatt NB820 med aksling og stor motor. Men det er til mitt bruk og mine preferanser. Jeg liker ikke at drevet kan gå i stykker av å få fiskescene eller ålegress i propellene. Det er ikke forenlig med mitt bruk. Jeg liker heller ikke usikkerheten med drev mtp hva som kan dukke opp på årlig service. 

 

Denne NB 820 med 222 hk Yanmar med aksling til 439000 er nok mitt førstevalg per nå, av de båtene du nevner.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=186512764

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr
Rettet fakta (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Grand Banks jr, den du nevner skriver selger at bruker ca 25l i timen på marsj fart 17/18 knop. Den med 185 hk på finn.no oppgir selger 17 knop marsj og 18/20 liter i timen. Har en kompis med NB 870 og 222 hk, mars ca 16/18 og 1.5/1.7 liter pr nautisk mil. No er jo den ca 1000 tyngre, så det er vel naturlig. Og hanto1 det synes jeg det hørtes høyt ut, men hvis båten er full lastet og familie 4 så er vel det også ganske greit. 

Link to post
Bjarne R skrev 53 minutter siden:

Det stemmer sikkert at NB 870 ferie lastet båt bruker den mengde med diesel. Kompis og jeg snakket vel kanskje ikke om ferie lastet båt, men kanskje for helge turer. Men skjønner at flere  snakker ned drivstoff forbruk, når båten skal selges, men det er veldig kanskje normalt. 

Når båt skal selges å legges ut på finn. Så har de nesten alltid på mirakuløst vis, halvert drivstoff forbruk over natta. Så ville ikke tatt det som oppgis i annonsen så veldig seriøst.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...