Jump to content

Sharrow-propell - Noen erfaringer?

Fritt

Recommended Posts

Sharrow Marine har designet en propell som skal gi mindre tipp-virvler, og derfor mindre drag, og større framdrift per rotasjon. De påstår at at propellen kan gi opp til 36% økt driftstoffeffektivitet mellom 2400-4000 rpm, høyere topphastighet, mindre vibrasjoner og lyd og så videre. https://www.sharrowmarine.com/sharrow-propeller

Dette høres jo kjempeflott ut, men er det sant? Er det noen som har prøvd disse?

Sharrow+Propeller+Custom+Inbaord.jpg

Har sett noen testvideoer på youtube og lest flere tester, der disse propellene tilsynelatende gjør det like bra som, og av og til bedre enn, tradisjonelle propeller. Men prisen er ganske så avskrekkende foreløpig.

Spennende er det uansett.

Trond123 skrev 35 minutter siden:

Men prisen er ganske så avskrekkende foreløpig

Tenker det har en viss innvirkning på utbredelsen ja :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

8 minutes ago, ivar said:

Tipper de er mer sensetive for ødeleggelser om man skulle kjøre på noe i sjøen eller ta nedi. sikkert mye mer komplisert å repparere ihvertfal!  For litt tyngre båter som ikke er små lette eller katamaraner, vil jeg tro forskjellene vil utjevne seg mere.

Hadde vært spennende å testet dette på f.eks en Hyfrolift med steppede skrog!  Etter som jeg aldri har hørt om disse så vil det vel trolig ikke bli noen success. Da hadde nok de fleste high end båtprodusenter allerede hatt dette!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 2 minutter siden:

Tipper de er mer sensetive for ødeleggelser om man skulle kjøre på noe i sjøen eller ta nedi. sikkert mye mer komplisert å repparere ihvertfal!  For litt tyngre båter som ikke er små lette eller katamaraner, vil jeg tro forskjellene vil utjevne seg mere.

Hadde vært spennende å testet dette på f.eks en Hyfrolift med steppede skrog!  Etter som jeg aldri har hørt om disse så vil det vel trolig ikke bli noen success. Da hadde nok de fleste high end båtprodusenter allerede hatt dette!

Tekniske gjennombrudd tar tid. Ingen grunn for "high end båtprodusenter" å bruke ekstra penger på bedre teknologi hvis ikke kundene etterspør dette. Og det gjør de ikke om de ikke kjenner til produktet.

På høy tid at propellene utvikles, de har sett for like ut for lenge. Tror dette kan bli en spennende teknologi.

Kostnaden kommer nok ned når produksjonsmengden går opp.

On 6/28/2022 at 12:14 PM, ivar said:

Ser de reklamerer med 16-36% redusert drivstofforbruk. Og den ser ut til koste rundt $5000. Hvis dette stemmer vil det ikke ta meg mange sensonger å spare inn den utgiften. 

Men det forutsetter at propellen faktisk leverer de fordelene de reklamerer med.. 

De er testet opp og ned på små og store båter med gode resultater. 

Den store besparelsen ligger vist nok i mangel av propell-tupp, som skaper turbulens og kavitasjon. 

Mye mindre støy og mindre forbruk, og på plan ved ca 1000rpm lavere på den ene testen jeg så. 

Prisen er veldig avskrekkende, men dette er pga de er "håndlaget" for hver båt. Det var en artikkel som sa de skulle komme med en "folkemodel" som skulle produseres ved støping, og ikke fresing. Dette reduserte prisen til ca 2000usd. Fortsatt sykt dyrt for påhengs. 

Ellers så jeg nå at de reklamerer for at over 100 båtleverandører sammarabeider med Yamaha slik at dette kan leveres som standard fra fabrikk. 

Jeg har merket meg at det de skryter av er relatert til turtall, og de testene jeg har sett så har de alltid en høyere pitch/stigning på sharrow enn den tradisjonelle propellen. Og da vil du få en lavere toppfart, lavere forbruk ved samme fart og tilsynelatende økt effekt ved samme fart. Fordi du har lavere turtall ved samme hastighet.

Som du også ville fått med å øke stigningen...på en tradisjonell propell. Så ikke veldig imponert.

Jeg har blitt tilsendt rapporter etterhvert som de har testet disse opp i gjennom tiden fra en god ide og frem til lansering for noen år siden og nå distribusjonsavtale med Yamaha.

alfaalfa skrev for 3 timer siden:

Jeg har merket meg at det de skryter av er relatert til turtall, og de testene jeg har sett så har de alltid en høyere pitch/stigning på sharrow enn den tradisjonelle propellen. Og da vil du få en lavere toppfart, lavere forbruk ved samme fart og tilsynelatende økt effekt ved samme fart. Fordi du har lavere turtall ved samme hastighet.

Som du også ville fått med å øke stigningen...på en tradisjonell propell. Så ikke veldig imponert.

Jeg har blitt tilsendt rapporter etterhvert som de har testet disse opp i gjennom tiden fra en god ide og frem til lansering for noen år siden og nå distribusjonsavtale med Yamaha.

Den testen jeg så, så var toppfarten den samme eller høyere. og i tillegg med større pitch så vil ofte laveste fart i plan falle. 

Men tror ikke det er verdt det nei. 

Symmetri øker virkningsgraden.

En maskinert propell gir en tilnærmet perfekt symmetri... 

Maskiner en konvensjonell propell og få forbedret alle parametre.

Største reelle fordelen med Sharrow' er trolig at den sliter mindre på girhuset fordi den er både statisk og dynamisk i perfekt balanse...

At en gjennomsnittlig forbruker tilbringer 40% av levetiden til påhengeren på tomgang har jeg ikke tillit til.

Sikkert et veldig spennende prosjekt for de som jobber med dette!  At dette kommer til å bli et gjennombrudd har jeg liten tro på! snakkes om 4-5 år!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

On 6/29/2022 at 9:04 PM, Thomas_h said:

Den testen jeg så, så var toppfarten den samme eller høyere. og i tillegg med større pitch så vil ofte laveste fart i plan falle. 

Men tror ikke det er verdt det nei. 

har ikke sett testene, men mistenker lettdrevete enkeltskrogsbåter eller  katamaranskrog.  Jeg har lest mange artikkler av Eivind Amble om proppeller og virkning/virkningsgrad.   Er dette så bra som de hevder så hadde nok de store motorprodusentene vist interesse og inngått samarbeid!

• 8 måneder senere...

Dette er helt klart en signifikant utvikling av propelldesign.

Effektiviteten til denne propellen er helt klart bedre ved cruise hastigheter. (Advance rate grafen forteller om virkningsgrad)

Denne testen er gjort med Sharrow propeller med samme stigning som orginalpropell. Ved tomgang og toppfart er hastighet/forbruk/effektivitet omtrent det samme som konvensjonell 3 blads design:

https://fishingboating.world/news/253024/Sharrow-vs-Standard-Prop-on-Robalo-R302

Prisen er syk og lar seg ikke forsvare for fritidsbrukere.

Om Sharrow linsensierer ut designet med fornuftig pris til volumprodusenter av propeller kan det bli interessant om noen år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...