Jump to content

Suzuki DF 70 2007 problemer med turtall/innsprøyting?

Sal2

Recommended Posts

Hei. Har følgende problem med overnevnte motor. Motoren er altså fra 2007, Den har stått lagret i ca 5 år. Iflg forrige eier fungerte den fint før den ble satt på lager. Motoren starter og går fint på tomgang. Hvis jeg lar den gå en stund på tomgang før jeg setter den i gear kan den imidlertid slukne og da kan det være vanskelig å få start igjen (mens den er kald). Imidlertid er det ikke det som er problemet. Hvis jeg tar den opp i fart, jeg tipper ca 3000 omdreininger (mangler foreløpig trippteller) går den helt fint. Gir jeg mer gass går den plutselig over i en annen modus, som er mer rumlete. Motoren mister kraft og når jeg da slakker på gassen så tar det en stund før den "roer seg" og kommer tilbake til en fin gange igjen. (Hadde dette vært en to-takts motor ville jeg definitivt tenkt at den får for mye bensin).  Jeg kan da forsiktig øke farten/turtallet igjen og få båten opp i plan, men dette blir stadig mer problematisk jo mer motoren har gått. Problemet tiltar altså med hvor varm motoren er ser det ut til, men jeg er usikker på om det har noe med det å gjøre.  (Motoren ser ut til å få kjøling, i alle fall har den fin kontrollstråle). Skrur jeg av motoren mens den er varm er den lett å få start på igjen, til forskjell fra når den er kald (se over). (den slukner lett fordi turtallet på tomgang er så lavt - særlig etter at den er varm). Hvis jeg lar båten stå en times tid er den igjen helt fin inntil et visst turtall/påslag på gassen. Jeg har skiftet plugger, bensinfilter og bensinslange. Drenerte ut bensinen som sto i systemet når jeg byttet bensinfiler, og bensinen den får nå er ny, men det kan selvfølgelig ligge noe kondens et sted siden forrige eier ikke tømte den. Den er som sagt lett å få start på, men kan et kondensproblem øke med gasspåslag, turtall eller varme på motor? Har lest at det kan ha noe å gjøre med at "motoren tror" at den er i nøytral og at den da går over i nødmodus når den kommer over 3000 omdreininger, men det stemmer ikke helt med at problemet tiltar jo lenger jeg har kjørt med motoren, eller? Bensinpumpa er et annet forslag. Motoren har gått ca 300 timer, men det har vært skiftet topp-pakning på den. (Den nye topp-pakningen skulle visstnok være i "flytende stål" eller noe slikt så vidt jeg forsto). 300 timer er ikke mye, så jeg tenker at bensinpumpa dermed ikke er årsaken. Hvis den får for mye bensin vil jeg anta at pluggene skulle vært svarte eller sotete, men når jeg ser på de ser de helt fine ut. (Jeg tok den på land etter å ha kjørt den bare litt og sjekket pluggene. Mulig jeg ikke hadde kjørt den nok til at pluggene ble sotete).  Vil være ekstremt takknemlig for forslag til problemløsning, særlig nå når finværet endelig har kommet hit til oss i nord.

Jeg vil heller tro den får for lite bensin enn for mye. Så bensinpumpe/forgassere (om den ikke har innsprøytning da) er et greit ste då begynne.

Den toppakningen av "flytende stål" høres tvilsom ut. Hvorfor har de gjort dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Der er turtallssperre på 3000 rpm når den står i fri så om bryteren som indikerer at den står i gir ikke er helt med så vil den ikke over 3000 og da går den veldig ujevnt.

På tomgang er der en IAC ventil som styrer tomgangen og i tillegg en manuell by-pass ventil som grovinnstiller luft/bensin blandingsforholdet. Skal en skru på disse er det viktig å ha diagnoseutstyr påkoblet ellers er det lett å rote seg ut på viddene.

Skulle det vise seg å være feil med dysene så har jeg et nytt sett liggende innkjøpt for noen år siden i forbindelse med feilsøking der feilen viste seg å være ECU. Dysene er kun prøvekjørt en kort tid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei Index. Takk for svar. Hvorfor tror du at det er snakk om om for lite i steden for - for mye? Tenkte at den får for mye siden det tar en tid etter at jeg har slakka på gassen før den "kommer seg igjen". Usikker på dette med topp-pakninga. Saken er at jeg har kjøpt meg inn i denne båten denne sommeren. Kammeraten min hadde kjøpt denne motoren for 2 år siden, (men satt på båten nå fordi den motoren som sto på hadde noen andre problemer) så det jeg vet om denne motoren er det jeg har fått høre fra han sånn circa. 

Redigert av Sal2 (see edit history)

Hei SveinHa

Vet du noe om årsaksbilde her? Hva er årsaken til at det oppstår et problem med det du kaller IAC ventilen? Diagnose-verktøy betyr vel verksted. Det er ikke andre ting du kan tenke deg som kan være problemet her. Er interessert i disse dysene hvis det er det som viser seg å være problemet. Takk for svar. 

Hei. Hvis du går på fb og spør er det  sikkert noen som låner deg sds.  Diagnose er grei start. IAC kan du måle motstand i ohm . Mellom 8-12 ohm. Disse iac kan bli trege av lite bruk og alderdom. Disse har heller ikke sikkring så i verste fall kan ecu ryke. Det er flere ting på din motor som kan lage disse problemene du nevner.  Hvis du oppgir hvor du bor i landet kan jo noe hjelp dukke opp.

Redigert av autohelm (see edit history)
Sal2 skrev 15 minutter siden:

Hva er årsaken til at det oppstår et problem med det du kaller IAC ventilen?

IAC ventilen (Idle Air Control) står å jobber konstant på tomgang, det er en av/på magnetventil som styres pulsbreddemodulert og litt etter husken skal den ved varm motor være åpen 30% av tiden og stengt 70% og det går såpass raskt at den åpner mange ganger i sekundet. IAC slipper inn litt luft forbi gasspjeldet og regulerer på den måten tomgangen når gassen er "av". I tillegg er en manuell skrue som også by-passer gasspjeldet og med denne justerer du slik at IAC jobber på rundt 30%. Det blir slitasje av konstant bevegelse og det kan også være skitt eller korrosjon i kanalene rundt det systemet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Sal2 skrev for 4 timer siden:

Tenkte at den får for mye siden det tar en tid etter at jeg har slakka på gassen før den "kommer seg igjen".

Det samme vil jo skje om du får for lite. Det tar tid å få frem nok bensin igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er enig med Index ang dette med att det heller er ett tegn på for lite bensin, flere ting som tyder på det uten å skrive ett langt foredrag, MEN tror det er injector/dysene som er problemet, de har muligens "grodd/irret" på samme måte som dysene i en forgasser gjør om flåttør kammer ikke tømmes å forgassere blir stående veldig lenge slik, dette problemet er værre nå enn "da vi var unge" pga dårligere bensin/mye tilsettningsstoffer.

Prøv å kjør gjenom en superkraftig ! injectorrens blanding,50/50, bland feks på en 1,5l brusflaske å sett bensinslangen rett i den å la motorn stå å gå lenge på tomgang,  om det ikke hjelper ville jeg prøvd å bytte injectorer først.

Redigert av Rune.f (see edit history)

Tusen hjertelig takk for hjelp så langt Rune.f, Index, SveinHa og Autohelm. Jeg bor i Tromsø/Kaldfjord. Vil prøve injectorrens i første omgang. Hvis det er noen i nærheten som kan låne bort/leie ut en sds så gi gjerne lyd. Er det noen som kommer på andre forslag til problemløsning tar jeg gjerne i mot det også.

Takknemlig sommerhilsen fra Nord.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...