Fritt Startet 28.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2022 Sharrow Marine har designet en propell som skal gi mindre tipp-virvler, og derfor mindre drag, og større framdrift per rotasjon. De påstår at at propellen kan gi opp til 36% økt driftstoffeffektivitet mellom 2400-4000 rpm, høyere topphastighet, mindre vibrasjoner og lyd og så videre. https://www.sharrowmarine.com/sharrow-propeller Dette høres jo kjempeflott ut, men er det sant? Er det noen som har prøvd disse? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 28.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2022 Har sett noen testvideoer på youtube og lest flere tester, der disse propellene tilsynelatende gjør det like bra som, og av og til bedre enn, tradisjonelle propeller. Men prisen er ganske så avskrekkende foreløpig. Spennende er det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2022 Har du sett denne? https://www.youtube.com/watch?v=MNnB_50Z20I Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2022 Trond123 skrev 35 minutter siden: Men prisen er ganske så avskrekkende foreløpig Tenker det har en viss innvirkning på utbredelsen ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 28.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2022 8 minutes ago, ivar said: Tenker det har en viss innvirkning på utbredelsen ja Tipper de er mer sensetive for ødeleggelser om man skulle kjøre på noe i sjøen eller ta nedi. sikkert mye mer komplisert å repparere ihvertfal! For litt tyngre båter som ikke er små lette eller katamaraner, vil jeg tro forskjellene vil utjevne seg mere. Hadde vært spennende å testet dette på f.eks en Hyfrolift med steppede skrog! Etter som jeg aldri har hørt om disse så vil det vel trolig ikke bli noen success. Da hadde nok de fleste high end båtprodusenter allerede hatt dette! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hedwig Svart 28.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2022 -morten- skrev 2 minutter siden: Tipper de er mer sensetive for ødeleggelser om man skulle kjøre på noe i sjøen eller ta nedi. sikkert mye mer komplisert å repparere ihvertfal! For litt tyngre båter som ikke er små lette eller katamaraner, vil jeg tro forskjellene vil utjevne seg mere. Hadde vært spennende å testet dette på f.eks en Hyfrolift med steppede skrog! Etter som jeg aldri har hørt om disse så vil det vel trolig ikke bli noen success. Da hadde nok de fleste high end båtprodusenter allerede hatt dette! Tekniske gjennombrudd tar tid. Ingen grunn for "high end båtprodusenter" å bruke ekstra penger på bedre teknologi hvis ikke kundene etterspør dette. Og det gjør de ikke om de ikke kjenner til produktet. På høy tid at propellene utvikles, de har sett for like ut for lenge. Tror dette kan bli en spennende teknologi. Kostnaden kommer nok ned når produksjonsmengden går opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fritt Svart 29.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 On 6/28/2022 at 12:14 PM, ivar said: Tenker det har en viss innvirkning på utbredelsen ja Ser de reklamerer med 16-36% redusert drivstofforbruk. Og den ser ut til koste rundt $5000. Hvis dette stemmer vil det ikke ta meg mange sensonger å spare inn den utgiften. Men det forutsetter at propellen faktisk leverer de fordelene de reklamerer med.. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 De er testet opp og ned på små og store båter med gode resultater. Den store besparelsen ligger vist nok i mangel av propell-tupp, som skaper turbulens og kavitasjon. Mye mindre støy og mindre forbruk, og på plan ved ca 1000rpm lavere på den ene testen jeg så. Prisen er veldig avskrekkende, men dette er pga de er "håndlaget" for hver båt. Det var en artikkel som sa de skulle komme med en "folkemodel" som skulle produseres ved støping, og ikke fresing. Dette reduserte prisen til ca 2000usd. Fortsatt sykt dyrt for påhengs. Ellers så jeg nå at de reklamerer for at over 100 båtleverandører sammarabeider med Yamaha slik at dette kan leveres som standard fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Jeg har merket meg at det de skryter av er relatert til turtall, og de testene jeg har sett så har de alltid en høyere pitch/stigning på sharrow enn den tradisjonelle propellen. Og da vil du få en lavere toppfart, lavere forbruk ved samme fart og tilsynelatende økt effekt ved samme fart. Fordi du har lavere turtall ved samme hastighet. Som du også ville fått med å øke stigningen...på en tradisjonell propell. Så ikke veldig imponert. Jeg har blitt tilsendt rapporter etterhvert som de har testet disse opp i gjennom tiden fra en god ide og frem til lansering for noen år siden og nå distribusjonsavtale med Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 alfaalfa skrev for 3 timer siden: Jeg har merket meg at det de skryter av er relatert til turtall, og de testene jeg har sett så har de alltid en høyere pitch/stigning på sharrow enn den tradisjonelle propellen. Og da vil du få en lavere toppfart, lavere forbruk ved samme fart og tilsynelatende økt effekt ved samme fart. Fordi du har lavere turtall ved samme hastighet. Som du også ville fått med å øke stigningen...på en tradisjonell propell. Så ikke veldig imponert. Jeg har blitt tilsendt rapporter etterhvert som de har testet disse opp i gjennom tiden fra en god ide og frem til lansering for noen år siden og nå distribusjonsavtale med Yamaha. Den testen jeg så, så var toppfarten den samme eller høyere. og i tillegg med større pitch så vil ofte laveste fart i plan falle. Men tror ikke det er verdt det nei. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2022 Symmetri øker virkningsgraden. En maskinert propell gir en tilnærmet perfekt symmetri... Maskiner en konvensjonell propell og få forbedret alle parametre. Største reelle fordelen med Sharrow' er trolig at den sliter mindre på girhuset fordi den er både statisk og dynamisk i perfekt balanse... At en gjennomsnittlig forbruker tilbringer 40% av levetiden til påhengeren på tomgang har jeg ikke tillit til. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2022 Sikkert et veldig spennende prosjekt for de som jobber med dette! At dette kommer til å bli et gjennombrudd har jeg liten tro på! snakkes om 4-5 år! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 4.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2022 On 6/29/2022 at 9:04 PM, Thomas_h said: Den testen jeg så, så var toppfarten den samme eller høyere. og i tillegg med større pitch så vil ofte laveste fart i plan falle. Men tror ikke det er verdt det nei. har ikke sett testene, men mistenker lettdrevete enkeltskrogsbåter eller katamaranskrog. Jeg har lest mange artikkler av Eivind Amble om proppeller og virkning/virkningsgrad. Er dette så bra som de hevder så hadde nok de store motorprodusentene vist interesse og inngått samarbeid! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Arneha113 Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Dette er helt klart en signifikant utvikling av propelldesign. Effektiviteten til denne propellen er helt klart bedre ved cruise hastigheter. (Advance rate grafen forteller om virkningsgrad) Denne testen er gjort med Sharrow propeller med samme stigning som orginalpropell. Ved tomgang og toppfart er hastighet/forbruk/effektivitet omtrent det samme som konvensjonell 3 blads design: https://fishingboating.world/news/253024/Sharrow-vs-Standard-Prop-on-Robalo-R302 Prisen er syk og lar seg ikke forsvare for fritidsbrukere. Om Sharrow linsensierer ut designet med fornuftig pris til volumprodusenter av propeller kan det bli interessant om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Den ser slitsom ut å rengjøre Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.