Jump to content

Sølvskjær på sommertokt, Bergen-Moss

Sjøholken

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått litt tid til å sluttføre dette "sommertoktet":giggle:

Tenkte jeg kunne fortsette fra der reima røyk på dynamoen:

Omtrent utenfor Langenes, rett før Flekkerøya hørtes det noen solide smell fra maskinrommet. Akkurat som piskeslag...noe det for så vidt var:wink: Jeg hadde fulgt med litt nøye på reima etter at vi begynte på jæren, det virket som den begynte å gi seg. Jeg hadde ingen ønsker om å skru av hovedmotor slik som været var, så jeg håpte at den skulle holde til Kristiansand.

Jeg fikk strammet opp generatoren litt ved hjelp av noen planker, som en midlertidig fiks. Jeg hadde ikke lyst å nærme meg reima i sjøen.

Når reima først røyk, så skrudde vi av alt som ikke var essensielt for navigasjon, og hadde god margin på å nå inn til Kristiansand.

20220630_160829.jpg.88c1ce926dfec8f25287d400e77521da.jpg

Ankomst Kristiansand ble ikke før nærmere klokken 01:00. Noen av mannskapet ble sendt for å skaffe litt kveldsmat mens jeg arbeidet i maskinrommet:sweat:

Det ble laget en plan for morgendagen: skaffe til veie en ny reim!

De som var på matjakt returnete med fire stykk pizza, og ALLE var av samme sort...kebabpizza! Jeg liker både kebab og pizza, men det er best hver for seg:lol:

Uansett, det var godt med en matbit og to-tre øl til første landkjenning siden Isdalstø.

Fredag morgen var det planlagt avgang klokken 10:00 for å komme seg til Lyngør, det tok ikke lange tiden før vi fant ut at den planen røyk.

Flere av mannskapet skulle mønstre av her i Kristiansand, så til slutt var vi bare to igjen.

Vi satte i gang i maskinrommet, vi fikk googlet og kom frem til at T.O. Slettebø hadde en leddrem! Grunnen til at vi måtte ha en leddrem er at reimhjulet på motoren sitter rundt akslingen til hydraulikkpumpen, så det er ikke mulig å tre på en "hel" reim.

En kjapp taxi opp til Slettebø ble unnagjort og håpet var at vi snart skulle være på sjøen igjen.

En tidligere 24V dynamo var en plan B hvis reima ikke fungerte.

20220701_131742.jpg.7e1138cfd3490d9c72314132c43961d6.jpg

Montering var enkelt, men bare minutter etter oppstart begynte det å ryke av reimen. Nå var gode råd dyre og vi var litt lei av 47 grader i maskin:sweat: Etter litt konferering med diverse kjente maskinister fant vi ut at vi skulle forsøke å rette opp dynamoen en gang til. Det er en utfordring, da det ikke er noe særlig rette utgangspunkt i maskinen. Etter litt flittig bruk av vinkeljern fikk vi justert dynamoen, borret nye hull til boltene og satt den skikkelig på plass. En god times testkjøring med varierende last på dynamoen og varierende turtall på hovedmotoren ble unnagjort og vi friskmeldte både reim, dynamo og alt annet.

Klokka var derimot blitt nærmere 20:00 på kvelden, så da ble det heller en maraton seilas direkte til Jeløy.

Vi heiv fortøyningene, og satte kursen ut byfjorden. Havnevesenet ble kontaktet og de fulgte etter oss ut mens vi takket for at vi fikk ligge midt i sentrum. :thumbsup:

Yr kan vel egentlig gi opp sitt kystvarsel, med mindre de melder bølgehøyde ved indre havn. For bølgehøyden var definitivt over 0,5m når vi kom ut i åpent hav. Vi måtte gå ca. en time syd-vest før vi kunne tørne nord-vest opp langs kysten. Da fikk vi bølgene med oss og vi kunne egentlig bare cruise av gårde. 

Gjennom natten hadde vi en snittfart på nærmere 9 knop. Fartøyet er enkelt å håndtere i medsjø men man må følge med, man blir straffet hvis man ikke er flink å kursen.

Bilde som ble tatt under en av rundene i maskinen iløpet av natten, dette var utenfor Arendal og det begynte å lysne.

20220702_023646.jpg.730c64a8174d8214c10b7b05206f9a84.jpg

Utenfor Nevlunghavn var det blitt lyst og fint, og kursen ble satt direkte mot Svenner fyr, som vi ønsket å passere på innsiden av. Det var med litt bekymring vi fulgte med på værmeldingen, det var meldt kraftig vind litt senere på dagen, og vi ønsket å komme oss innaskjærs før det.

Svenner fyr i horisonten.

20220702_092635.jpg.a65f9928f815c412152813d92f924654.jpg

Når vi kom nærme Svenner så vi at vi faktisk var litt lengre ute enn vi skulle ønske, vi måtte legge kursen mer mot nord for å kunne passere fyret i trygg avstand. Det ble en balanse mellom ønsket kurs og bølgeretning.

Svenskesteinen viste seg å være sta, og vi passerte den rimelig nære, selv om vi forsøkte å passere med god margin.

20220702_093709.jpg.236e98ebcf2fb35a4983d90ccb06ca22.jpg

Vi klarte å unngå Color line utenfor Sandefjord, passerte Tønsberg tønne med kurs for åpningen mellom Hudøy og Tjøme.

Omtrent i det vi satte kursen nordover mellom Tønsberg Tønne og Verdens ende, så kom vinden...og sola. Det var rimelig heftig vind og det ulte godt i mastene. Og vi var meget glade for at vi akkurat klarte det:giggle:

Hudøy ble passert og vi kunne endelig nyte utsikten og rolig farvann.

Vi cruiset så igjennom vrengen

20220702_113512.jpg.bd5392bcd07525923cf28f36c948d799.jpg

20220702_114631.jpg.811ddc496f17d7bfc2b57f224c3b5a26.jpg

20220702_114919.jpg.e121946070ba53628d7f51d60fa84838.jpg

Også var det å sette nordlig kurs igjen etter litt sightseeing.

Passerte Bjerkøy med to fløyt i hornet.

20220702_123054.jpg.c9cdcac941cd6efa26e9c839ab2f363d.jpg

Kursen gikk videre mot slagentangen og Bastøy.

Kursen ble satt på utsiden av Bastøy, da Oslofjorden ikke bø på store bølgene.

Rett nord for Bastøy ble kursen satt for å komme oss igjennom Gullholmsundet. Ingen fartøy å se i separasjonssonene, ei heller noen Bastøferger. Så gikk det 30 minutter og jeg befant meg midt i separasjonssonen, Color Carrier på innhentende Bastøfergen i god steam fra Moss, Cruisebåt fra nord og en taubåt parallelt med oss:giggle: Typisk...Men vær tydelig i din navigasjon var det noen som lærte meg (Takk Båtskolen Poseidon :thumbsup:) Så det var bare å slakke av og la taubåten ta oss igjen slik at vi kunne komme oss på korrekt side av den. Taubåten på sin side stoppet ikke før 40-50 meter før bastøfergen, vi var overbevist om at vi kom til å se en kollisjon! Men noen tok til vettet og fikk stoppet.

Gullholmsundet ble passert og vi satte i gang på sjarmøretappen!

Men Jeløy er laaaaaang.....ekstra lang når man veit at havna er rett på andre siden....

Vurderte innsiden av Bevøya, men tok ikke sjansen:giggle:

Endelig på sydgående! Vinden var frisk rett imot! 

Passerte mellom Gjøva og Jeløy:

20220702_145518.jpg.0c6dc3c7a6aac2f3a6e8422f48a3c951.jpg

Endelig er Jeløy Kystlag synlig!

20220702_152444.jpg.b26da3d25d5d9985b2d4e0eb1573bf51.jpg

Frisk fris rett sydfra gjorde at jeg kunne bruke vinden som baugtruster. Jeg kunne ligge stille parallelt med brygga og ha styrefart. Med vridbar propell og ror kunne jeg kontrollert ha baugen 5 grader opp i vinden slik at jeg drev sidelengs inn mellom to skuter som lå fortøyd fra før.

Men i det jeg begynte å nærme meg kom det plutselig en lyd fra maskinrommet jeg ikke likte. Det hørtes ut som når det drypper vann ned på en kokvarm plate.... pssss pssss pssss... Jeg fikk sporenstreks sendt ned min kollega fra dekk for å se om han kunne se hva som var på ferde:pray: Han var strak tilbake å sier at han hørte det samme, men kunne ikke se noe. Ok, ingen brann. La oss komme oss til kai. Jeg fryktet kanskje en diesellekkasje og varmt eksosrør, men siden vi var så nære brygga, så hadde vi gått til kai før vi eventuelt hadde tatt hånd om en incident i maskinrommet.

Fortøyningen gikk akkurat som planlagt, og lydene fra maskinrommet var heldigvis bare slangen fra Kirk lensepumpen som hadde løsnet og den presset luft igjennom åpningen.:lol:

20220706_083807.jpg.ee19eda6565b396b799797e4999b8088.jpg

Endelig fortøyd! La faktisk merke til at lakken har løsnet og blitt revet av bølgene. Men godt å ha litt å gjøre utover sommeren.

20220703_192514.jpg.8f93ccbdad669e8ee6087277363c2b82.jpg

Det var som om lufta gikk ut av ballongen i det vi fikk fortøyd. Bare en liten time på øyet, siden Kristiansand, kjennes. Men jeg var ikke trøtt underveis, det krevde kontinuerlig konsentrasjon og holde fartøyet på rett kurs, dette gjorde nok at trøttheten ble holdt på avstand. Men jeg kjente at konsentrasjonen var dårlig og jeg måtte konsentrere meg for å gjøre ting riktig. 

Det ble høstet noen erfaringer på turen:

-Selv om det var meldt fint vær, klargjør fartøyet for ruskevær. Er noen år siden marinen, så kjenner jeg hadde blitt litt rusten på sjøklargjøring. Prepare for the worst expect the best ble nok ikke helt fulgt her.

-Fikk meget god nytte av en skikkelig opplæring av alle ombord før første natt. Alle var kjent i maskinrommet, alle kunne lense, alle kunne brannbekjempelse og plassering av slukkemidler, samt at flere var blitt trygge på bro. Dette gjorde at vi fungerte mer som ett team enn en "gjeng på tur"

-Redundans, jeg har redundante dynamoer og batteripakker. Men ønsket ikke å seile videre når vi ikke hadde redundans fra Kristiansand. Her må jeg nok jobbe litt mer for å få en redundans som er tilfredsstillende.

Mye god læring, og alt i alt ett meget artig tokt! Vel blåst!

Og jeg har aldri sovet så godt som jeg gjorde etter vi kom til kai:sleep:

Meget spennende lesning!??. Meget godt jobba og herlig beskrevet!??

Vel blåst og godt jobba! Velkommen til Østlandet!????

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...