Jump to content

Hvordan er det å leve med en katamaran?


zooper

Recommended Posts

Maika skrev On 4.7.2022 at 11.09:

Skal man seile skarpt og raskt med en katt, så må den ha senkekjøler. Outreamer er fantastiske båter; raske, komfortable og bra kvalitet, men denne kombinasjonen koster jo mye. 

Heisann,

 

Har du Kat med senkekjøler? Kan ikke du legge ut en tracking fra når du krysser sånn at alle kan se hvor mye skarpere du går enn en lagoon?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Sun Flyer skrev for 14 timer siden:

Heisann,

 

Har du Kat med senkekjøler? Kan ikke du legge ut en tracking fra når du krysser sånn at alle kan se hvor mye skarpere du går enn en lagoon?

Jeg har senkekjøler, og går skarpere enn om jeg hadde bygd om til faste kjøler, men min one-off med assymetriake skrog er fra 1975, dobbelt så tung som man bygger i dag, nå fullt ferielastet med stor jolle og motor hengende bak, så jeg er nok ikke en veldig god målestokk;)

De norske TRT-ene og Norcat-ene er gode eksempler på katter med senkekjøler som krysser bra. 

Link to post

Har kun erfaring med katamaran fra ferieturer i leiebåt, men min erfaring derfra er at det blir litt 'firkantede' , rykkete bevegelser i båten, både i gange i sjø, og på svai. Hvis jeg havner i tempererte farvann på egen kjøl noen gang blir det nok i en skrogs, jeg liker rett og slett bevegelsene bedre.

 

Men som Party plattform er jo akterdekket (og trampolinen foran) på en halvstor katte uovertruffen da, så det kan fort bli katamaran på en ferie igjen hvis vi er en god gjeng.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hvordan er det å være på flybridge under fart? Jeg ser ingen ha hverken vindskjerm eller "sprayhood". Nå sitter man såpass høyt st sjøsprøyt ikke er den store greia, men npr man seiler eller motrer opp mot vinden kan det være godt med litt le - spesielt for frossenpinner som ligger å soler seg (ikke meg).

Link to post
zooper skrev for 2 timer siden:

Hvordan er det å være på flybridge under fart? Jeg ser ingen ha hverken vindskjerm eller "sprayhood". Nå sitter man såpass høyt st sjøsprøyt ikke er den store greia, men npr man seiler eller motrer opp mot vinden kan det være godt med litt le - spesielt for frossenpinner som ligger å soler seg (ikke meg).

For lite luft er ett større problem enn for mye er min erfaring (som er hentet fra Caribien).  Det viktigste er skygge.  Sjøsprøyt kan jeg ikke huske var noe problem andre steder enn på nettet, men det var egentlig ikke ett problem der heller :sweat:

 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Maika skrev for 8 timer siden:

Jeg har senkekjøler, og går skarpere enn om jeg hadde bygd om til faste kjøler, men min one-off med assymetriake skrog er fra 1975, dobbelt så tung som man bygger i dag, nå fullt ferielastet med stor jolle og motor hengende bak, så jeg er nok ikke en veldig god målestokk;)

De norske TRT-ene og Norcat-ene er gode eksempler på katter med senkekjøler som krysser bra. 

Er ikke enig i at dine data ikke er relevant. Man sammenligner jo med en overlesset helårsbolig som min båt faktisk er. At de norske trt-ene krysser bedre er en selvfølge da de sansynligvis veier under halvparten og har vingemast samt større seilareal. Men går de mye høyere mot vinden? Hvor mye av fordelen deres skyldes spesifikt kjølene? Det får vi neppe svar på.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Erik skrev for 6 timer siden:

Har kun erfaring med katamaran fra ferieturer i leiebåt, men min erfaring derfra er at det blir litt 'firkantede' , rykkete bevegelser i båten, både i gange i sjø, og på svai.

Jeg kan være enig. Men det gjelder først og fremst bevegelsene i skvalpebølger fra møtende trafikk. På havet har jeg ingen erfaring som tilsier at det er mindre behagelig med kat. Spesielt ved sjø bakfra briljerer båttypen når en vanlig halvbåt ruller som f***. 

En annen ting er jo når det er drittvær med regn eller snø og du skal gjøre en transportetappe. Ganske greit å sitte inne med fjernkontroll til autopiloten og en kopp kaffe. Så noe uten dekksalong er for tiden uaktuelt her i landet. På langtur er det greit med en båttype der man lett kan plassere en haug med solpaneler.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Maika skrev for 8 timer siden:

De norske TRT-ene og Norcat-ene er gode eksempler på katter med senkekjøler som krysser bra.

Disse båtene kan knapt kalles turkatamaraner i forhold til den komfort som "Fat cats" tilbyr. Feks, så vidt jeg vet har de fleste TRT 1200 ikke dekksalong, og de som har det har en minimalistisk utgave. En rommelig dekksalong er minimumskrav for de fleste som ønsker seg en god turkatamaran, for ikke å snakke om bimini. TRT-ene er mer rigget mot ytelser og regatta enn komfort, og etter min mening kan de ikke trekkes inn i en sammenligning ift langturseiling med katamaran. Norcat kjenner jeg ikke godt til, men det er båter med høy ytelse seilmessig. Det lille jeg har sett av plass og komfort tror jeg ikke appelerer til de som vil bo lenge om bord. 

Link to post

Skulle jeg seilt jorda rundt hadde jeg nok lagt opp til å seile med de regjerende vindretninger (handelsrutene). Da blir det ikke fult så viktig med kryss-egenskapene. Det kan selvsagt blåse motvind hvor som helst, også på det åpne hav. Og når man skal utforske et kystområde så blir det en del. Men, det er nok heller ikke sportsaspektet som lokker mest ved en jordomseiling, men reiseaspektet. Når båten benyttes langt mer av tiden som bolig enn den gjør som framkomstmiddel - da høres en flytende villa med tumleplass og god  utsikt, som ligger ligger i vater trygt plassert på to skrog, som langt mer forlokkende enn å bo i en trang mørk kjeller som ruller og slår.

 

Fart og komfort per krone derimot, så er jeg ikke så sikker på om katamaranen slår enskrogsbåter. For samme pris som du kan kjøpe feks en Lagoon 46 kan du nok finne en gedigen enskrogsbåt på 60-70 fot som sikkert vil utseile katamaranen og tilby vel så mye plass. Men, lengden vil by på problemer i mange sammenheng, og den vil sikkert stikke tre meter dypt, samt være et helvete å føre short hand i ruskevær. Nei, jeg tror en tur-katamaran på +/- 45 fot må være en drøm for jordomseiling. Å leve med med den som feriebåt i årene fram til jordomseiling æ, feks i triangelet Oslo-Gøteborg-Kristiansand - der er jeg ikke så sikker på om jeg hadde blitt så fornøyd med. Eller er det en god feriebåt også her hjemme? Problemstilling som rulling er ikke så relevant langs den svenske ”E6” eller i Oslofjorden. Da er nok kryss-egenskapene og plass i gjestehavner mer essensielt?

 

Det største aberet slik jeg ser det er pris. Har jeg feks kun budsjett til å kjøpe en tur-katamaran på +/- 35 fot, da tenker jeg at jeg får hverken fugl eller fisk og at en enskrogsbåt vil gi meg langt mer. Katamaran er nok tingen om penger er et mindre hinder. Da tenker jeg også at størst mulig ikke nødvendigvis er bedre og at blinken ligger på +/-45 fot for min del.

Link to post

Du tenker nesten riktig. Men tror du undervurderer plassen i en kat på 40 fot eller mindre. Min 38' har plass som en 50 fots halvbåt. Spesielt stueplass. Og da må du spørre deg om du virkelig trenger noe større. Vi har flere ganger vurdert om vi skulle hatt noe større, men hver gang kommet til at størrelsen er perfekt. Ikke minst fordi den er såpass lett å håndtere både ved kai og på sjøen. 

 

Utfordringene du påpeker i forhold til svenskekysten er også ubetydelige. Vi har vært der flere ganger selv om vi bor i bergen. Vår forrige båt var en performancecruiser på 43 fot som stakk 2,55m. Det var mer svette med den på svenskekysten selv om det kryr av sånne der. 

 

Så altså; hvis du syns at en halvbåt på 46-50 fot er passe så trenger du en kat på ca 38 for å matche det. Hvis du er sikker på at en kat bør være 45 for å være stor nok sier du også at jordomseiling i en halvbåt under 65 fot blir for trangt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Sun Flyer skrev for 17 timer siden:

Er ikke enig i at dine data ikke er relevant. Man sammenligner jo med en overlesset helårsbolig som min båt faktisk er. At de norske trt-ene krysser bedre er en selvfølge da de sansynligvis veier under halvparten og har vingemast samt større seilareal. Men går de mye høyere mot vinden? Hvor mye av fordelen deres skyldes spesifikt kjølene? Det får vi neppe svar på.

 

Hvor mye senkekjøler betyr for høyden har jo mange regnet på. Når det gjelder TRT, så har sikkert Marius og Ulf papirene på de forskjellige lengdene, profilene osv. liggende fortsatt, og kanskje Reidar har det for Norcat-en. For min utgjør de 5-10 graders forskjell, avhengig av mange ting. (Siden jeg har asymetriske skrog, så er det noe løft i dem også.)

 

Lucky Strike skrev for 17 timer siden:

Disse båtene kan knapt kalles turkatamaraner i forhold til den komfort som "Fat cats" tilbyr. Feks, så vidt jeg vet har de fleste TRT 1200 ikke dekksalong, og de som har det har en minimalistisk utgave. En rommelig dekksalong er minimumskrav for de fleste som ønsker seg en god turkatamaran, for ikke å snakke om bimini. TRT-ene er mer rigget mot ytelser og regatta enn komfort, og etter min mening kan de ikke trekkes inn i en sammenligning ift langturseiling med katamaran. Norcat kjenner jeg ikke godt til, men det er båter med høy ytelse seilmessig. Det lille jeg har sett av plass og komfort tror jeg ikke appelerer til de som vil bo lenge om bord. 

 

Det er vel kanskje bare Gaupa av TRT-ene (som ble forlenget med endel fot), som har skikkelig salong. De andre med salong har ikke så mye plass der, nei.

Det har vært flere på langtur, men skal man seile mye i dårlig vær, så er det jo mer komfortabelt å sitte inne selvfølgelig.

Petter Mowinckel bygde nylig om sin Fusion 40 til senkekjøler, han har sikkert tall på hvor mye skarpere han går 

Reidar Salvesen sin 50 fots katt har senkekjøler og stor salong, formene til denne er vel fortsatt til salgs for de som er gale nok til å sette i gang med slikt.
Jeg nevnte altså disse som eksempler på katter som seiler skarpt, ikke som et reelt alternativ til de som først og fremst er ute etter komfort og vil kjøpe en ferdig båt. Vil man ha begge deler, så er altså feks. Outreamer et bra, men dyrt alternativ. 

Link to post
pacuare skrev On 3.7.2022 at 17.25:

Sikkerhetsmessig ingen betenkeligheter. Er det en uke med kryss vil du hate både i en og to skrog, men enskrog vil fungere bedre. Men får du en uke kryss har en planlagt dårlig. 

Hvis man får noen veldig kraftige kast så vil vel en båt med et skrog legge seg ned og så reise seg opp. Mens en katamaran kanskje vil legge seg over og så vippe videre rundt til den ligger opp ned, og der blir den liggende.

 

Vil ikke katamaraner av den grunn tåle litt mindre ekstremvær enn en med et skrog eller er de så tunge og stabile at det skal ekstremt mye til å legge dem på hodet?

 

Selv har jeg kun seilt med et skrog. To ulike båter hittil i år (og har tatt inn vann over ripa på en av dem).

Og på søndag var jeg med min 15-foter følgebåt og slepebåt for en 10 meter lang båt på seiltur.

Link to post

Jeg tror man kan telle på en hånd antall kjente tilfeller hvor store turkatamaraner har endt på hodet. Følger man med på været bør det være en ikke-greie. Det er større risiko for feil med nødutgangsluka vil jeg tro. Det blir litt som å være bekymret for at nan skal miste kjølen bå en Bavaria fordi EN ENKELT regattabåt mistet den for ørten år siden - og en fjær ble til en hønsefarm.

 

Med to motorer og et skrog som ikke stikker så dypt, og en båt som ligger plant, så tror jeg nok at katamaraner er vel så trygge for den jevne familie på tur jorda rundt som en enskrogsbåt - kanskje mer.

Link to post
Maika skrev for 8 timer siden:

 

Hvor mye senkekjøler betyr for høyden har jo mange regnet på. Når det gjelder TRT, så har sikkert Marius og Ulf papirene på de forskjellige lengdene, profilene osv. liggende fortsatt, og kanskje Reidar har det for Norcat-en. For min utgjør de 5-10 graders forskjell, avhengig av mange ting. (Siden jeg har asymetriske skrog, så er det noe løft i dem også.)

 

Petter Mowinckel bygde nylig om sin Fusion 40 til senkekjøler, han har sikkert tall på hvor mye skarpere han går 

Reidar Salvesen sin 50 fots katt har senkekjøler og stor salong, formene til denne er vel fortsatt til salgs for de som er gale nok til å sette i gang med slikt.
 

10-15 graders forskjell er ekstremt mye. Og i tillegg går en senkekjølsbåt raskere på slør og lens når man kan trekke opp kjølen. Så endel forskjell vil det jo bli. Samtidig er det påfallende få som kan gi noen fakta på hvor stor denne er annet enn at produsenter av katamaraner med senkekjøler markedsfører den som "stor". Det finnes jo måleregler for flerskrogsbåter som f.eks Texel. Disse gir fra 1,5 til 3% lavere tall på lik med faste kjøler. Er det noen grunn til å tro at disse er feil?

 

Jeg har på flerskrogsklubbens fb-side prøvd å få Mowinkel til å legge ut gps-spor av kryssvinkel, men har ikke lykkes... Vet ikke hva man skal si for å få det til å skje.. Skal gjøre flere forsøk etterhvert som jeg samler flere bilder denne sommeren etter å ha oppgradert seilpakken.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

GPS spor av kryssvinkel er totalt ubrukelige. Har seilt mye regatta, og vi slo selvfølgelig på vindskiftene. Hadde noen fantastiske kryssvinkeler av og til. Eneste jeg stoler på når det gjelder høyde er to båter ved siden av hverandre, gjentatt testing. Ved rett kalibrert instrumenter fungerer det også, har aldri sett det på en turbåt, veldig få regattabåter også. 

 

Litt utrolig å mene at senkekjøl ikke gir bedre høyde. Tror man må lete lenge etter noen som kan skrogdesign som mener det samme. Egentlig ikke å argumentere mot noe som er en etablert sannhet. De som har senkekjøler bruker de hvis de skal seile effektivt. Har satt meg noe inn i kjøler, har byttet en for å få bedre effekt ved akselerasjon. Morsomt prosjekt, og gøy å se at effektene vi søkte ble oppfylt. 

 

Kan si mye positivt om katamaraner og Lagoon. Men kryssegenskapene er ikke noe av det Lagoon briljerer på. Kunne fint bodd i en Lagoon hvis jeg skulle flytte i båt. Herlig plass og høy bokomfort. 

Link to post
pacuare skrev for 11 timer siden:

GPS spor av kryssvinkel er totalt ubrukelige.

Synes nok at dette er en drøy påstand. Om man ønsker å "jukse" kan man sikkert det, enten ved å bruke motor eller "slå på vindkastene". Men jukser man, så lurer man vel bare seg selv også. Ut i fra å se på slepestrek fra min båt, så synes jeg selv jeg har fått et bra innblikk i hva jeg kan forvente ved kryss under diverse vindforhold.

Link to post
Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Ut i fra å se på slepestrek fra min båt, så synes jeg selv jeg har fått et bra innblikk i hva jeg kan forvente ved kryss under diverse vindforhold.

Kan moderere meg litt. For meg er det helt ubrukelig. Har noen hundre dager med seiltesting. Noe mot instrumenter, mest med to båter. Med to båter som begge seiler godt nok til pallen i ett NM kan en si noe om ett seil er bedre enn ett annet. Hvis vi ser forskjell på instrumenter er forskjellen stor. På GPS plott ser en ikke forskjell på om båten har nye støpte seil eller utblåste dacron seil. Men om kryssvilkelen er 85 eller 95 grader ser man ved å kjøre mange tester. Jeg ville heller brukt GPS kurs før og etter slag for å finne kryssvinkel. Gitt ingen strøm. 

Link to post
pacuare skrev for 3 timer siden:

Kan moderere meg litt. For meg er det helt ubrukelig. Har noen hundre dager med seiltesting. Noe mot instrumenter, mest med to båter. Med to båter som begge seiler godt nok til pallen i ett NM kan en si noe om ett seil er bedre enn ett annet. Hvis vi ser forskjell på instrumenter er forskjellen stor. På GPS plott ser en ikke forskjell på om båten har nye støpte seil eller utblåste dacron seil. Men om kryssvilkelen er 85 eller 95 grader ser man ved å kjøre mange tester. Jeg ville heller brukt GPS kurs før og etter slag for å finne kryssvinkel. Gitt ingen strøm. 

Ingen strøm finner du like sjelden som kalibrerte instrument på turbåter ;) Er ikke et gps spor resultatet av gps-kurs før og etter slag?

 

Er helt enig i at man må ha masse data for å si noe sikkert. Derfor setter jeg alltid på trackingen når jeg krysser for å se hvordan jeg ligger an og sammenligne med andre dager og værforhold. Vindinstrumentet gir mye rart av info når vinden er skiftene og retningen er annerledes. 

 

Nå mener ikke jeg at senkekjøler ikke gir bedre høyde. Jeg er bare skeptisk til påstandene om hvor stor denne forskjellen er. Det skal også sies at det (selvfølgelig) er gode og dårlige kjøler; dette gjelder begge typer, men kanskje spesielt faste som man ikke kan justere til værforholdene. Hva tror du om det faktum at målereglene gir 1,5 til 3% forskjell på faste- og senkekjøler? For lite eller for mye? Foreløpig kan vi jo ikke gjøre noe annet enn å tippe, siden forumets eneste turcat med senkekjøl ikke vil poste sitt gps-spor. Når det gjelder de 1,5 til 3% så inkluderer det også fartsforskjellen når de med senkekjøl kan løfte disse helt på slør og lens. Jeg skulle svært gjerne hatt denne muligheten og er sikker på at fartsforskjellen på disse vindretningene ville vært større enn 2-3%. Så hvor mye av tillegget handler egentlig om høyde på kryss? Jeg er bare ute etter logikken her. Her er forøvrig dags kryssvinkel i 0,8 knops motstrøm: 

kryssvinkel08072022.png

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...