Jump to content

Suzuki 9,9 totakter 2006 modell yter ikke fullt.

biffhjerte

Recommended Posts

Hei.

Jeg har tatt vinterservice på nevnte motor, dvs byttet plugger, gearolje og ferskvannkjørt den. Den startet på 2. drag da jeg sjøsatte den, så bare velstand der. Den går jevnt og stabilt, ingen ulyder av noe slag, men den yter ikke full kraft. Jeg bruker bensinen som har stått på tanken gjennom vinteren. KAn dette ha noe med saken å gjøre? Hvor bør jeg ellers feilsøke? Bensinfilter/forgasser?

På forhånd takk

Har du sett inn i forgasseren bakfra og verifisert at forgasserspjelet står horisontalt når du har full gass?

Drener forgasseren og ta vare på hver dråpe som kommer ut. Sjekk om det er vann der ved å la det stå i 10 min.

Er det ikke vann der så prøv med fersk bensin.

biffhjerte skrev 7 minutter siden:

Jeg har renset oljefilter, byttet ut gammel bensin, sett over ledninger. Det har ikke virket.

Hvordan drenerer jeg forgasseren? Med vann? bensin?

Det er tappeplugg i bunn av flotørhuset på forgasser. Gikk den fint før du tok service på den. Ville jeg også prøvd å bytte tilbake til gamle plugger. Var ute for noe lignende på en motor som jeg har, der den funket igjen når jeg satte tilbake gamle plugger. Selv om nye plugger var akkurat de samme (samme merke og nummer) det er uansett raskt og enkelt å prøve.

Det beste er egentlig å ta av forgassser og rengjøre flottørhuset, det kan være både grums og vanndråper der som du ikke får ut med drenering. Og hoveddysa er som regel laveste punkt, en vanndråpe på feil sted så får du ikke opp turtallet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei dieselfan.

Beklager så mye. Ikke meningen å ikke følge opp. Går i ett med unger og motor, hvor førstnevnte har en tendens til å vinne kampen om oppmerksomheten.  Jeg setter stor pris på innspillene!

Jeg har ikke sjekket om forgaserspjeldet står horisontalt på full gass. Det skal jeg gjøre imorgen. Vi snakker da full gass mens den står i fri formoder jeg?

Ellers har jeg hatt ute forgasseren, skrudd den fra hverandre og renset den. Den så ikke så ille ut, så usikker på om problemet ligger der.

Ellers så gikk båten som den skulle før jeg tok service på den, dvs i høst.

Skal ærlig inrømme at jeg er litt usikker. Er første gang jeg gjør dette, så er ikke bekjent med alle delene. Jeg rengjorde flotørhuset, og skrudde frahverandre en liten sak med noen pakninger og fire skruer. Tror det er en liten pumpe av et slag?

biffhjerte skrev 26 minutter siden:

Jeg har ikke sjekket om forgaserspjeldet står horisontalt på full gass. Det skal jeg gjøre imorgen. Vi snakker da full gass mens den står i fri formoder jeg?

Du behøver ikke starte motoren for å gjøre denne testen

biffhjerte skrev 28 minutter siden:

Ellers så gikk båten som den skulle før jeg tok service på den, dvs i høst.

Dette var det viktigste å få svar på.

biffhjerte skrev 19 minutter siden:

Er første gang jeg gjør dette, så er ikke bekjent med alle delene.

Mange dyktige mekanikere som har ødelagt en forgasser, så fortvil ikke.

Viktig med riktig verktøy feks så må en rettspor trekker passe til hoveddysen om du skal skru den ut uten å skade den. ALLE hull i ALLE dysene MÅ være helt rene før du skrur den sammen igjen. Ikke stake med noe av metall, bruk fiskesene eller piasava ++ IKKE bruk trykkluft inn i forgasseren, før nåleventil og flotør er fjernet. Setet for nåleventil, setet for blandingsskruen / luftilskuddskruen og dysehullene er de sårbare delene som du må være forsiktig med og være sikker på at du behandler riktig. Ikke bruk en masse kjemikalier, bruk bensin, det er det denne forgasseren er laget for å tåle.

En ultralydvasker er trolig den beste metoden for å rense en forgasser, men jobben kan gjøres med god tid og nøyaktighet. Som @index nevner over så skal det bare en bitteliten glipp til å gjøre hele jobben nesten bortkastet.

Hold dysene opp mot en opplyst hvit flate og forsikre deg om at ALLE hullene er trill runde. Er de ikke det så stak opp hullene. Denne delen av jobben krever godt syn, bruk gjerne hjelp til dette om du ikke ser godt nok selv.

Blandingsskruen / luftilskuddskruen er en fininnstilling av blandingsforholdet mellom bensin og luft. Kanalen som tilskuddet går i kan irre og det kan gjemme seg vannperler der, så det kan være nødvendig å skru den ut. MEN det er viktig å ta vare på innstillingen av blandingsskruen... det gjøres ved å svært forsiktig skru inn skruen til du kan kjenne motstand. Bruk en liten tynn trekker og bruk kun fingertuppene. Du får feks 1.7 omdr.

Dersom du skrur inn den skruen for hardt, så skader du setet, som er av mykt metall, og du må ha ny forgasser. Det setet kan ikke repareres. 

Lurt å drenere forgasseren to ganger i året, det er gjort på minutter når du har teknikken.

Jeg monterer et godt bensinfilter med vannutskiller på mine båter så jeg slipper å skru forgasser halve ferien. Lær deg å sjekke tanken for vann og smuss, så tar du det onde ved roten....

Ble det for mye på en gang? Kortversjon: Forsiktig med blandeskruen, tell nøyaktig, helt rene hull, forsiktig med nåleventil, skipp lurium...

pipe skrev for 8 timer siden:

Du må nok inn i flotørhuset igjen og skru ut hoved dysen hvis dette skal ha noe for seg.

Hvorfor det? Jeg pleier å nøye meg med å rengjøre flottørhuset og blåse litt gjennom hoveddysen. Det er skjelden det skal mer til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Det er skjelden det skal mer til. 

Det kan være bruksforskjeller og klimaforskjeller? men her på sørøst kysten med mye turistmotorer så har jeg veldig forskjellig erfaring fra det du beskriver. 

Er det en motor som sviver hele året så blir det noe helt annet.

dieselfan skrev 22 minutter siden:

Er det en motor som sviver hele året så blir det noe helt annet.

Ja, riktig det. Jeg er helårsbruker, så om motoren trøbler er det første jeg gjør å sjekke pluggene. Deretter flottørhuset. Veldig ofte ligger problemet der. Om jeg mistenker noe mer tar det meg bare 10 minutter ekstra å demontere resten av forgasseren og blåse rent alle dyser og kanaler. Det er jo ganske enkle greier dette her...

De gamle pluggene har jeg kastet desverre.

Jeg har tatt ut igjen forgasser, rengjort dyse m.m. som nevnt over. Fremdeles samme greien.

Er det noe luftfilter jeg har oversett? Jeg ser ikke noe slanger annet enn inn til oljefilter, og fra oljefilter til forgasser. Hvor går bensinen videre fra forgasseren? I og med at den så ren og pen ut, antar jeg at problemet ligger etter forgasser?

En ting jeg lurer på: Jeg byttet ut den gamle bensinen med ny. Dette gjorde jeg da jeg merket at den gikk treg. I et øyeblikk av idiotskap spylte jeg tanken med vann, men heldigvis ikke mer en to sekunder før jeg skjønte at det sikkert ikke var lurt. Jeg blandet olje i bensinen, samt en liten flaske forgasserrens. Jeg tok også oppi litt kondensfjerner. Men tanken er jo den samme som den gamle bensinen stod på. Kan det være en idè å kjøpe ny tank/slange, og fylle bensin på nytt igjen? Kan det være så enkelt?

Ellers har jeg testet at begge tennpluggene virker.

biffhjerte skrev for 13 timer siden:

Hvor går bensinen videre fra forgasseren? I og med at den så ren og pen ut, antar jeg at problemet ligger etter forgasser?

Bensinen suges opp fra flotørkammeret, gjennom dysene, inn i det store gjennomgående hullet gjennom forgasseren, forstøves og suges/presses inn i veivhuset, så suges forstøvet bensin og luft inn i forbrenningskammeret (over stempelet) så antennes blandingen av pluggene. 

Kanskje denne kan gi deg klarsyn: https://www.youtube.com/watch?v=e5p8id6gX-E

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...