Sun Flyer
pacuare skrev for 3 timer siden:Kan moderere meg litt. For meg er det helt ubrukelig. Har noen hundre dager med seiltesting. Noe mot instrumenter, mest med to båter. Med to båter som begge seiler godt nok til pallen i ett NM kan en si noe om ett seil er bedre enn ett annet. Hvis vi ser forskjell på instrumenter er forskjellen stor. På GPS plott ser en ikke forskjell på om båten har nye støpte seil eller utblåste dacron seil. Men om kryssvilkelen er 85 eller 95 grader ser man ved å kjøre mange tester. Jeg ville heller brukt GPS kurs før og etter slag for å finne kryssvinkel. Gitt ingen strøm.
Ingen strøm finner du like sjelden som kalibrerte instrument på turbåter ;) Er ikke et gps spor resultatet av gps-kurs før og etter slag?
Er helt enig i at man må ha masse data for å si noe sikkert. Derfor setter jeg alltid på trackingen når jeg krysser for å se hvordan jeg ligger an og sammenligne med andre dager og værforhold. Vindinstrumentet gir mye rart av info når vinden er skiftene og retningen er annerledes.
Nå mener ikke jeg at senkekjøler ikke gir bedre høyde. Jeg er bare skeptisk til påstandene om hvor stor denne forskjellen er. Det skal også sies at det (selvfølgelig) er gode og dårlige kjøler; dette gjelder begge typer, men kanskje spesielt faste som man ikke kan justere til værforholdene. Hva tror du om det faktum at målereglene gir 1,5 til 3% forskjell på faste- og senkekjøler? For lite eller for mye? Foreløpig kan vi jo ikke gjøre noe annet enn å tippe, siden forumets eneste turcat med senkekjøl ikke vil poste sitt gps-spor. Når det gjelder de 1,5 til 3% så inkluderer det også fartsforskjellen når de med senkekjøl kan løfte disse helt på slør og lens. Jeg skulle svært gjerne hatt denne muligheten og er sikker på at fartsforskjellen på disse vindretningene ville vært større enn 2-3%. Så hvor mye av tillegget handler egentlig om høyde på kryss? Jeg er bare ute etter logikken her. Her er forøvrig dags kryssvinkel i 0,8 knops motstrøm: