Jump to content

VP TMD40a og farvet diesel (EN590)

Bunnefjord

Recommended Posts

Jeg var vel heldig med min den tiden jeg hadde den, men den satt i en 31 fot snekke, og hadde et rolig liv. Mellom 2000 og 2800 omdr stort sett. Min var i drift hele året, byttet olje og alt av filter og anoder, hver høst. Impeller annethvert år. Jeg overhalt sjøvannspumpe, da jeg fikk den. Kjøle kapasitet er litt marginal, så er litt utsatt for varmgang om du kjører den hardt. Min havnet oppunder 90grader på fullt, selv med overhalt pumpe, nye termostater, systemrens rengjøring av ferskvann og saltvannsdel og rengjort eksosbend. 90 grader er for mye etter min smak. Det kan ligge anoderester i oljekjøler og kjøler til gir, som kan bremse gjennomstrømning. Toppen på disse er ikke glad i varmkjøring, og kan bli skjev"krølltopp". Lekk mellom eksos og kjølemedie er vel også gjenganger med sprekt topp. Løse forkammer i topp, hender også. Dyser er også greit å få sjekket, om ikke det er nylig gjort. Vet ikke hva min hadde gått fra før, men jeg satt inn timeteller, og puttet på den drøye 1500 timer, uten andre problemer enn knekt girkabel, og et sprukket dyserør. Motoren er i mine øyne å betrakte som utgått, og man kan forvente hva som helst(som jeg også sa til kjøper). Den fikk en laaaaang hjemtur til ny eier, tre gode sesonger før den ga opp totalt i fjor, og er erstattet av en splitter ny motor. 

Kjør den pent belastet til god drifttemp er nådd. Belast moderat så du holder deg inntil 85 grader, og gi den god service, så kan den gå mange timer om den er godt holdt. Det er vel en relativt kraftig motor til Marex en din, vil jeg tro, så bør være mulig for den med et godt liv. Deler begynner kanskje å bli vanskelig på noen områder. 

Ok, takk for informasjon Gullfisk, den får nok et ganske rolig liv i Marexen også, ligger stort sett på 2000 - 2800 , mer behagelig og lavere forbruk, temp ligger da rundt 80, kjørt den på fullt noen ganger ca 3600 tror jeg gikk da opp i litt over 90.   Litt vanskelig å komme til anoden til varmeveksler, trangt og ligger rett ved dynamo, noen tips ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...